Att spegla det jag gillar.

DC-3 'Daisy' SAS retro, flög förbi balkongen..

***

Vid två tillfällen dels i augusti och även i september har jag hört ljudet från dess välbekanta motorer innan jag kikat ut på balkongen, och det är ett ljud som sitter i ryggmärgen.. Har sett den åtskilliga gånger när den flugit in mot Bromma flygplats genom åren, eller kommit därifrån.. Men numera håller väl Bromma på att läggas ner, vilket är lite konstigt enligt mig med tanke på de orostider som råder, och då av beredskapsskäl.. Tror att 'Daisy' numera håller till i Västerås..?

Här en: Youtube länk på Daisy, och även en 'Viggen'.

Här är bilder fotat 27/8 vid c:a 17:50 med Z50II + Z 180 - 600 mm. på 180 mm. som då blir 270 mm. brännvidd. Först i lite 'high key' version, sen lite mer normal..

 

**

Här bilder också fotat från min balkong den 6/9 vid c:a 18:30 och även då med Z50II + Z 180 - 600 mm men då oftast på 600 mm. som då blir 900 mm. brännvidd med den kameran.. och planet på väg västerut, troligen mot Västerås..

     

 

Här har planet styrts upp i riktning mot Västerås, som jag bedömer det..

 

Tack för mig!

Inlagt 2025-09-15 19:15 | Läst 487 ggr. | Permalink
Vibybo 2025-09-15 19:41
Hon är fin Daisy! Särskilt belyst med lite guld underifrån eller långt bort ensam i himmelshavet. Har sett henne på YouTube, samt några program från Kanada med en familj som flög DC-3 kommersiellt i skogarna, men det var inte Daisy. Däremot kanske jag har flugit henne, som 15-åring från Bulltofta till Exeter för att bo en månad i Ilfracombe. Minnesvärt! så olika fort det gick beroende på vindriktning, så enkel inredning jämfört med idag.
Svar från ehrsa 2025-09-16 19:05
Hej! Stefan. Känns som detta plan hålls i ett väldigt fint skick, heder åt dessa människor som sköter om gamla mekaniska saker/maskiner! Det är ju en sorts 'kulturarv' över det hela.. På nått sätt så känns det ju som det var roligare förr, även när det kanske inte var det.. Men kamerorna/objektiven är allmänt bättre numera säger jag som även fotat/framkallat/förstorat analogt.. Numera kan man t.o.m. få en flygande fågel skarp, det var knepigare förr..

Låter fantastiskt att du kanske flugit denna DC-3 eller nån annan, det är ju gamla plan som konstruktion.. Även idag är det stor skillnad i flygtid beroende på 'jetströmmarnas' riktning om man t.ex. flyger till eller från Thailand! Det skilde två timmar en gång när jag var där.. Tack!
Hälsn!
Måns H 2025-09-17 13:58
1968 var von Rosen legendarisk flygare. Jag kände mig trygg med att han säkert skulle kunna ta ner planet på nån åker eller så om motorerna skulle ge upp.
Det behövdes inte, primärtändningen funkade ända till Bromma.
Grå interiör och den där mässingsskylten minns jag, men är tyvärr inte säker på plantypen. Vi var nog mer oroliga över Havartiosten vi dumt nog köpt på Kastrup. Den luktade väldigt starkt och obehagligt.

Wikipedia:
Carl Gustaf von Rosen, född 19 augusti 1909 på Rockelsta i Helgesta socken, död 13 juli 1977 nära Gode i Etiopien, var en svensk greve, pilot, grundare av det etiopiska flygvapnet, hjälpflygare i Afrika under 1950- och 1970-talen och en av pionjärerna inom svenskt flyg.

Dödades vid en granatattack mot huset han bodde i.
Svar från ehrsa 2025-09-17 18:02
Tack Måns för kompleterande info, minns att det inte var någon 'vanlig' död.. Då var jag 21 år när det skedde för 48 år sen, hmm..
Hälsn!
Måns H 2025-09-16 01:11
Fina bilder som väckte minnen! Sommaren 1968 kom min fru och jag hem till Sverige efter bröllopsresa till Turkiet. På Bulltofta äntrade vi ett tvåmotorigt plan, tror det var en DC-3 men kan ha varit en Curtiss C 46. Iallafall stod det Carl-Gustaf von Rosen på en mässingskylt på dörren till cockpit.

Piloten varmkörde, testade alternativa tändningen, svår misständning. Mer varmkörning, samma resultat. Ut till banänden, lååååång varmkörning, ny test, samma misständning. Sen takeoff och mot Bromma. Med den skylten på cockpitdörren och jättefint väder var jag inte ens orolig, det ordnar sig oavsett ev motorproblem. Och det gjorde det, vi kom fram i stort sett enligt tidtabellen.
Svar från ehrsa 2025-09-16 19:19
Hej! Måns. Låter spännande, en 'Curtiss C 46' har jag aldrig sett, den ser lite 'lustig' ut när jag googlar på den.. Minns Carl-Gustaf von Rosens död tror jag, han var väl en legend.. Minns dock inte om han blev nedskjuten eller dog 'naturligt'? Tur att det mekaniska med lite 'elektriska/tänd' problem ändå funkade, idag är det väl ofta omöjligt att snabbt lösa elektronik/data problem som råkar uppstå.. Tack för ditt minne!
Hälsn!
Måns H 2025-09-17 14:14
Och nu då jag läser Anders Erikssons kommentar kom jag på att jag varit passagerare i en DC3 i Israel, i början av 1960-talet. Eftersom jag levde på minibudget måste biljetten varit riktigt billig. Iallafall fick jag komma fram i cockpit. P
iloten berättade att de som alltid flög på IFR, Instrument Flight Rule. Vid vackert väder skulle man få flyga på VFR, Visual Flight Rule, men det var mer praktiskt att flyga IFR.

Trevligt flygplan, och med tvåhjuligt landställ plus sporrhjul kändes start och särskilt landning helt annorlunda än med trehjuligt och noshjul ---- då liksom neg planet vid sättningen, sen mer körde man ner i banan.
Svar från ehrsa 2025-09-17 18:11
Roliga detaljer från 'retrotiden', mer spännande tider då det är uppenbart, och troligen roligare.. Kan nämna att för 15 minuter sen väcktes mitt 'ryggmärgs-ljud-minne' återigen! DC-3:a i antågande! Snabbt ut på balkongen igen med kamera, och där kom återigen 'Daisy' med inflygning i riktning mot Bromma i fint snett motljus, men det blir nog ingen blogg om det, men bilderna ser bra ut.. Tack!
Hälsn!
pdahlen 2025-09-16 07:56
Intressant och vackert, särskilt i solnedgången. Vi fick flyga med en DC3 när jag gjorde militärtjänst på F7. Jag vet inte om jag har åkt med en DC3 reguljärt det var ibland mindre plan när man skulle kortare sträckor, men det är troligt att det var mer Saabs mindre plan eller andra modernare kärror
Svar från ehrsa 2025-09-17 11:51
Hej! Peter. Det är trevligt med dessa 'veteranplan' som fortfarande flyger! Även ljudet är trevligt i sig, med kolvmotorer istället för tjutande jet/turbinmotorer .. Kul att du flugit med en DC3, men det är väl lite retro över dig också, kanske.. 😎 Tack för 'minnet' från lumpentiden..
Hälsn!
Erik Madsen 2025-09-16 12:00
WOW Jan för att du fick fotografera det. Det har precis varit "Roskilde Airshow", som jag tyvärr inte kunde vara til.

https://airshow.dk/

Det finns fortfarande en enda dansk DC3:a som finns kvar. Jag vet inte om den deltog i år:

https://www.dc3vennerne.dk/
Om du klickar på bildet, kan du kan få lite mer information genom att rotera bilden och välja från menyn till vänster.

Med vänliga hälsningar från Erik
PS: Jag kunde inte riktigt se någonting från min balkong :-(😒
Svar från ehrsa 2025-09-17 12:02
Hej! Erik. Visst är det fint att kunna ta dessa bilder direkt från balkongen! Planets motorljud känner jag igen direkt, det finns liksom 'inprogrammerat'.. Och planet går inte så snabbt, så jag hinner oftast greppa 'nån' av de kameror som hänger på en stabil krok straxt innanför balkongdörren.. (just nu 3 st. + kikare)

Tittade på din länk, väldigt speciell video/visningsteknik, spännande! Planet ser fint ut! Tack!
Hilsen!
Erik Madsen 2025-09-17 13:19
PS: Fandt du den her:
https://mpembed.com/show/?m=Uy4RtZHLC4y&mpu=2522
Klik og vælg videoinfo - klik på airborne igen og vent til videoen starter.
Svar från ehrsa 2025-09-17 18:34
Tack! Erik. Nu hittade jag den videon också.. Fin 'kärra' det Danska planet också! För 30 minuter sen fotade jag återigen 'Daisy' från min balkong.. Hörde ljudet först och greppade en kamera innanför balkongdörren, fick några bilder på den, återigen på väg till Bromma för landning, då passerar 'dom' över min balkong..
Hälsn!
nyanders 2025-09-16 12:45
Jag har flugit DC-3 till Gotland när jag var liten i mitten av 60-talet, det var min första flygresa. Mina föräldrar hade ingen bil så vi åkte tåg från Nyköping till Norrköping och därifrån gick det flyg till Gotland. Väl framme på Gotland så blev det buss till Ireviken där vi hade hyrt en stuga i en vecka.
Man reste på ett annat sätt på den tiden, mina föräldrar var utan bil under en längre period och det var flera semestrar när vi, fyra personer, åkte flyg, tåg, buss m.m. för att komma någon annanstans under en vecka. Då kunde man också pollettera cyklar på tåget och de kom fram samtidigt som vi passagerare.
//Anders
Svar från ehrsa 2025-09-17 12:14
Hej! Anders. Spännande upplevelse att flyga med ett sånt här plan till Gotland, förstår att det måste ha varit 'stort' att få vara med om! Reselogistiken var lite annorlunda på den tiden, det är uppenbart.. Men säkert också lite mer äventyrskänsla över det hela! Tack för din minnesberättelse här, själv har jag aldrig flugit med en DC-3 tyvärr.. Däremot så flög jag för första gången 1976 och då vid 4 tillfällen, med en liten Cessna upp till 800 m. men landade aldrig med planet, det tog ytterligare ett antal år innan jag landade med ett plan.. 🪂
Hälsn!
gunte 2025-09-16 21:45
Vill minnas att vi fick åka ett sånt när vi skulle till Stockholm
och mönstra, har inte flugit sen dess..
Snyggt med bilderna med två fält..
HaD/Gunte..
Svar från ehrsa 2025-09-17 12:21
Hej! Gunte. Ja, vi är tillräckligt gamla för att kunna ha varit med om att flyga med en DC3:a, men tyvärr har jag inte varit med om det, så antagligen är du äldre än jag..🎅🏼. Kvällsljuset mot väst där solen går ner ger ofta ett fint ljus från balkongen sett, lite känsla av att planet flyger in i 'evigheten'.. Men egentligen bara till Västerås! Tack!
Hälsn!