DC-3 'Daisy' SAS retro, flög förbi balkongen..
***
Vid två tillfällen dels i augusti och även i september har jag hört ljudet från dess välbekanta motorer innan jag kikat ut på balkongen, och det är ett ljud som sitter i ryggmärgen.. Har sett den åtskilliga gånger när den flugit in mot Bromma flygplats genom åren, eller kommit därifrån.. Men numera håller väl Bromma på att läggas ner, vilket är lite konstigt enligt mig med tanke på de orostider som råder, och då av beredskapsskäl.. Tror att 'Daisy' numera håller till i Västerås..?
Här en: Youtube länk på Daisy, och även en 'Viggen'.
Här är bilder fotat 27/8 vid c:a 17:50 med Z50II + Z 180 - 600 mm. på 180 mm. som då blir 270 mm. brännvidd. Först i lite 'high key' version, sen lite mer normal..
**
Här bilder också fotat från min balkong den 6/9 vid c:a 18:30 och även då med Z50II + Z 180 - 600 mm men då oftast på 600 mm. som då blir 900 mm. brännvidd med den kameran.. och planet på väg västerut, troligen mot Västerås..
Här har planet styrts upp i riktning mot Västerås, som jag bedömer det..
Tack för mig!













Låter fantastiskt att du kanske flugit denna DC-3 eller nån annan, det är ju gamla plan som konstruktion.. Även idag är det stor skillnad i flygtid beroende på 'jetströmmarnas' riktning om man t.ex. flyger till eller från Thailand! Det skilde två timmar en gång när jag var där.. Tack!
Hälsn!
Det behövdes inte, primärtändningen funkade ända till Bromma.
Grå interiör och den där mässingsskylten minns jag, men är tyvärr inte säker på plantypen. Vi var nog mer oroliga över Havartiosten vi dumt nog köpt på Kastrup. Den luktade väldigt starkt och obehagligt.
Wikipedia:
Carl Gustaf von Rosen, född 19 augusti 1909 på Rockelsta i Helgesta socken, död 13 juli 1977 nära Gode i Etiopien, var en svensk greve, pilot, grundare av det etiopiska flygvapnet, hjälpflygare i Afrika under 1950- och 1970-talen och en av pionjärerna inom svenskt flyg.
Dödades vid en granatattack mot huset han bodde i.
Hälsn!
Piloten varmkörde, testade alternativa tändningen, svår misständning. Mer varmkörning, samma resultat. Ut till banänden, lååååång varmkörning, ny test, samma misständning. Sen takeoff och mot Bromma. Med den skylten på cockpitdörren och jättefint väder var jag inte ens orolig, det ordnar sig oavsett ev motorproblem. Och det gjorde det, vi kom fram i stort sett enligt tidtabellen.
Hälsn!
iloten berättade att de som alltid flög på IFR, Instrument Flight Rule. Vid vackert väder skulle man få flyga på VFR, Visual Flight Rule, men det var mer praktiskt att flyga IFR.
Trevligt flygplan, och med tvåhjuligt landställ plus sporrhjul kändes start och särskilt landning helt annorlunda än med trehjuligt och noshjul ---- då liksom neg planet vid sättningen, sen mer körde man ner i banan.
Hälsn!
Hälsn!
https://airshow.dk/
Det finns fortfarande en enda dansk DC3:a som finns kvar. Jag vet inte om den deltog i år:
https://www.dc3vennerne.dk/
Om du klickar på bildet, kan du kan få lite mer information genom att rotera bilden och välja från menyn till vänster.
Med vänliga hälsningar från Erik
PS: Jag kunde inte riktigt se någonting från min balkong :-(😒
Tittade på din länk, väldigt speciell video/visningsteknik, spännande! Planet ser fint ut! Tack!
Hilsen!
https://mpembed.com/show/?m=Uy4RtZHLC4y&mpu=2522
Klik og vælg videoinfo - klik på airborne igen og vent til videoen starter.
Hälsn!
Man reste på ett annat sätt på den tiden, mina föräldrar var utan bil under en längre period och det var flera semestrar när vi, fyra personer, åkte flyg, tåg, buss m.m. för att komma någon annanstans under en vecka. Då kunde man också pollettera cyklar på tåget och de kom fram samtidigt som vi passagerare.
//Anders
Hälsn!
och mönstra, har inte flugit sen dess..
Snyggt med bilderna med två fält..
HaD/Gunte..
Hälsn!