Att spegla det jag gillar.

Bron..

Ja, inte TV-serien då utan den 'gula' bron vid Slussen i Stockholm! Den invigdes av 'högsta digniteter' just dag, och tas tydligen i trafik imorgon bitti, men mestadels för cyklister bussar och gående.. men redan idag kunde man provgå på östra halvan av bron ut mot vattnet, och det som slog mig spontant var hur enormt bred den är, ändå kunde man bara promenera på ena halvans bredd av bron. Fotat med Z50 + 16-50 mm. vilket blir 24-75 mm. 'omräknat'..

Några bilder från dagens lilla promenad där.. här runt hörnet på Katarinavägen, här åker bussar redan imorgon..

Blivande 'busstorg' i höjd med Katarinahissen och tunnelbanan..

Vacker 'stenstruktur' på trottoarerna och inte bara asfalt..

Panorama av två bilder..

Än så länge endast cykelbana.. Den vita linjen anger också bara halva brons bredd.. den är riktigt bred! Här ser man också att tanken tydligen är att brons färg är tänkt att 'harmoniera' med Gamla Stans byggnader.. Själv undrar jag hur länge bron får förbli 'oklottrad'..

Första trudelutten på bron kanske..

Ute på Stockholms Ström höll en större grupp med 'paddlare' till..

Vissa hade värsta fågeltelet med sig.. och oftast är det män..

Andra duellerade..

Panorama..

Panorama här med, där viss 'panoramaproblematik' uppstod, eftersom människor rör sig..

Cykelbana ner till Stadsgårdsleden..

Här är hela brons bredd med, där man fick promenera idag är inte ens halva brons bredd..

Där bron tar slut ner mot Gamla Stan..

Ett panorama vid samma ställe som förra bilden..

Avslutade promenaden med en Strömming med mos nere vid Kornhamnstorg i det gråa men milda vädret..

Sen gick jag hem..     Tack för mig!

Inlagt 2020-10-25 18:04 | Läst 1039 ggr. | Permalink
Fina bilder! Men man undrar lite över tillverkning i Kina. Hur mycket CO2 skapade transporten och hur ser det ut i Kina för arbetarna som tillverkade bron?
Svar från ehrsa 2020-10-25 18:27
Hej! Finns en förklaring till detta om du googlar lite.. Det ursprungliga företaget i Europa (minns inte var..) gick i konkurs (om jag nu minns rätt?). Och för att inte försena bygget och därmed öka kostnaderna rejält totalt sett, så blev det Kina som troligen var billigast och hade kapaciteten för den här bron.. Och som sagt informationen om detta finns 'där ute'.. Tack! Sven.
Hälsn!
Sven Blomquist 2020-10-25 18:54
Tack själv! Trist att allt mer måste tillverkas i Kina av den ena eller den andra anledningen.
Svar från ehrsa 2020-10-25 19:14
Håller med..
Hälsn!
Kul reportage. Den gula färgen ser ut att stämma bra med de gamla husen. Strömming är gott! Hälsningar NL
Svar från ehrsa 2020-10-25 18:36
Hej! Ja, det här är ju ett viktigt steg i ombyggnationen av Slussen, och jag kan bara säga att det var mäktigare än jag trodde att promenera på bron, den är rejält bred! Ändå kunde man bara gå på halva brons bredd.. Nu kan man börja riva också den västra delen av Slussen! Strömmingen smakar alltid bra vid Kornhamnstorg, dessutom var det riktigt milt att sitta utomhus och äta den! Tack! Nils-Erik.
Hälsn!
Det var ett trevligt reportage! Och nu fick den gula färgen sin förklaring också ...
Svar från ehrsa 2020-10-25 18:53
Hej! Ja, det är så det är tänkt redan från början.. många fasader i Gamla Stan har lite olika nyanser i gult men också i rött och brunt, det blir snyggt! Rekommenderar en promenad på bron vid tillfälle framöver! Trots att jag passerat förbi Slussen så ofta så har jag inte riktigt förstått hur stor/bred bron är.. Tack! Ragnar.
Hälsn!
Ser fint ut och om det är ett kvalitetsbygge får väl tiden utvisa. Sedan kan jag inte undvika att bli lite orolig, visst ser de där enorma gula ytorna ut att inbjuda till klotter.

/Stephan
Svar från ehrsa 2020-10-25 18:58
Hej! Ja, nu när den är 'oklottrad' så är den riktigt fin! Men jag tror som du.. tyvärr! Det är nog bara en tidsfråga.. klottrare vill gärna vara 'först' när nya ytor kommer fram.. kanske händer det redan i natt..? Tack! Stephan.
Hälsn!
Sven Blomquist 2020-10-25 19:13
Det kanske är bättre att bjuda in elever på konstfack till dekorera de enfärgade gul ytorna innan klottrarna hinner fram.
Svar från ehrsa 2020-10-25 19:18
Sven, då faller det här med att färgen ska harmoniera med Gamla Stans fasader.. Klotter kan aldrig harmoniera någonstans.. I Gamla Stan förstör detta otyg redan nu fasader, har jag sett reportage om på TV..
Hälsn!
Sven Blomquist 2020-10-25 19:44
Missförstå mig rätt! Jag gillar inte klotter av något slag, men man ska nog inte bjuda in klottrarna i onödan. Enfärgade ytor drar troligen till sig klottrarna. Deras klotter gör sig bäst på enfärgade släta ytor och därför bör man undvika sådana!
Svar från ehrsa 2020-10-25 19:56
Sven, svårt att hantera bara.. klottrare har en förmåga att nå ytor som sen inte går att sanera.. det är för farligt och för otillgängligt för att tas bort.. Den gula ytstrukturen på bron är småknottrig och inte slät, så färger lär fastna extra lätt gissar jag.. tyvärr! Vi får se och hoppas på det bästa!
Hälsn!
Intressant. Det var ju fint uppmärkt i vägbanan, även för cyklister. Ser ut som bussfilerna har samma bredd som cykelbanorna. Ser snyggt ut. Objektivet är nog nikons 200/2, fina grejor. Kungen fick du inte på bild?
Svar från ehrsa 2020-10-25 19:06
Hej! Kungen borde ha väntat på mig.. :-) Ja, den här bron kommer mest vara till för bussar och cyklister och gångtrafikanter, men bilister till och från Hornsgatan kommer att kunna åka på bron, men inte så många fler bilister än så tills vidare, men så är det också nu när man åker bil på den västra delen av Slussen (som nu ska rivas), så det blir likvärdigt med nuvarande biltrafik vad jag förstår, dom byter bara bro nu helt enkelt! Sen är bron så bred att det går att öppna upp för mer biltrafik om man vill, men jag tror inte man vill.. Biltrafiken vill man minska generellt av ganska så förklarliga skäl.. Fram för mer gående och cyklister är det som gäller! Vi får se! Objektivet såg dyrt ut.. och tungt! :-) Tack! Peter.
Hälsn!
Hej och tack för ett intressant nyhetsreportage. Trevligt att du bildsätter med lite runtikring-bilder. Kanotister och fågelfotografer och sånt. Själv har jag alltid tänkt gamla slussen som en optimal trafikmaskin men inser nu, tack vare ditt reportage att gamla slussen, hur listigt den nu var utformad, var en skapelse för biltrafik. Den nya slussbron, häcklad i många sammanhang verkar vara skapad för en annan typ av trafik. Dubbla cykelfiler, bussfiler. Det ska bli intressant att se hur mycket privatbilism den genererar. Säger jag som inte är stockholmare. Men Slussen är på väg mellan Stockholm C och Fotografiska. Strömming är en absolut höjdare. Jag brukar nocka mina bekanta med grillad strömming a Mediterainne. Men det är en annan historia.
Ha det gott
/Gunnar S
Svar från ehrsa 2020-10-25 21:45
Hej! Ja, det passade bra idag med en promenad bort till Slussen med Strömming till lunch dessutom.. Vädret var varmt och stilla, hade det regnat så hade det blivit en promenad en annan dag! Knappt '10 000' steg, helt ok.. Ja, lite 'kringbilder' behövs alltid.. Och det är som du säger, gamla Slussen byggdes för att den ännu tidigare Slussen inte hade kapacitet längre för all 'ny' biltrafik på den tiden (20-talet?), Nu är fokus mer på gående och cyklister med den kommande nya Slussen, och det känns faktiskt så tyckte jag idag när jag gick där! Gamla Slussen var 'listig', men som fotgängare eller cyklist kände man sig rätt så undanknuffad tycker jag! Just nu så blir det den biltrafik som går via Hornsgatan som istället kommer gå via guldbron, privata bilar kommer inte få åka via Katarinavägen som förr, bara bussar får köra där annars riskerar det nog att korkas igen med privatbilar.. Nu kan man börja riva den västra delen av Slussen där all trafik hittills har gått. Där är ju rätt mycket förberett redan så jag tror den delen kommer gå lite fortare! Tror det är 2025 som det är tänkt att det ska vara färdigt.. Strömming är väldigt gott! Jag gillade inte Strömming när jag var barn men äter det kanske en gång i veckan numera.. gärna då vid Strömmingsvagnen vid Kornhamnstorg, där känns det 'Coronasäkert' dessutom! Din Strömming 'Mediterainne' låter som den är värd en blogg..! :-) Tack! Gunnar.
Hälsn!
Tack Jan, för en fin rapport.
Jag hörde om detta på radion och tänkte att jag får nog se bilder på FS-bloggen. Vi åkte till skogen istället. Bron ser verkligen bred ut och jag kan förstå finessen med färgen. Den där strömmingen på slutet ser god ut. Det var längesedan jag åt strömming med mos.
Hälsningar Lena
Svar från ehrsa 2020-10-25 21:54
Hej! Ja, det passade fint att gå en promenad dit idag och sen tillbaks! Skönt väder dessutom, även om sol hade varit ännu bättre.. Och 'var ska sleven vara om inte i grytan'.. därför gick jag dit idag! :-) Skogen låter fint, gissar att ni hittade en del svamp.. trattisar? Bron var oerhört bred, har inte riktigt förstått det tidigare! Nu vet jag! Fint att promenera nära vattnet där, känns som man har saknat det.. Kan rekommendera 'Strömmingsvagnen' vid Kornhamnstorg, dom har öppet alla dagar i veckan dessutom! Tack! Lena.
Hälsn!
Har sett fram mot ditt bildreportage idag, och jag blev inte besviken! Informativt och bildmässigt jättefint! En riktig folkfest ser det ut som, och fattas bara. Den här bron kommer vara en central del av trafikflödet i stora delar av Stockholm lång tid framöver, oavsett det gäller gående, cyklister, bilar/bussar, tunnelbana eller fjärrtåg. Förstår att den är kolossal. Själv tycker jag det är häftigt att den är tillverkad i Kina. Då menar jag inte coolt utan högintressant att Kina konkurrerar och att internationellt samarbete funkar över så långa avstånd, färdigt att montera. Och båttransporter generellt är ju energieffektiva per transporterat ton. Dessutom tror jag energin och koldixidutsläppen för att transportera den hit är en bråkdel av vad trafiken över brons livstid kommer generera. Gillar till slut också dina bilder på alla fotografer! Tack för ett förnämligt reportage och en fin blogg! Hälsningar/ Björn
Svar från ehrsa 2020-10-25 22:47
Hej Tack så mycket Björn! Det är klart att man ville promenera dit idag, men hade det regnat så hade det blivit en annan dag.. Det var varmt och mulet idag men det gjorde ingenting, det var bra promenadväder! Jag gissar att man kommer hålla ner på biltrafiken här även framöver, kanske det bara blir nuvarande trafik till och ifrån Hornsgatan som kommer att åka här, det är upp till politikerna att bestämma.. Den gamla Slussen byggdes för att biltrafiken på den ytterligare äldre Slussen blev för stor.. den klarade inte den ännu äldre Slussen! Så den 'Slussen' som rivs nu var byggd för biltrafik och inte så mycket för gående och cyklister.. Som cyklist så kände man sig undanskuffad! Den nya Slussen ska mer vara till för fotgängare och cyklister än bilister! Men bron har kapacitet för mer biltrafik om det är så man vill.. vi får se!
Tillverkningen i Kina kom till för att företaget (europeiskt) som skulle ha byggt bron gick i konkurs.. (som jag minns det, går att googla på). Sen var det inte så många tillverkare som då med kort varsel kunde tillverka bron i tid.. därför blev det Kina, dom kunde bygga den i tid! Svårt när man planerar nått och så går företaget tydligen i konkurs.. Ser ut som ett bra bygge i alla fall.. någon tycks ha mätt allting rätt.. :-) Tack!
Hälsn!
Kul att se !
Tänkte på dig när dom visade om bron på nyheterna och hoppades att du skulle visa några bilder.
Tack för titten !
ing-marie

PS. Har du sett att jag skrivit i din gästbok ?
Svar från ehrsa 2020-10-25 23:05
Hej! Nä, jag har missat gästboken.. ska kolla den snart! Ja, klart jag måste promenera på den nya bron idag! :-) Men bara för att det inte regnade idag, annars hade det fått bli en annan dag.. Bron var verkligen sevärd och så mycket större än jag förväntat mig, trots att jag sett den så många gånger sen den kom.. Tror det blir väldigt bra för gående och cyklister, och det är så det är tänkt! Den förra Slussen var 'fiffig' men konstruerad för bilar.. Som cyklist kände man sig undanknuffad.. just det ligger inte riktigt i tiden nu för tiden! Känns som det blir bra när allting är klart! Nu kan man börja riva den västra delen av Slussen, allt lär vara klart 2025 om jag har förstått rätt.. Tack! Ing-Marie.
Hälsn!
Hej Jan ett fint reportage! Med riktigt bra bilder.
Jag undrar hur det kommer att kännas att promenera där när trafiken får riktig fart där
/ Bengt H.
Svar från ehrsa 2020-10-25 23:17
Hej! Ja, det var trevligt att äntligen kunna få promenera på bron! Tror inte vi ska oroa oss för så mycket mer trafik där.. Det är ju just det som man inte vill att det ska bli, det var ett av problemen med gamla Slussen den var konstruerad för att hantera mycket biltrafik och lite cyklister och gångtrafikanter! Som cyklist kände jag mig ofta undanknuffad med 'gamla' Slussen, den var farlig! Den nya bron blir det lite tvärt om med.. mindre med bilar och mer med cyklister och gående! Cyklisterna har ju ökat enormt de senaste åren och kommer antagligen fortsätta att öka.. Just nu så leds nuvarande biltrafik från Hornsgatan över till nya bron så ingenting förändras egentligen.. Katarinavägen kommer bara trafikeras av bussar nu (som jag har förstått det), men det går ju att ändra på av politiker.. Men det är ju inte privatbilar man vill gynna i dessa sammanhang, däremot gående och cyklister.. Vi får se, allt hänger väl på vilka politiker som styr! Den nya bron känns som den har kapacitet för mer biltrafik om det är det man vill, men jag tror inte det! Nu kan man i alla fall börja riva den västra delen av Slussen, kanske redan imorgon..? Tack Bengt.
Hälsn!
Trevligt reportage med fina bilder. Intressant, har inte riktigt fattat det där med guldbron tidigare, men nu klarnade det. Tack för det.
//GöranR
Svar från ehrsa 2020-10-26 17:04
Hej! Ja, många har nog undrat 'varför' den gula bron.. Tror nog den passar bra in i sammanhanget när allting är klart, men jag tror det dröjer till 2025 innan vi får se detta fullt ut! Känns lite extra bra att något konkret nu händer 'på riktigt' med nya Slussen, det har gått en del år nu utan att man ser så mycket hända.. Gissar att rivningen av västra delen redan nu är i gång! Och med bron i drift så blir det betydligt vackrare att promenera över Slussenområdet, man slipper 'planken' och de trånga gångbanorna nu i pandemitiderna.. Tack! Göran.
Hälsn!
Vi måste ha gått om varandra där på bron.
Ska bli kul att se när allt är klart
Svar från ehrsa 2020-10-26 17:08
Aha, ja så kan det vara.. det var ju en del folk där! Hade jag sett dig hade jag försökt fota dig, omärkt.. :-) Trevligt att kunna promenera där nu och framöver! Lite bättre utsikt nu istället för att promenera utefter ett grått plank.. Tack! Bengt.
Hälsn!
Fint bildreportage som vanligt, jag antar att bron går från Katarinavägen till Skeppsbron, eller är jag helt ute och cyklar. Roligt att ha följt dina tidigare reportage till det färdiga resultatet.
Ha det gott /Stig
Svar från ehrsa 2020-10-26 17:46
Hej! Ja, jag tycker det blev bra med bron här, en bred fin trottoar utefter sjösidan ner mot Skeppsbron och Gamla Stan, nästan ända från Katarinahissen.. istället för en trång gångväg utefter ett grått plank som det har varit nu under några år.. Äntligen känner man att något konkret har hänt med byggnationen nu! Troligen har rivningen av den västra delen redan påbörjats.. Tror att det kan gå snabbare med den delen jämfört med östra sidan! Man får fortsatt hålla lite koll där framöver.. Tack! Stig. Ha det så bra.
Hälsn!
Fina bilder från nya bron. Den ser verkligen bred ut. Roligt med alla fotografer. Trevlig avslutning.

MvH
Johnny
Svar från ehrsa 2020-10-26 17:50
Hej! Ja, trevligt att något konkret händer med detta 'långtidsbygge'.. Man har tröttnat lite på att trängas med folk utefter ett grått plank.. roligare med lite fin sjöutsikt! Bron känns gigantiskt bred när man är där, när man bara tittar på den utifrån förstår man nog inte riktigt det.. Tack! Johnny.
Hälsn!