Cyklade lite runt kajerna..
Det är alltid trevligt att cykla utefter stadens kajer i Stockholm, det är väl allt vatten här som gör Stockholm lite speciell bland andra lite större städer, man kan få ihop en hel del mil här bara genom att cykla strand eller kajnära. Under lördagen var det endast +21° här i Stockholm och det var riktigt skönt, det var nog vid midsommar som det senast var nere på dom nivåerna.. Cyklar man utefter kajerna den här årstiden så är det svårt att undgå den 'lyx' som finns i form av båtar och fartyg, oftast på besök här från andra länder. Det sticker ju ut en del när man ser 'fritidsbåtar' som säkert är värda några hundra miljoner.. men det är väl det man vill, att sticka ut..
Det första som 'stack ut' var denna lilla fritidsbåt vid Skeppsbron..
Tydligen registrerad i George Town, antar att det är på Caymanöarna..
Även denna segelbåt tillhör dom större..
Nästa 'lyx' blev dock en bil nära kajen utanför Grand..
Men det här tycker jag nog är mer lyx.. ett bygge av en ny 'Galeas'.. på Skeppsholmen..
Kanske det senast stora bygget här var Briggen 'Tre Kronor af Stockholm' som sjösattes år 2008.. Galeasen här..
Vid 'mindepartementet' stod också nått slags lyxfordon..
Har aldrig sett en sådan tidigare.. räknas tydligen som motorcykel..
Men sen kom det 'fin lyx' igen.. Detta gamla vackra museifartyg med mycket mässing.. ångfartyget s/s Orion.. Kan läsas om här: http://ss-orion.se/ 
Cyklade sedan över mot Nybroviken..
Undrar om det räcker med en halv miljard.. googlade sedan lite extra på denna 'fritidsbåt'.. Den är 60 meter lång och kostade 55 000 000 US$, det är ganska exakt en halv miljard Svenska kronor..
Lyxbilar fanns så klart en del även vid Nybroplan..
Någon hade tappat sin badboll nära slott och riksdag.. kanske kungen..
Annars så cyklade jag tillbaks mot Slussen och sedan Stadsgården bort.. och landade vid Danvikstull där broarna går upp och ner rätt så frekvent under sommaren.. en stor renovering är tydligen på gång av dessa två broar framöver..
En fika och glass blev det hos 'Kajsas' nära färjan över till Hammarby Sjöstad.. Det blev min 'lyx' för dagen..
Vid Hammarby Sluss väntade man på sin tur.. Lätt att gissa vilken av dessa två skrov som jag tycker är vackrast..
Tack för mig!











Hej! Ja, det där lyxlivet det är intressant, tror inte dom är så lyckliga heller.. För mycket prylar ger bara stress en massa stress! Kul ändå att ibland bara cykla förbi detta, finare att ta få del lite av gammalt hantverk med vacker design av naturliga råmaterial.. Tack! Stefan.
Hälsn!
- hawk
Hej! Näe, jag är inte heller intresserad av att äga något av dessa 'lyxprylar', jag skulle bara bli stressad.. Däremot har jag ett visst 'teknik och motorintresse'! Men jag slås alltid av hur mycket vackrare en båt blir som är byggd i trä istället för i modernare material.. Även om båten i de sista bilderna är byggd i stål så är den ju väldigt vackert byggd! Mer hantverk där också jämfört med dagens gjutna plastbåtar.. Tack! Håkan.
Hälsn!
Hej! Ja, sommartid rör man sig mellan stora och ofta extremt dyra prylar bara genom att själv cykla utefter kajerna här.. Kul att se, men vad stressigt det skulle vara att äga.. Tack! Christer.
Hälsn!
Hej! Ja, den här årstiden kan bjuda på mycket lyx bara genom att cykla lite.. men man är glad att man inte är 'ägare'.. blir stressad bara av att tänka på det.. Tack! Lena.
Hälsn!
Kollade på trehjulingen av nyfikenhet. Polaris Slingshot. Årsskatt 180 kronor. Ej trängselskattepliktig. 96 dB(A) vid stillastående. Toppfart 220 km/h.
Sista båten, fin!
Hej! Tack för info! Kanske man också klär sig som när man åker motorcykel med den där 'Slingshoten.. Känns som det kan bli väldigt dragigt annars.. Kanske den inte är så 'lyxig' trots allt! Håller med, sista båten har väldigt vackra former, gissar att den varit ångdriven i sitt ursprung.. Tack! Måns.
Hälsn!
Hej! Skeppsbyggnationen som pågår straxt intill Moderna museet är väldigt fint att följa, det får jag titta lite mer på framöver, det brukar också bli intressantare desto mer som skrovet blir klart, en kulturgärning att man håller det här hantverket igång! Det är ju nån slags träbåtsskola just där men så här stora träbåtar är det inte så ofta man tillverkar.. Kul att cykla runt kajerna så här och bara 'observera'! Tack! Björn.
Hälsn!
Hej! Ja, ibland måste man själv dra till med lite extra lyx (Lokan).. :-) Det är kul att cykla runt kajerna här, det finns alltid något man stannar upp inför och man är glad att inte äga sån här lyx, tror inte jag skulle greja den stressen ens.. Tack! Gunte.
Hälsn!
Hej! Det är fint att röra sig runt kajerna och cykel fungerar väldigt bra! Utan Stockholms kajer och stora vattenytor så vore inte stan så märkvärdig.. Det finns dessutom så otroligt mycket historia i anknytning till kajerna och vattnen, det blir aldrig tråkigt .. Orion är verkligen fin, den blir väl mer tillgänglig nån gång framöver när den är färdigrenoverad och hamnar borta vid dom andra museifartygen vid Wasa. Tack! Gunnar.
Hälsn!
Ha det gott /Stig
Hej! Ja, det blir lite som att komma till ett annat land när man ser de här lyxbåtarna som ibland lägger till här.. Den största lyxbåten här är absolut i några 'hundramiljonsklassen'.. Det är en riktigt stor lyxjakt! Googlade lite extra nyss på den.. Den är 60 meter lång och kostnaden var 55 000 000 US $ Det blir ganska exakt en halv miljard.. Hua! Tack så mycket Stig! Ha det så bra!
Hälsn!
Hälsningar, BJarne
Hej! Ja, de här stora och fina 'fritidsbåtarna' är ju bara en liten 'rännil' av de båtar man ser nere vid Medelhavet.. Googlade alldeles nyss på den största båten här och hittade siffror för kostnaden, och den kostade 55 000 000 US$ att bygga, det är ganska exakt en halv miljard i Svenska stålars.. Hua! Tack! Bjarne.
Hälsn!
Den röda lyxen i form av Ferrari skulle jag gärna vilja provköra, men tror att den är lite väl krånglig att komma i och ur, så en provkörning skulle räcka.
Kul att kungen fått fin badboll 😁
Kan det vara Läderlappen som kommit till stan i sin nya hoj.
He he, 'kastar sina pengar i sjön' var en bra kommentar.. :-) Har man en halv miljard som ligger och skräpar så kanske det inte gör så mycket.. Skulle precis som du gärna provköra en Ferrari, men jag tror också att det är problem med att komma i och framför allt ur.. :-) Det måste vara kungens badboll, sommaren har ju varit så fin då är det nog bra med en extra stor boll, dessutom har dom ju en del barn och barnbarn nu så det krävs nog något extra i bollväg.. Läderlappen.. så är det naturligtvis! Du fick många 'fullpoängare' här.. :-) Tack! Margareta.
Hälsn!
Hej! Ja, det är väldigt stor skillnad mellan 'rika och fattiga'.. och den skillnaden ökar väl dessutom.. Tror det syns speciellt mycket när det gäller båtar, eller nästan fartyg just i det här fallet.. Ofta är ju dyra 'leksaker' rätt så vackra rent designmässigt, men det är ju också gamla 'saker' som i de sista bilderna här! Tack! LO.
Hälsn!
Hej! Jag vet inte vem som äger båten, du får googla på båtens namn som är 'AVANTI', du brukar vara bra på efterforskningar.. :-) Tack! Måns.
Hälsn!
Hittade följande:
"It was built for the late Jan Kulczyk, an uber-wealthy Polish businessman with holdings in oil and gas, mineral resources and more. He named it Phoenix. (He would later have Lürssen build Phoenix II, almost 100 feet longer than this one.)
Kulczyk reportedly sold it to a high-ranking Russian government official who named it Aurora, and that person sold it last year to a new mystery owner who has named it Avanti."
Båten åker runt i världen, Seattle, Monaco, Stockholm. Undrar om ägaren ("mystery owner") åker med, gissningsvis inte. Den är faktiskt inte så snabb som den ser ut och inte heller så rymlig. Den vanliga färjan till Gotland har helt andra prestanda, 28 knop i st f 17, 1500 passagerare i st f 12.
He he, vad snabb du var! :-) Å tusan, okänd ägare alltså.. 12 passagerare, det var inte mycket! Hoppas att dom 12 passagerarna bor bra i alla fall.. Tack för info Måns!
Hälsn!