En tur med Gurli..
Nåja, det har egentligen blivit ett flertal turer med den här lilla passagerarbåten under några veckor.. Detta eftersom Trafikverket sedan en tid tillbaks håller på med utbytet av de stora 'tågbroarna' som ingått i Getingmidjans slitna delar.. I samband med det så lyftes även gångbron mellan Tegelbacken och Riddarholmen i Stockholm bort, och som ersättning för den gångbron så kör istället 'Gurli' samma sträcka men utanför arbetsområdet vid Norrström, och båten går hela tiden fram och tillbaks där, så väntetiden hålls kort..
Men nu ligger båda brosektionerna på plats, och det pågår komplettering med allt som ytterligare krävs för att få igång tågtrafiken! De här brodelarna var extra komplicerade eftersom det där också finns räls och 8 växlar, vilket lär vara unikt..
Andra delen av den nya bron över Norrström..
På plats.. sen tillkommer en ny separat gångbro hitom själva tågbron, men den är nog inte tidssatt till den 17:e augusti.. och vi flanörer har ju Gurli..
Nu ska den bara sänkas ner i norra änden..
Och allt ska vara färdigt till den 17:e augusti, då kör tågtrafiken igång igen och det mesta av renoverandet av 'Getingmidjan' är över.. Tack för mig!












Hej! Ja, det är verkligen som ett meccano.. med en logistik som troligen är planerad in i minsta detalj.. och visst ser den lite böjd ut.. men jag tror det måste vara så på så här långa brosektioner.. är stålet för hårt så blir det istället sprickor sett över tid.. när det dessutom åker tunga tåg ovanpå! Det måste nog finnas en viss liten böjlighet i stålet här.. När bron är på plats så vilar den på bropelare som det är rätt så kort avstånd emellan.. säger jag utan att vara nån 'metallurg'.. :-) Hårt stål spricker lättare, tjyvar brukar kyla ner lås med en kylspray så att det blir hårt och skört, sen klappar man till med en hammare då spricker låset rakt av.. Det kan ju vara -20° även i Stockholm (i alla fall förr..) då kanske stålet blir alltför skört om det inte är lite böjligt när det är sommar.. kanske? Tack! Peter.
Hälsn!
Hälsningar, Bjarne
Hej! Ja, brosektionerna här på norra sidan av Getingmidjan är lite speciella med sina 8 växlar, den södra sidan som byttes förra sommaren hade inga växlar alls.. Det blir nog bra det här, tror att dessa broar är planerade för att hålla i 80 eller om det var 90 år.. Du kanske får provåka i höst.. efter den 17:e augusti.. om pandemin tillåter.. Tack! Bjarne.
Hälsn!
Fina bilder. Gillar panorama lite extra.
MvH
Johnny
Hej! Ja, nu är snart alla sommaravstängningar och brobyten slutförda, efter tre somrar.. Nu borde inte denna sårbara del av Sveriges tågsträckor ställa till med mer trassel i alla fall.. kanske.. hmm.. Tack! Johnny.
Hälsn!
Hej! Ja, panoramabilder är trevligt, skulle gärna vilja ha valet som betraktare att panoraman kan fylla upp skärmen i höjd bara.. så får jag själv scrolla eller dra i en rullist för att vrida mig åt sidan i panoramat, som jag skrivit i en tidigare kommentar angående panoraman! Nu blir panoraman så små i höjd så man inte riktigt ser i detalj vad som finns i bilden.. Ja, Sheraton ser man där.. Har själv varit där hundratals gånger.. men då har det i 99% varit vid falska automatlarm där Kungsholmens brandstation då fick rycka ut.. och sen straxt efter åka hem igen, när det var konstaterat falskt.. Tack! Björn.
Hälsn!
Fint reportage Jan.
Hej! Ja, man imponeras när man kommer nära.. det är ju så stort! Och för att inte tala om tidspressen.. förseningar tillåts bara inte! Straxt efter 05:00 den 17:e ska fjärrtågen börja rulla igen.. skönt att slippa ansvaret för det! Tack! Bengt.
Hälsn!
Då vi gifte oss hyrde vi in oss på Gurli för bröllopsfesten. Båten såg likadan ut då som nu på dina foton. Rymde våra drygt 50 gäster alldeles lagom.
Ombordstigning vid Strandvägskajen En trio som värmt upp på förhand hälsade gästerna med en trudelutt. Måttligt krus; hemlagad mat, lax och falukorv, vin, lättöl och vatten och möjligen lite sherry. Midsommarafton. Skärgården fin värre. Min nyblivna hustru jag klev iland vid Saltsjöbadens hotell. Övriga puttrade tillbaka till Strandvägskajen genom sommarntten.
Hej! Vad trevligt med en sån historia, då är ju Gurli lite historisk.. Vågar man fråga om årtal.. Båten känns lagom stor för denna korta tur som den gör här, fram och tillbaks dagarna i ända.. en trevlig liten båt! Tack! Måns.
Hälsn!
Midsommarafton 1968.
Aha, då var jag 12.. och bodde ute på Djurö! Tack!
Hälsn!
Kollade Wikipedia. Interiören är nu helt annorlunda än 1968. Då hade Gurli delar av originalinredningen i behåll och den utstrålade charm och trivsel. Hade varit ångdriven till 1964 men fick då dieselmotor. Den gick nog på drygt tomgång midsommaraftonen 1968, det fanns ingen orsak att dra på.
"Gurli" ser lite mindre ut än min "Sagafjord", men väldigt charmig. Jag har tidigare följt det stora projektet och det är bra att du fortsätter att dokumentera.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik. Ja, den här lilla båten är bara trevlig att få åka en kort tur med, istället för gångbron som kommer framöver.. okänt när för mig? Ja, nu är nästan 'projekt Getingmidjan' färdigt.. Den 17:e augusti rullar tågen igen, sen byts inga broar igen på 80-90 år.. Det blir nog lite fler bilder när även 'gångbron' är tillbaks också.. Tack!
Hilsen!
Hej! Ja, nu kan du snart åka fjärrtåg ända in till Stockholms Central igen! Om nu pandemin tillåter det.. de båda 'brodelarna' här är ju 'svetsade i Estland, men jag undrar om dom har något stålverk där.. Jag gissar på Oxelösund.. det är så fint där, så stålet borde bli extra bra.. :-) Tack! Ragnar.
Hälsn!
Mvh/Gunte..
Hej! Troligen ser det ganska likt ut hur det såg ut förut..När nya gångbron kommer på plats straxt utanför tågbron och parallellt med den så kommer också den dölja den nya tågbron, så det blir nog rätt likt hur det var tidigare.. Men förmodligen är risken för tågstopp just på Getingmidjan framöver rätt så låg.. Logistiken vid utbyte av såna här rejäla broar är minst sagt imponerande, men dom fick väl bra övning vid förra årts brobyte på södra sidan om Riddarholmen.. Tack! Gunte.
Hälsn!