Att spegla det jag gillar.

In i dimman..

Torsdagen bjöd på ett fint högtrycksväder över stora delar av Sverige, så även här med sol och svaga vindar, just den kombinationen kan dock bjuda på en hel del dimma, och det är inte säkert att solens strålar orka bränna bort den här dimman.. Eftersom jag var ledig och det var längesedan jag var ute i skärgården, och då menar jag att det kanske är 15 år sedan jag åkte ut till Sandhamn vintertid med en Waxholmsbåt från Stavsnäs Vinterhamn. Jag gjorde detta mycket förr när isvintrarna var som tuffast och båtarna fick knuffa bort halvmetertjocka isflak från rännan.. Båtfärden i sig var ofta som ett litet äventyr bara den! Såna vintrar tycks inte finnas längre, inte den minsta is fanns i sikte igår!

I alla fall så vill jag varmt rekommendera en dagsutflykt ut till Sandhamn, gärna med en promenad runt delar av ön och en avslutning med 'dagens lunch' på Värdshuset! Jag lämnade Slussen med buss 08:48 och två timmar senare klev jag iland på Sandhamn. Jag hann nästan att gå en hel runda runt stora delar av ön, och sedan avsluta med en god lunch och en öl, innan båten tillbaks till Stavsnäs gick vid 13:30, och jag var tillbaks vid Slussen 15:35. Hade det varit klart väder istället för dimma hade jag nog tagit båten hem 3,5 timme senare istället, gissar att man hade haft mer att fota i klart väder.. Åker man ut hit en vardag så är det ingen trängsel.. åker man ut en helg så är det garanterat mer trängsel.. Dessutom så fungerar också SL:s 'Reskassa' med Accesskortet även på dessa båtar, dock fungerar inte SL:s periodbiljetter!

I dimman igår så var det inte mycket fågel att fotografera, men som hastigast såg jag årets första Ejderpar, men dom försvann fort in i dimman.. men nu är dom väl i alla fall på gång igen! Från Sandhamn hörde jag tydligt Alfåglarnas vackra sång utifrån fjärdarna, men fortfarande i dimman.. På själva Sandhamn hörde och såg jag ett par Korpar och några Tofsmesar, annars fanns inget spännande som jag såg..

Här är mina bilder från min fina dagsutflykt, och det var fint trots att dimman dolde mycket.. Men hit åker jag igen så fort det går, när kombinationen 'ledighet och ingen dimma' finns..

Vid Stadsgården låg fortfarande en hel del dimma över Strömmen, på morgonen..

Ute vid Stavsnäs Vinterhamn var det ganska lätt att välja rätt båt..

Men även här låg ju dimman..

Styrsvik, Runmarö

Framme..

Här fanns spår av en lite frostig vår..

Jag gick västerut genom skogen, mot västra stranden..

Här ute hördes Alfåglarnas vackra sång..

Frostigt..

Rester från kriget..

Här spelade jag fotboll för 50 år sen.. Vi Djuröbarn mot Sandhamnsbarnen.. tror vi vann..

Tillbaks mot Värdshuset för en lunch!

Nästan inga fritidsbåtar än..

Lunchställe..

Dimma även inomhus..

Men dimman lättade..

Lite bilder från byn..

Annars så tycker jag att många fastigheter håller på att åldras lite för mycket.. förfalla helt enkelt.. jag ser skillnad mot 'förr' som här med 'Dykarbaren' t.ex..

Ett tag funderade jag på att ta tunnelbanan hem.. men jag hittade inte nedgången..

Så det fick bli hemfärd via båt..

Dimman återkom..

Dimman gjorde att t.o.m. solen gick att fota.. här med två solfläckar..

Inlagt 2016-03-11 23:59 | Läst 1234 ggr. | Permalink
Ser verkligen ut som en skön dag och en bra utflykt. Mycket fina bilder också med dimman och ljuset.
Ha det bra!
Svar från ehrsa 2016-03-12 21:24
Hej! Det var jättefint även med dimman! Det optimala hade varit dimma ut, som sedan lättar lite senare under dagen så att man fått lite 'havsutsikt' också.. men det får jag väl satsa på nästa gång! Det är i alla fall en väldigt trevlig tur att göra under en dag, och det tycks gå alla dagar i veckan enligt turlistan. Rekommenderas! Tack! Mikael.
Hälsn!
Ett gäng fina vardagsbilder från din utflykt.
Ha det gott
😊
Svar från ehrsa 2016-03-12 21:33
Hej! Den här turen var verkligen en fin 'vardag', när den är som bäst! Dessutom inte dyr! Busskort hade jag redan, båten kostade 75:- enkel resa, övriga kostnader var lunchen 95:- + en öl, och två fika på båten under båtresorna. En toppendag! Tack! Hans-Åke.
Hälsn!
Jag har aldrig varit i Sandhamn, men jag vet att svärföräldrarna prata mycket om att åka dit (de är välbekanta med stället). Nu inser jag att det absolut kan vara värt ett besök. Mycket spännande bild på solen på slutet. Imponerande!
Svar från ehrsa 2016-03-12 21:42
Hej! Tycker absolut ni ska åka dit! Billigt är det också, se svaret till Hans-Åke ovan. Åker man bil till Stavsnäs så tillkommer väl en parkeringskostnad, är det helg vet jag inte om det dessutom är svårt att parkera? Sandhamn är annars så 'lagom' på något sätt! Lagom lång båtresa (1 tim.), det går att åka ut alla dagar i veckan har jag sett nu, och flera dagar kan man åka tillbaks lite senare om man skulle vilja, Ön är lagom stor att promenera runt på, eller raka spåret ner till södra sidan med utsikt över havet, Trouville som det heter. Äta lunch går alla dagar i veckan, och fika kan man köpa på båten, så man behöver inte ha så mycket bagage egentligen.. Vill man övernatta så finns det väl ett par hotell också. Tack! Lena.
Hälsn!
Å dina bilder gör mig riktigt avundsjuk...en utflykt till Sandhamn i dimma!!!
Många fina bilder bjuder du på dessutom, och även jag gissar att du hade en härlig dag. perfekt att man kan åka på SL-kortet dessutom (med visst förbehåll).
Svar från ehrsa 2016-03-12 21:45
Hej! Lena. Åk dit med Thomas, vid tillfälle! Man kan åka dit alla dagar i veckan, även om det är lugnast en vardag så klart.. Sandhamn ligger så lagom långt bort, man hinner så mycket bara över dagen, och behöver inte komma hem sent heller! Billigt är det också, se svaren ovan! Tack! Lena.
Hälsn!
Vilken härlig utflykt! Skärgården är fin när det inte är säsong. Lite mindre folk och stök. Svanarna och den första skogsbilden är favoriter.
Svar från ehrsa 2016-03-12 21:50
Hej! Det var verkligen en fin utflykt, dimman tillförde också en del.. men det bästa hade varit om den lättat helt medans jag var där, så man kunnat få lite havsutsikt också.. men det får jag väl ta nästa gång.. Gillar också skogsbilden mycket! Just nu har dimman lagt sig tät här över Stockholm såg jag nyss.. Tack! Ylva.