Att spegla det jag gillar.

Broöppning i Victoriaslussen i Stockholm..

***

Det måste vara väldigt längesedan det hände..? Kanske har jag glömt, men jag minns inte helt att det fanns nån öppningsbar 'brodel' i gamla Karl Johan slussen.. Annat än de öppningsbara 'portarna' för att kunna slussa mindre båtar till eller från Mälaren..

Men jag har ju sett att det numera finns 2 nya öppningsbara broar på varsin sida under 'Guld/Slussenbron' annars skulle inte den nya 'Victoriaslussen' fungera som båtsluss, och krångla till det för cykel/gångtrafikanter.. De nya broarna finns för att öppna och släppa ut/in båtarna, övrig tid när broarna är 'nere' så pågår det hela tiden cykel och gångtrafik där.. När båtslussning pågår så kommer troligen alltid en av broarna att ligga nere och cykel/gångtrafik kan då hela tiden välja nån av de båda broarna att ta sig över till/från Gamla Stan utan att gå omvägen via Guld/Slussenbron, eller vänta tills slussningen är över och bron är nedfälld.. Känns vettigt! 

Blev ändå lite överraskad över hur bron reses/lyfts, har inte sett  någonting yttre mekaniskt heller, som gett mig någon ledtråd på just detta.. Den fälls väl bara upp så som många andra mindre broar eller.. Men så var det inte! Själv stod jag på en utbyggnad österut av Victoriaslussen och fotade några sittande skarvar i det fina vädret, men hörde samtidigt en del ljud bakom ryggen, det var från den östra bron nedanför Guldbron/Slussenbron som 'höjdes' och tydligen provkördes, kanske för första gången, men just det vet jag inte.. Skarvarna fotade med Z50II + Z 180 - 600 mm. och Iphone 12 för brobilderna.

Skarvarna jag fotade medans 'Cykel/gångbron' höjdes..

Upptäckte att bron redan var hissad när jag släppte Storskarvarna..

Uppenbarligen hydraulisk så klart..

Tack för mig!

Inlagt 2025-02-21 13:30 | Läst 887 ggr. | Permalink
ztenlund 2025-02-21 14:20
Det fanns ursprungligen en skjutbar brokonstruktion för hamnspår/järnväg, också i höjd med Skeppsbron. I och med att spåren försvann så försvann förstås den också.
Svar från ehrsa 2025-02-22 11:35
Hej! Martin. Aha, en skjutbar bro.. Ja jag vet också att jag sett nån gammal bild/teckning på nån typ av klaffbro, eller om det var två klaffar som öppnades från varann då, gissar att det även fungerade att ta sig in/ut från Mälaren med segelskutor med mast t.o.m.. Men jag vet inte hur många 'Slussengenerationer' tillbaks som detta fanns.. Får googla lite extra nån gång framöver.. Tycker den här brokonstruktionen ser bra ut i alla fall, det fanns inget synligt som avslöjade att den fungerade så här! Tack!
Hälsn!
ztenlund 2025-02-22 12:22
Slussen före den nu rivna versionen från 1935 hade en dubbelklaffbro, vilket orsakade trafikproblem och var en del av det så kallade "Slusseländet" man ville lösa med trafikkarusellen. Då får man tänka på att Västerbron är byggd ungefär samtidigt, så innan var Slussen den enda gatuförbindelsen mellan söder och norr.

Före flytten till järnvägsbroarna som går intill den några år senare färdigställda Centralbron (järnvägsbroarna heter inte så) så gick järnvägen i samma sträckning som tunnelbanan gör idag och hade plankorsning med Söder Mälarstrand. För att släppa förbi båtar hade järnvägen en svängbro.

Så här såg det ut med den gamla järnvägsbron mot slutet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sammanbindningsbanan_%28j%C3%A4rnv%C3%A4g%29#/media/Fil:Sammanbindningsbanan_1948.jpg

Järnvägens dåvarande sträckning förde även med sig ett annat elände, kallat Tegelbackseländet, då den gick i plankorsning där också. En period fanns det en slags viadukt över som en temporär lättnad innan den nya varianten ungefär som den ser ut idag kom på plats.
Svar från ehrsa 2025-02-23 10:42
Tack för info och länken. väldigt fin och intressant bild där! Hälsn!
Vibybo 2025-02-21 14:59
Där ser man! Livet är fullt av överraskningar, ser smart ut i vart fall. På sista bilden en cykelmodell jag ser ofta hemmavid, ser så praktisk ut, rör sig framåt i 15 upp till 50 km/h, oftast det snabbare utan regplåtar eller hjälm, trampar inte.
Svar från ehrsa 2025-02-22 11:58
Hej! Stefan. Lite kul att se nya detaljer av Slussenbygget bli färdigt.. Överraskningen här var att den öppnades så här, det finns inga synliga detaljer som avslöjar detta! Såg bra ut i alla fall!
Ser/hör också såna här 'RAW' bikes rätt ofta, dom hörs ofta eftersom dom har grova däck och det är bra att dom hörs, dom är oftast manipulerade att gå fortare än tillåtet, och elcyklister/elsparkcyklister har nått 'genetiskt' fel att dom alltid måste köra så fort det går, även när det är trångt ihop med andra cyklister på cykelbanorna..

Jag slutade cykla i stan för 1,5 år sen, vilket jag saknar, tycker det blivit för farligt bland alla dessa pendlande cyklister/elcyklister som gärna kör sin 'Tour de France-etapp' på väg till eller från jobbet varje dag bland oss normala/vanliga cyklister.. Ska fråga nån av dessa 'allt för snabba' RAW cyklister nån gång vad trafikförsäkringen kostar eftersom det går så fort, och varför dom inte behöver trampa, så ska det inte vara! Man kan åka på miljonbelopp i skadestånd om man är orsak till en trafikolycka där någon skadas svårt! Det finns ingen försäkring som täcker sånt om man har manipulerat sin elcykel! Det krävs en trafikförsäkring för att hantera en olycka! Tack!
Hälsn!
ehrsa 2025-02-21 16:53
Upptäckte en 'snabbfilm' på det som byggts, men visar ändå inte hela rivningen och byggprocessen, men ändå en hel del fram till nu, men allt är inte färdigt än, ännu en bro har påbörjats över Söderström mellan Slussen och Munkbroleden i Gamla Stan, och den tar säkert det här året i anspråk..

Här en länk till 'snabbfilmen': https://www.facebook.com/Stadsutvecklingstockholm/videos/slussens-ombyggnad-timelapse-2016-2024/2210419309302793/ .
Erik Madsen 2025-02-21 20:29
Hej Jan.
Det är en mycket smart lösning och en fantastisk teknik.
Och väl dokumenterat av dig.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från ehrsa 2025-02-22 12:17
Hej! Erik. Håller med, det såg dessutom väldigt 'fint' ut när bron höjdes/sänktes parallellt längs med slusskanalen så här, men det lär inte bli nån fungerande båtsluss än, man bygger en ny bro (den sista) över 'Söderström' och har börjat rätt så nyligen med detta, bron blir för gående och cyklister mellan Gamla Stan och Slussen, som en extra genväg för att hantera alla cyklister som passerar här, Slussen är en 'knutpunkt' för många sorters trafikanter, jag gissar att 'Vicktoriaslussen' för mindre båtar kan tas i bruk tidigast sommaren 2026.. Tack!
Hilsen!
Svar från ehrsa 2025-02-24 11:27
Tack för länken, spännande konstruktion!
Hilsen!
pdahlen 2025-02-22 05:22
Intressant konstruktion men det är väl inga större segelbåtar som kan passera, men det kan man väl inte under guldbron heller på detta ställe
Svar från ehrsa 2025-02-22 12:27
Hej! Peter. Konstruktionen överraskade mig, det fanns inget synligt som avslöjade att den fungerade så här.. De enda båtar som åkte in och ut från Mälaren var i den tidigare Karl Johan slussen mindre motorbåtar och rätt så många sightseeing/turistbåtar, och jag gissar att 'seglingshöjden' i nya slussen är likvärdigt med den äldre slussen, där också 'Guldbron' är med och har bestämt seglingshöjden, men även höjden för bron i bilderna ovan varierar gentemot vattenytan, när vattenståndet varierar en hel del som förändrar 'seglingshöjden'.. Nån gång på 80-talet var det en natt när saltsjön steg 140 cm över normalvattenstånd, då rann det in saltvatten i Mälaren istället för tvärtom.. Tack!
Hälsn!
gunte 2025-02-22 06:52
Hm..kunde ju funka som fågelskådartorn vid lämpligt tillfälle :)
HaD/Gunte..
Svar från ehrsa 2025-02-22 12:40
Hej! Gunte. Ja varför inte, bron såg stabil ut även i upphissat läge, och broräcket åker dessutom med upp, att luta sig mot..
Kul ändå att se att ännu en detalj i detta jättebygge tycks vara klart.. Det tar tid men nästan alla större förändringar är redan klara.. Den sista stora byggkranen monterades ner för nån månad sen, nu ses bara nån enstaka kran i storlek med en 'mobilkran'.. Tack! Hälsn!