Broöppning i Victoriaslussen i Stockholm..
***
Det måste vara väldigt längesedan det hände..? Kanske har jag glömt, men jag minns inte helt att det fanns nån öppningsbar 'brodel' i gamla Karl Johan slussen.. Annat än de öppningsbara 'portarna' för att kunna slussa mindre båtar till eller från Mälaren..
Men jag har ju sett att det numera finns 2 nya öppningsbara broar på varsin sida under 'Guld/Slussenbron' annars skulle inte den nya 'Victoriaslussen' fungera som båtsluss, och krångla till det för cykel/gångtrafikanter.. De nya broarna finns för att öppna och släppa ut/in båtarna, övrig tid när broarna är 'nere' så pågår det hela tiden cykel och gångtrafik där.. När båtslussning pågår så kommer troligen alltid en av broarna att ligga nere och cykel/gångtrafik kan då hela tiden välja nån av de båda broarna att ta sig över till/från Gamla Stan utan att gå omvägen via Guld/Slussenbron, eller vänta tills slussningen är över och bron är nedfälld.. Känns vettigt!
Blev ändå lite överraskad över hur bron reses/lyfts, har inte sett någonting yttre mekaniskt heller, som gett mig någon ledtråd på just detta.. Den fälls väl bara upp så som många andra mindre broar eller.. Men så var det inte! Själv stod jag på en utbyggnad österut av Victoriaslussen och fotade några sittande skarvar i det fina vädret, men hörde samtidigt en del ljud bakom ryggen, det var från den östra bron nedanför Guldbron/Slussenbron som 'höjdes' och tydligen provkördes, kanske för första gången, men just det vet jag inte.. Skarvarna fotade med Z50II + Z 180 - 600 mm. och Iphone 12 för brobilderna.
Skarvarna jag fotade medans 'Cykel/gångbron' höjdes..
Upptäckte att bron redan var hissad när jag släppte Storskarvarna..
Uppenbarligen hydraulisk så klart..
Tack för mig!








Hälsn!
Före flytten till järnvägsbroarna som går intill den några år senare färdigställda Centralbron (järnvägsbroarna heter inte så) så gick järnvägen i samma sträckning som tunnelbanan gör idag och hade plankorsning med Söder Mälarstrand. För att släppa förbi båtar hade järnvägen en svängbro.
Så här såg det ut med den gamla järnvägsbron mot slutet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sammanbindningsbanan_%28j%C3%A4rnv%C3%A4g%29#/media/Fil:Sammanbindningsbanan_1948.jpg
Järnvägens dåvarande sträckning förde även med sig ett annat elände, kallat Tegelbackseländet, då den gick i plankorsning där också. En period fanns det en slags viadukt över som en temporär lättnad innan den nya varianten ungefär som den ser ut idag kom på plats.
Ser/hör också såna här 'RAW' bikes rätt ofta, dom hörs ofta eftersom dom har grova däck och det är bra att dom hörs, dom är oftast manipulerade att gå fortare än tillåtet, och elcyklister/elsparkcyklister har nått 'genetiskt' fel att dom alltid måste köra så fort det går, även när det är trångt ihop med andra cyklister på cykelbanorna..
Jag slutade cykla i stan för 1,5 år sen, vilket jag saknar, tycker det blivit för farligt bland alla dessa pendlande cyklister/elcyklister som gärna kör sin 'Tour de France-etapp' på väg till eller från jobbet varje dag bland oss normala/vanliga cyklister.. Ska fråga nån av dessa 'allt för snabba' RAW cyklister nån gång vad trafikförsäkringen kostar eftersom det går så fort, och varför dom inte behöver trampa, så ska det inte vara! Man kan åka på miljonbelopp i skadestånd om man är orsak till en trafikolycka där någon skadas svårt! Det finns ingen försäkring som täcker sånt om man har manipulerat sin elcykel! Det krävs en trafikförsäkring för att hantera en olycka! Tack!
Hälsn!
Här en länk till 'snabbfilmen': https://www.facebook.com/Stadsutvecklingstockholm/videos/slussens-ombyggnad-timelapse-2016-2024/2210419309302793/ .
Det är en mycket smart lösning och en fantastisk teknik.
Och väl dokumenterat av dig.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hilsen!
København har også sådanne cykel/gangbroer:
https://www.rundtidanmark.dk/cirkelbroen/#:~:text=Fakta%20om%20Cirkelbroen%201%20Cirkelbroen%20er%20en%20gang-,m.%20lang.%205%20Broen%20blev%20indviet%20i%202015.
og:
https://www.rundtidanmark.dk/cirkelbroen/#:~:text=Fakta%20om%20Cirkelbroen%201%20Cirkelbroen%20er%20en%20gang-,m.%20lang.%205%20Broen%20blev%20indviet%20i%202015.
Mvh. Erik.
Hilsen!
Hälsn!
HaD/Gunte..
Kul ändå att se att ännu en detalj i detta jättebygge tycks vara klart.. Det tar tid men nästan alla större förändringar är redan klara.. Den sista stora byggkranen monterades ner för nån månad sen, nu ses bara nån enstaka kran i storlek med en 'mobilkran'.. Tack! Hälsn!