Att spegla det jag gillar.

Ner i Slussens inre räjonger..

Ja, inte är den så vacker direkt.. Och arbetena för att riva och bygga nytt är ett minst sagt långvarigt projekt, men får man fram Karl Johan slussen mer och Nils Eriksson slussen över huvud taget, så kan det nog bli rätt fint! Den som lever får väl se, om tio år..?

Karl Johan slussen.

Mot Blå gången..

Tillfälligt upp till ytan igen..

Och så ner igen..

Fram till Värmdö och Nackabussarnas terminal..

Som delas med Saltsjöbanan.

Upp till ytan igen via Gula trappan, och gången..

Uppe igen, nu vid Södermalmstorg. 'Snart' är detta historia..

Tack för mig!

Inlagt 2015-06-03 12:51 | Läst 1339 ggr. | Permalink
Det där är ju ett intressant projekt. Är det spikat vilket utförande nya Slussen får? Och kostnadsberäknat? Fint reportage!/ Björn T
Svar från ehrsa 2015-06-03 19:22
Hej! Vågar inte svara på huruvida allt är spikat nu vad gäller slutligt utseende eller kostnadsberäkning, men troligen nära det slutliga nu.. Det har varit för mycket turer hit och dit och förseningar med detta, jag bryr mig inte längre.. Men räknar med att det som alltid blir dyrare än beräknat.. :-) Tack! Björn.
Hälsn!
Mycket bra bilder. Jag är ofta i Stockholm men besöker aldrig slussen, intressant att se hur nedgånget det verkligen är jämfört med resten av innerstaden.

Mvh
Svar från ehrsa 2015-06-03 19:29
Hej! Ja, Slussen är inte i något vidare skick.. Byggt på 30-talet, men nedgånget och sönderfrätt av vägsalt ihop med en dålig betongkvalitet.. Det är bara att riva och bygga nytt! Och samtidigt öka på rejält vad gäller Mälarens avtappning, inför kommande ökande översvämningsrisker p.g.a klimatförändringar med mer nederbörd! För tio år sedan var det ytterst nära att tunnelbanan vid Gamla Stan översvämmades, vid kombinationen högt vattenstånd och västliga hårda vindar, det fattades bara 10 cm..! Tack! Christian.
Hälsn!
Bra bilder många...och Slussens sluskiga gångar är fortfarande spännande att se bilder ifrån och att fotografera i tycker jag... :) Kul med vidvinkeln. jag gillar bilderna ned mot Saltsjöbanan, lite extra...där är det fina linjer och klockorna gör sig bra på bild... Första och andra bilden blir också favoriter!
Tja och den som lever får se vad det blir av det. Hoppas bara att det blir drägligt att ta sig genom under tiden...
Svar från ehrsa 2015-06-03 19:31
Hej! Slussen är perfekt för dig! Betong, linjer, och en hel del människor.. :-) Du har rätt, det kan nog bli lite krångligt när byggnationerna sätter igång på riktigt.. Tack! Lena.
Hälsn!
Ser verkligen slitet ut där nere. Skadar väl inte att snygga till det hela lite.
Svar från ehrsa 2015-06-03 19:37
Hej! Det finns hur mycket slitage som helst när man synar detaljerna i den här byggnationen! Och betongen är av en "dålig" kvalitet som inte klarat våra behov, man kunde inte bättre på 30-talet när detta byggdes. Tror att man kanske kör igång redan i höst med rivningar, eller straxt efter årsskiftet. Nu håller man på att förbereda och lägga om mycket rör inför rivningen. Det är vatten, avlopp, gas, och en massa elledningar som måste dras om inför det här projektet. Tack! Ingemar.
Hälsn!
Såg att prislappen ligger på drygt 12 miljarder nu
Fortsättning följer
Bra bilder du samlade in
Svar från ehrsa 2015-06-04 21:43
Hej! Bengt. Om man säger den summan nu så gissar jag att man antagligen kan lägga på 50% till.. om det räcker? Samtidigt så måste den här byggnationen göras, det går inte att rädda nuvarande konstruktion! Ja, vi får se hur det blir nu framöver..? Tack!
Hälsn!