Tillvarons fångade bilder..

Att spegla det jag gillar.

Peace, love, och flower power..

Det är väl så drakfestivalerna på Gärdet i Stockholm var på 60 och 70-talet.. anordnade av konstfack har jag läst mig till. Även en del konserter anordnades med diverse band så som 'Gunder Hägg', 'Gud i brallan', 'Fläsket brinner', 'Samla Mammas Manna', 'Turid', med flera.. Jag var aldrig där då, var nog lite för ung.. tider som sedan länge, nu är förbi..

Men drakflygningen har återuppstått, och det var tydligen igår söndag som man gör detta! Jag råkade cykla förbi och kom väl i sluttampen på det hela, men en del drakar var fortfarande igång, och vädret var perfekt, med en rätt så frisk vind!

I andra änden av Gärdet så var det allt annat än 'Love, Peace'...

Från Drakfesten igår..

Den här draken var nog mest avancerad..

I andra änden av Gärdet pågick en annan aktivitet..

Ge dig, det här är mitt land!!!

Kontrasterna denna dag stod Gärdet för..         Tack för mig!

Postat 2016-05-30 21:44 | Läst 2465 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Mycket folk, sett under en lördagspromenad på Hornsgatan, och runt i Gamla Stan..

Gick ett varv och fotade lite 'hipp som happ' bland människor för ett par helger sedan. Det var mycket folk rent allmänt, tror att det var 'melodifestivallördagen', och det gjorde nog att det var ännu mer folk än vanligt i farten..

Här är en hel del bilder från min promenadrunda..

Hmm.. nått evenemang som varit.. kanske ett bröllop i Storkyrkan..?

Stortorget

Hmm..

Sen fick jag nog av alla människor och gick hem..   Tack för mig!

Postat 2016-05-26 23:30 | Läst 2667 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Gatufoto.. eller?

Gatan heter Munkbroleden, nära Slussen vid Gamla Stan, Stockholm..

Tack för mig!

Postat 2016-05-22 23:13 | Läst 2519 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

En dag på skäret.. Del 2

Och det här är en direkt fortsättning på denna blogg: http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/en-dag-pa-skaret-del-1.htm . Och ön det gäller är alltså Tärnskär en bra bit sydost om Nämdö i Stockholms skärgård.

En hel del bilder här från min fortsatta promenad runt ön.. Bilderna kommer i den ordning dom togs under promenaden..   Strandskata här..

Stenstranden, med sina rundslipade stenar..

Här fanns en Större Strandpipare, som också häckar här..

Vackert slipade berghällar, färgade av det gröna sjögräset..

Sädesärla och en Större Strandpipare ses här..

Rödbena

7 km. söderut ligger Själberget i luftdallret.. kan faktiskt se lite mörka fläckar där, det är Gråsäl..

Den här dagen bjöd på 'hägringar' vid horisonten.. vissa öar lyfts upp och spegelvänds 'upp och ner'.. tyder på stabila luftskikt! Den spegelvända bilden är resultatet av att luftfuktigheten över havet blivit som en spegel, vänd neråt.. Fyren är Grönskärs fyr, ön som lyft sig snett bakom är troligen Horssten.

Roskarl

Mer närgångna Silvertärnor..

Grågås

Mycket med vacker gul Vägglav här ute..

Här kan man också se streck i hällkaren efter varje vacker och  varm dag, spår efter avdunstningen.. 4:e varma dagen här ute tydligen..

Här är ytterligare en av dagens fågelöverraskningar.. en Mosnäppa! Det är ett antal år sedan jag såg en sådan senast!

Lagunen

Sedan åkte jag hemåt.. Passerade här Svartskär, där satt det alltid en Berguv på dagarna i dungen här, under hela sommaren.. Men det var då det.. kanske 30 år sen..

Stannade sedan bara för en extra 'kvalitetsfika' vid Stora Hälsingkobben..

Tack för mig!

Postat 2016-05-21 23:38 | Läst 2451 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

En dag på skäret.. Del 1

Nåja, en hel dag kanske det inte blev, men säkert tre timmar i alla fall.. Ön är Tärnskär nedanför Nämdö i Stockholms södra skärgård, ses här: http://kartor.eniro.se/m/qtCVZ . Här finns alltid mycket att se vad gäller fåglar, vilken årstid som helst på året!

Det här var mitt första besök här för året, och jag brukar alltid gå ett varv runt ön för att se vad som bjuds på. Och 'alla' häckfåglar verkar vara här i år igen, t.ex. Skräntärna, Kustlabb, Gråtrutar, Silltrutar, Havstrut, Rödbenor, Strandskator, Större Strandpipare, Roskarlar, Grågäss, Skedand, Vigg, Knölsvanar, det finns fler som jag inte kommer på just nu.. Andra fina besökare denna dag var ett par Gravänder, som inte ses varje år här! Även en Brushane och en Mosnäppa var en av besökarna här. Den sistnämnda var rätt många år sedan jag såg senast!

Här följer en hel del bilder från mitt besök på ön, när jag gick mitt varv där, och bilderna kommer i den ordning jag tog dem under min promenad, och inte i någon slags ordning rent artmässigt! Det här är en fortsättning på min förra blogg som visade resan dit, som kan ses här: http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/resan-ut-kan-vara-nog-sa.htm .

Eftersom man scrollar sig neråt i bloggarna bland bilderna så väljer jag att ha min text ovanför bilderna, det känns konstigt annars.. känns som ögonen inte riktigt gillar att ha texten under bilderna, så upplever jag det!

Efter lunchen här, så gick jag mitt varv i sakta mak runt ön..

Det började fint med ett Gravandspar, nästan lika stora som gäss.. ses mycket på Öland och Gotland, men sällan här i Stockholms skärgård..

Brushane

En del Ejder sågs flyga söderut..

En Smålom sträckte förbi norrut..

Och så Tärnorna förstås.. Silvertärnorna som troligen gett ön dess namn.. alla har inte kommit än men dom flyttar långt.. från sydliga polartrakter..

Kustlabb som är en tuffing.. parasiterar ofta på måsar och tärnor genom att sno deras redan svalda mat.. ofta i luften.. Har sett detta flera gånger!

'Kolla på den..'         Gråtrutarna har ju som vanligt sin koloni på berget borta vid NO-udden..

Här finns även en Silltrut med i bild..

Men just där finns också världens största tärna häckandes.. Skräntärnan, som är lika stor som trutarna och inger en hel del respekt med sin kraftfulla näbb!

Om jag minns rätt så fanns det något ringmärkt exemplar som blev 30 år gammal..

Bara havet utanför..

Roskarlar ses allmänt här..

Så även Rödbenor..

Det finns inte så mycket buskar eller träd här, men här är en Rönn som tillkommit det senaste decenniet, där kan en del småfåglar hålla till under flyttider..

Har svårt att artbestämma denna sångare.. där ute tyckte jag det var en Lövsångare först, men kanske det är en Sävsångare.. eller..? Sångare är svårt!

Småskrak

Mer Rödbena..

Mycket 'blurr' i luften nu när det är varma dagar..

Fortsättning följer..     Tack för mig!

Postat 2016-05-20 23:33 | Läst 2604 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera