Cyklade lite runt kajerna..
Det är alltid trevligt att cykla utefter stadens kajer i Stockholm, det är väl allt vatten här som gör Stockholm lite speciell bland andra lite större städer, man kan få ihop en hel del mil här bara genom att cykla strand eller kajnära. Under lördagen var det endast +21° här i Stockholm och det var riktigt skönt, det var nog vid midsommar som det senast var nere på dom nivåerna.. Cyklar man utefter kajerna den här årstiden så är det svårt att undgå den 'lyx' som finns i form av båtar och fartyg, oftast på besök här från andra länder. Det sticker ju ut en del när man ser 'fritidsbåtar' som säkert är värda några hundra miljoner.. men det är väl det man vill, att sticka ut..
Det första som 'stack ut' var denna lilla fritidsbåt vid Skeppsbron..
Tydligen registrerad i George Town, antar att det är på Caymanöarna..
Även denna segelbåt tillhör dom större..
Nästa 'lyx' blev dock en bil nära kajen utanför Grand..
Men det här tycker jag nog är mer lyx.. ett bygge av en ny 'Galeas'.. på Skeppsholmen..
Kanske det senast stora bygget här var Briggen 'Tre Kronor af Stockholm' som sjösattes år 2008.. Galeasen här..
Vid 'mindepartementet' stod också nått slags lyxfordon..
Har aldrig sett en sådan tidigare.. räknas tydligen som motorcykel..
Men sen kom det 'fin lyx' igen.. Detta gamla vackra museifartyg med mycket mässing.. ångfartyget s/s Orion.. Kan läsas om här: http://ss-orion.se/
Cyklade sedan över mot Nybroviken..
Undrar om det räcker med en halv miljard.. googlade sedan lite extra på denna 'fritidsbåt'.. Den är 60 meter lång och kostade 55 000 000 US$, det är ganska exakt en halv miljard Svenska kronor..
Lyxbilar fanns så klart en del även vid Nybroplan..
Någon hade tappat sin badboll nära slott och riksdag.. kanske kungen..
Annars så cyklade jag tillbaks mot Slussen och sedan Stadsgården bort.. och landade vid Danvikstull där broarna går upp och ner rätt så frekvent under sommaren.. en stor renovering är tydligen på gång av dessa två broar framöver..
En fika och glass blev det hos 'Kajsas' nära färjan över till Hammarby Sjöstad.. Det blev min 'lyx' för dagen..
Vid Hammarby Sluss väntade man på sin tur.. Lätt att gissa vilken av dessa två skrov som jag tycker är vackrast..
Tack för mig!
Hälsn!
- hawk
Hälsn!
Hälsn!
Kollade på trehjulingen av nyfikenhet. Polaris Slingshot. Årsskatt 180 kronor. Ej trängselskattepliktig. 96 dB(A) vid stillastående. Toppfart 220 km/h.
Sista båten, fin!
Hälsn!
Hälsn!
Hälsn!
Hälsn!
Ha det gott /Stig
Hälsn!
Hälsningar, BJarne
Hälsn!
Den röda lyxen i form av Ferrari skulle jag gärna vilja provköra, men tror att den är lite väl krånglig att komma i och ur, så en provkörning skulle räcka.
Kul att kungen fått fin badboll 😁
Kan det vara Läderlappen som kommit till stan i sin nya hoj.
Hälsn!
Hälsn!
Hälsn!
"It was built for the late Jan Kulczyk, an uber-wealthy Polish businessman with holdings in oil and gas, mineral resources and more. He named it Phoenix. (He would later have Lürssen build Phoenix II, almost 100 feet longer than this one.)
Kulczyk reportedly sold it to a high-ranking Russian government official who named it Aurora, and that person sold it last year to a new mystery owner who has named it Avanti."
Båten åker runt i världen, Seattle, Monaco, Stockholm. Undrar om ägaren ("mystery owner") åker med, gissningsvis inte. Den är faktiskt inte så snabb som den ser ut och inte heller så rymlig. Den vanliga färjan till Gotland har helt andra prestanda, 28 knop i st f 17, 1500 passagerare i st f 12.
Hälsn!