Att spegla det jag gillar.

Apropå munskydd mot smittspridning..

Med anledning av Bengt H:s tidigare blogg idag.. 'Finn fem fel', så hette något man ibland såg i tidningar och tidskrifter förr (även tidigare i Erik M:s blogg minns jag att jag har sett lite såna klurigheter)! Där man då fick försöka hitta dessa fem fel.. Detta gäller ofta även vid handhavande av 'munskydd' som jag ser användas på stan här.. Hur bra är dessa egentligen när man inte ens tycks veta hur man ska hantera dom.. Detta kan ni troligen googla fram själva, hur man nu bör hantera dom.. Själv har jag fotat lite uppenbara fel som jag sett hos bärare.. Ska dom göra nån nytta så gäller det nog att hantera dom rätt, annars lär smittspridningen öka istället, kanske är det därför smittan nu ökat i sydliga länder trots rätt så strikta regler om användning av munskydd.. man använder dom kanske på ett felaktigt sätt, eller så går man för nära varann just för att man har munskydd.. jag vet inte?

Lite bilder här med 'hantering' av munskydd, fotat i Stockholm.. Kanske inte 'finn fem fel' här, men ändå inte ett optimalt sätt att hantera dom, och kanske det ökar smittspridningen istället.. Eller så har munskydden blivit lite av en 'accessoar' numera..

Näsorna..

Näsan igen..

Kanske är munskyddet helt nytt här..

Kanske kontaminerad..

Man måste väl få dricka..

Jag vill också dricka..

Bättre att hakan får skyddet..

Hakan igen..  OBS, titta nu på munskyddet..

På gång att användas kanske..

Hakan igen, även bland de unga och kloka..

En smörgås går ju före..

En näsa igen..

Tack för mig!

Inlagt 2020-09-01 19:15 | Läst 794 ggr. | Permalink
niniz 2020-09-01 19:29
😬😁 mycket knas ser man men ha på haka eller pilla på skyddet tja då är det bättre utan.
Händer blir ju "skitiga" också bättre kanske å ha handskar och ta av innan man rör.... Jaja roliga bilder i det här eländet vi har omkring oss
Svar från ehrsa 2020-09-01 19:33
Hej! Det kan nog funka som nån slags 'symbolhandling' att vara försiktig, men det krävs nog en hel del utbildning om det ska fungera 'något så när' med dessa skydd.. risken är nog att folk går närmare varann med munskydd.. Tack! Nini.
Hälsn!
Nisse Larsson 2020-09-01 19:42
Men om alla skulle ha munskydd men en fjärdedel inte kan hantera dem. Då använder ju ett övervägande flertal skydden rätt. Det är ju inte illa!
Svar från ehrsa 2020-09-01 19:58
He he, troligen har du rätt.. själv satsar jag på avståndet tills vidare.. :-) Tack! Nils-Erik.
Hälsn!
ztenlund 2020-09-02 11:55
Jag tycker nog snarare att en observation av verkligheten utanför vårdinrättningar snarare tyder på motsatt förhållande. Och även om det ser rätt ut en stund så blir det fel i nästan. Jag satt och åt frukost på ett hotell nyligen och då var det en i personalen som kom ut ur köket/disken några gånger. De första två gångerna satt munskyddet rätt och den tredje hade det hasats ned under näsan, förmodligen för att det blev för fuktigt och obekvämt i längden. Notera att detta inte var Stordalens ninjahotellgrupp*, utan detta var en i personalen som hade det frivilligt.

*Deras pressbild:
https://www.travelnews.se/wp-content/uploads/2020/08/Munskydd.jpg
Svar från ehrsa 2020-09-02 12:56
He he, ja det är sånt jag också ser rätt så ofta.. Tack! Martin.
Hälsn!
Erik Madsen 2020-09-01 19:53
Hej Jan - ditt minne är förstklassigt :-) :-) he he.
Men jag kan se mycket mer än fem fel i den här rapporten - väl fångade.
Men det är något liknande här och förmodligen också i många andra länder som inte har provat detta tidigare. Japanska, kinesiska och andra har nästan haft det som den traditionen / vanan i många år - på grund av smog.
Jag kan inte se att damen på bilden nummer 8 har ett munskydd på alls :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik M.
Svar från ehrsa 2020-09-01 20:03
He he, ja ibland fungerar minnet.. :-) Vi gör ju alla lite 'fel' då och då, men med munskyddet är det extra dåligt att göra fel.. man 'invaggas' i en säkerhet som då inte finns.. Japanska turister med munskydd har jag sett här i alla år, och dom är proffs på detta med munskydd.. Du har rätt angående 'damen'.. Tack! Erik.
Hilsen!
Håkan Eklund 2020-09-01 20:20
Ha, ha ... Bortkastad "investering".
- hawk
Svar från ehrsa 2020-09-01 21:50
Hej! Håller med, troligen är det så.. mer en 'symbolfråga' för politiker som vill visa att dom gör något när folk insjuknar och dör, än att det gör stor nytta ute bland folk! Sen fungerar dom ju bra inom sjukvården så klart, men där är det godkända engångsskydd som dessutom hanteras rätt.. Tack! Håkan.
Hälsn!
Bjarne 2020-09-01 20:51
Jag tror inte mycket på ett allmänt krav på munskydd. Att sedan vissa väljer att ha dem frivilligt, det är upp till dem. Jag har sett en del som ser ut som "designermunskydd". Är inte risken då att man har dem för länge så de blir fulla av smuts och virus?
Hälsningar, Bjarne
Svar från ehrsa 2020-09-01 22:00
Hej! Håller med dig där, folk får gärna använda dom de som vill, men jag tror också att de ibland används istället för att hålla avstånd.. tycker mig ha sett lite sånt också på stan! Men visst fungerar munskydd, man har det inom vården men de är nog oftast av lite bättre kvalitet, och man har utbildning på hur de ska användas.. Tänker man införa det i Sverige allmänt någonstans så är det nog bra om man ges en utbildning innan också.. kanske på TV.. Tror som du angående 'accessoar' munskydden.. Man bör ju inte ta i dom heller efter att dom börjat att användas.. troligen bör de tvättas varje dag och i 60 grader.. Tack! Bjarne.
Hälsn!
pdahlen 2020-09-01 21:35
Till deras försvar så skulle jag tro att de använder munskydd på rätt sätt i skarpt läge, när man inte kan hålla avstånd. Här ute på gatan anser de nog att de kan hålla 2m och låter munskyddet hänga lite slarvigt för att ta på det rätt igen när det på nytt blir skarpt läge. Nackdelen är det blir så mycket pill fram och tillbaka och man ska inte ta i munskyddet utan att sprita händerna efteråt.
Svar från ehrsa 2020-09-01 22:09
Hej! Det är ju just detta med pillandet på munskyddet.. fram och tillbaks.. Så fort som man använt det så är det ju att betrakta som smittat.. och borde slängas så fort man tagit av det på ett säkert sätt.. var slängar man det 'smittavfallet'.. Man behöver ha med sig rätt många skydd om man tänkt sig ut och promenera runt på stan, med kanske en tillhörande lunch och senare kanske en fika.. Tror att det är bättre att hålla bra avstånd och tvätta/sprita händerna mycket! Tack! Peter.
Hälsn!
skalman-63 2020-09-02 08:40
Trevliga foton på stockholmares försök att skydda sig. Kanske är det som du skriver att det är en accessoar.

Vi fick munskydd och visir på jobbet och här kommer råd vi fick.
1, tvätta händer med tvål och vatten innan du tar i munskyddet.
2 Ta aldrig direkt i skyddet.
3 Kassera direkt efter du tagit av det.

Ett felaktigt använt munskydd ger ett falskt skydd och kan öka spridningen.
De flesta skydd tar inte bort covid-19 utan skyddar omgivningen om bäraren är smittad och hostar.

Skägg och munskydd fungerar inte. skyddet skall sluta tätt och inga glipor skall finnas.

Så inga av oss använder det.

Jörgen
Svar från ehrsa 2020-09-02 10:56
Hej! Ja, du om någon har ju erfarenhet av detta.. Följer man de regler du fick angående munskydd så inser man att det är inte lätt att följa dom mer än korta stunder, man måste ju dricka och äta ibland, då ska det hanteras rätt och slängas direkt, nånstans.. det kan ju vara smittat.. då fungerar det ju inte med köpta munskydd likt accessoarer, och dom slängs troligen inte så fort som dom tagits av.. det visar lite av bilderna här.. Tack Jörgen för instruktionen, hoppas att du mår åtminstone hyfsat bra nu!
Hälsn!
ztenlund 2020-09-02 12:39
"Skägg och munskydd fungerar inte. skyddet skall sluta tätt och inga glipor skall finnas."

Här får man skilja på det som brukar kallas munskydd och andningsskydd. De förra tätar inte särskilt bra, medan de senare förutsätter att det är tätt, särskilt de med högre klass. Till saken hör dock att andningsskydd av högre klass ofta har utandningsventil. De är avsedda att skydda bäraren och inte andra. Man kan ju ta Försvarsmaktens Skyddsmask 90 som ett väldigt tydligt exempel då utandningsventilen på den sitter rakt framåt inne i cirkeln som dricksslangen bildar när den sitter på sin plats. Hostar man med en sådan så blåser allt alltså rakt ut framåt.
Svar från ehrsa 2020-09-02 12:58
Det är komplicerat det här, det får man nog inse..
Hälsn!
Otten 2020-09-02 11:20
Framförallt blir det ju ett tidsdokument. Förhoppningsvis slipper vi dessa skydd om nått år? Då kommer gatufotona från 2020 vara rätt unika.
Svar från ehrsa 2020-09-02 11:58
Hej! Visst borde det bli så.. det är ju verkligen en ovanlig tid vi har nu! Nästan ingen nu levande har väl varit med om en liknande pandemi tidigare! Men när/om tiderna återgår till det normala lite mer så kommer troligen turismen igång, och därmed kommer alla Japaner hit igen.. Och dom lär nog ofta ha sina munskydd på, så som dom haft i alla år här i stan.. Dom är proffs på det och vet hur man hanterar munskydd.. Den som lever får se.. Tack! Per.
Hälsn!
ztenlund 2020-09-02 12:31
Vad man sett innan går nog först att summera i efterhand med lite perspektiv på saken. Dock: tar man hänsyn till världsbefolkningens utveckling så är det fortfarande en bra bit kvar till antalet dödsfall som uppskattas ha orsakats av Asiaten respektive Hong Kong-influensan. Sedan har vi andra aspekter på hur världen utvecklats och vilka metoder länder tar och tagit till för att hantera pandemin. Hade någon frågat för nio månader sedan om västländer vid en pandemi skulle agera som totalitära stater och/eller kommunistdiktaturer så hade nog få svarat ja. Idag vet vi att det är just så många förment demokratiska länder gjort.
Svar från ehrsa 2020-09-02 13:03
Ja, många slutsatser kommer dras när vi får perspektiv på det här.. och då tror jag att vi pratar om år.. känner mig ofta beklämd när 'självpåtagna' experter tror sig dra 'rätt' slutsatser redan nu och ännu tidigare.. redan i våras! Inte minst här på Fotosidan förekom många 'hobbypandemister' med sina färdiga lösningar på nästan allt.. men den debatten dog till slut ut.. skönt!
Hälsn!
ztenlund 2020-09-02 12:01
Jag väntar fortfarande med spänning på att någon enda journalist ska börja skriva om det ekonomiska intresset bakom att tvinga på hundratals miljoner eller flera miljarder människor munnskydd. Detta måste rimligen vara som en enarmad bandit med konstant garanterad utbetalning. Det enda jag sett hittills är skrivningar i positiva ordalag kring att firma x nu säljer fler munskydd än någonsin tidigare o dyl.
Svar från ehrsa 2020-09-02 13:09
Hej! Ja, den aspekten ska nog beaktas i sammanhanget! Det blir intressant framöver när slutsatser eventuellt kan dras, det kommer nog fram mycket intressant angående det mesta! Men troligen krävs det ett fungerande vaccin innan man kan börja summera allt om den här pandemin.. fortfarande kan den ju ta fart igen, den pågår ju fortfarande även om ingen i region Stockholm tydligen vårdas just nu, läste jag i nån av dagstidningarna idag.. vi får fortsätta hålla avstånd så slipper vi kanske dessa munskydd! Tack! Martin.
Hälsn!
bassa 2020-09-02 12:07
Hej Jan. En fin serie, som även jag ser dagligen.
Det känns som det har blivit en trend, att mer markera, så där lite nonchigt typ,
jag är medveten person som hänger med.
/ Bengt H.
Svar från ehrsa 2020-09-02 13:18
Hej! Bra Bengt, det är nog vi som ofta rör oss på gatorna nästan dagligen som ser vad som händer bland folk på stan och i rörelse.. Det är säkert en trend med dessa 'designade' munskydd, men det är troligen inga munskydd som man vill slänga efter en liten stund när man råkat 'pilla' på dom.. Du läste kanske Jörgens kommentar ovan om hur munskydd ska hanteras.. Reglerna gällde för de som jobbar inom spårvagnstrafiken i Göteborg, och han har haft Covid19.. De med 'snygga' munskydd har dom nog som en accessoar och vill inte slänga bort flera såna per dag.. Vi får fortsätta hålla avstånd så slipper vi nog dessa munskydd förhoppningsvis.. Ska straxt ut och promenera lite.. Tack! Bengt.
Hälsn!
sears 2020-09-02 18:27
Kul och intressanta bilder. Kör du själv med munskydd på stan?
Skaffade faktiskt munskydd i våras men har inte använt ännu. Har undvikit trängsel istället.

MvH
Johnny
Svar från ehrsa 2020-09-02 19:25
Hej! Nä, inga munskydd här.. äger bara ett som jag brukar använda vid 'dammiga' ev. snickerier.. Håller hellre avstånd än använder munskydd, det är rätt knepigt att använda dom rätt.. ser rätt ofta det som visas på bilderna här! Det krävs att folk får utbildning och skärper sig om vi ska bli tvingade att använda munskydd.. annars är det nog verkningslöst tyvärr! Det verkar ju inte ha stoppat smitta i länder söderut trots ganska strikta regler.. tvärtom så har smittan tydligen ökat en del! Men visst, skulle jag åka i en trång Tunnelbana skulle jag nog vilja ha ett skydd, men jag väljer nog hellre att promenera då.. Får en känsla av att folk inte riktigt håller avstånden längre när dom använder munskydd.. Tack! Johnny.
Hälsn!