Att spegla det jag gillar.

Runt kajerna på Södermalm..

Det är rätt så trevligt att vara en 'öbo' här på Södermalm.. cyklar man ett varv runt ön utefter kajer och strandpromenader så hamnar man på lite drygt 1 mil, det är ju inte så långt men är ändå skönt att ta sig runt även när det är lite för varmt ute.. svag motvind brukar svalka bäst, det svalkar bättre än att promenera! Dessutom finns det alltid något att titta på och även att fotografera.. så här är lite bilder från varvet runt Södermalm.. Fotat med 20 mm.

Utanför Bergsunds strand så ses en av Cementas fartyg vända på en 'femöring' (kul att få använda det gamla uttrycket..) efter leverans av cement/kalk från Slite på Gotland.. Betongåtgången här i regionen är troligen massiv.. Liljeholmen vid fören på fartyget och Reimersholme till höger med sina konjakstunnor vid kajen.. öbor de också..

Utefter Söder Mälarstrand ligger kraftiga stålbalkar på en pråm och väntar på att ersätta befintliga balkar på fjärrtågsbroarna över Söderström nu i dagarna.. den s.k. getingmidjan är avstängd för tågtrafik och alla stålbalkar ska bytas (kanske ändå inte alla i år, i så fall fortsättning även nästa sommar..), de nya ska klara sig i 80 år i alla fall.. motsvarande byte av balkar sker även i omgångar vid tunnelbanans broar straxt intill..

Tågbroarna med nuvarande balkar ses till höger i bakgrunden..

Vid Slussen grävs och bilas och pålas det ner tjocka stålrör och andra stålprofiler, och det armeras och gjuts överallt där det går, även i nerpålade tjocka stålrör.. Cementa har en del att leverera..

Betongbilar med extra lång räckvidd används flitigt vid den östra sidan av Slussen, där rivs inget längre, nu bygger man upp brofästen för den guld/bronsfärgade stålbron som kommer i ett stycke från Kina med fartyg, nån gång framöver..

Sen blir det gärna en fika med glass vid 'Kajsas' intill gratisfärjan över till Hammarby Sjöstad.. en lugn och skuggig favoritplats när solen är lite för varm..

Tack för mig!

Inlagt 2019-06-25 14:42 | Läst 1241 ggr. | Permalink
Ibland undrar man om det inte finns för mycket pengar till ombyggnad av trafiknätet? Det finns väl inte någon stad som inte är delvis uppgrävd
Svar från ehrsa 2019-06-25 18:00
Hmm.. egentligen är det väl tvärtom.. allt som jag ser göras/renoveras nu vad gäller trafiksystemen är nog alla 10 år för sent.. det borde ha gjorts för tio år sen, speciellt på tågsidan.. men pengarna har nog inte funnits, jag vet inte om pengarna finns nu heller, men man gör det ändå, annars blir det väl ännu mycket dyrare.. Minns när jag för kanske tre år sen stod och tittade på rälsen/rälen vid 'getingmidjan' nära Riddarholmen med bara nån meter ifrån, där varje fjärrtåg och pendeltåg passerar varje eller varannan minut dygnet runt, där kunde man se hur rälsen lyftes upp 1-2 dm. mellan varje 'hjulboggie' när tågen passerade, ibland åkte syllarna med och ibland inte, eftersom fastsättningen lossnat mellan de gamla träsyllarna och rälsen.. stor risk för metallutmattning av rälsen där, på grund av den ständiga böjningen av rälsen.. men det gick bra, tågen går inte så fort just där! Förra sommaren bytte man ut all makadam under rälsen och la dit nya betongsyllar och räls på hela den sträckan, ett jättejobb med riktiga specialmaskiner jag aldrig har sett förut.. och i år är det byte av stålbalkar på själva broarna.. kanske samma även nästa sommar.. Tack! Peter.
Hälsn!
Bra dokumentärbilder, Jan. Jo, om du vet att nya 140 meter lång färdigsvetsat guldfärgad bro, 3700 ton från Kina, åtta körfält (!) frakta på båten till Stockholm senhöst/vinter och bron ska byggas i Slussen förbinda mellan Södermalm o Gamla stan. Trolig att två jättekranlyftare på pråmar..eller egen båten? Måste fota! :-) Hälsar Lasse
Svar från ehrsa 2019-06-25 18:08
Hej! Tack för info om att bron kanske kommer under sena hösten, jag var osäker på det.. Det blir trevligt när den kommer, då händer det lite nytt vid Slussen! Man får annars en känsla av att det inte händer så mycket, men när bron kommer så blir det ju en stor skillnad! Troligen blir vi många som kommer att fota detta.. :-) Tack! Lasse.
Hälsn!
Trevliga och bra bilder och inte minst viktiga för man glömmer lätt hur det såg ut..Fint väder för byggjobbarna, kanske på gränsen med värmen dock..
Kul att Slite hamn kom på tapeten där jag är mer eller mindre uppfödd.
Bad från kajerna, hamnfester, fiska strömming, gädda och abborre och lite senare smuggelköp från polack och grekbåtarna (fast det är ju preskripterat nu hehe...)
Mv/Gunte..
Svar från ehrsa 2019-06-25 18:16
He he, låter som ett 'depraverande' ungdomsliv vid Slites kajer.. kul! Ja, själv tror jag det blir fint när Slussen blir färdigt om en hel del år, just nu tycker man inte att det händer så mycket men när den stora bron kommer i ett stycke via fartyg i slutet på året, så börjar det äntligen hända något även visuellt.. Tack! Gunte.
Hälsn!
Trevliga bilder från ett Stockholm i förvandling. Det vore nog något för P.A. Fogelström.
Kul att se MS Slite. Hon var en sån där alltid sedd sak när jag var på väg ut från Mälaren till skärgårn på den tiden det begav sig. Och ”De förenade kolsyrefabrikerna” som låg granne med Cementas kaj.
/ Gunnar S
Svar från ehrsa 2019-06-25 21:41
Hej! Ja, det är mycket som händer nu, och inte bara med Slussenbygget.. Dom passar på att reparera och underhålla även alla tågens och tunnelbanans spår och det är nog väldigt välbehövligt det också.. kunde själv se i vilket dåligt skick getingmidjans spår var för ett par år sedan, se mitt svar till Peter i hans kommentar här ovan! Ja, Per Anders F. har jag träffat en gång för längesedan när jag var i moppeåldern.. han hade råkat gå ner med höger framhjul i diket med sin SAAB 99 på Högmalmsvägen ute på Djurö där jag är uppväxt. Själv så hade han ett fritidshus längst ut där, en trevlig och snäll man, och vi fick upp hans bil på vägen igen med lite knuffande.. det var vinter och en hel del nysnö.. Ja, 'Slite' ligger där ofta, tror det finns ett systerfartyg som är orange också, man ser dom ständigt där, åtgången på betong är nog minst sagt stor.. men jag har för mig att jag såg att man la ner cementtillverkningen i Slite ganska nyligen.. så cementen kanske kommer någon annanstans ifrån..? Det lustiga är att kolsyrefabriken ligger fortfarande kvar där.. konstigt att 'ruinerna' inte rivs och att man inte redan har byggt något där..? Tack! Gunnar.
Hälsn!
Jätteroliga bilder från en stad i förändring. Tror som du att alldeles för lite pengar lagts ner på särskilt järnvägsunderhåll, tycker mig se att även vägunderhåll i städer och samhällen är sämre idag än för säg 25 år sen. Däremot är det väldigt hög aktivitet på byggsidan i dom flesta städer. Kan fundera var storleksgränsen för städer/samhällen går, alltså mellan dom som krymper och dom som växer. Städer som Luleå, Umeå, Sundsvall växer ju trots att dom ligger i Norrland, tror också Falun och Borlänge växer här i mina trakter. Det gör däremot inte Fagersta, Smedjebacken Säter för att nämna några härnere.Självklart finns fler variabler men storlek har (som vanligt) betydelse.
Kul att se bilder där det händer något konkret, inte så lite heller. Stålbron från Kina var en nyhet för mig, detta i stålets hemland......Men säkert blev det ett lägre pris och jag är övertygad om att kvaliten är minst lika god som om den gjorts här hemma.
Fö har min beställda 24/1,4 nu kommit till Scandinavian P och Bengt G, en av kompisarna som kommer på Fotofika på lördag skulle hämta ut den och ta den med, det ser jag fram mot :-) Hälsningar/ Björn T
Svar från ehrsa 2019-06-25 23:31
Hej! Ja, visst är det mycket underhåll som är eftersatt den saken är nog odiskutabel.. Jag tror att vägarna här i Stockholmstrakten ändå är i rätt så bra skick, men järnvägen har varit eftersatt här länge.. men nu när pendeltågen har två nya spår genom och under hela stan så har ju trycket på de endast två tidigare spåren lättat, och man kan nu under sommaren (och under kommande somrar) reparera dom ordentligt, förut kunde man bara göra små reparationer under någon enstaka timme mitt i natten, eftersom tågtrafiken var så tät på dessa två enda spår.. Även T-banan håller på med rejäla reparationer, även av hela stationer, just nu är Fridhemsplan helt avstängd och man reparerar och byter ut i stort sett allt.. även betongskikt i väggar och själva betongplattformen, även Gullmarsplan håller man på och jobbar mycket med.. Den gamla Danvikstullsbron österut mot Nacka från Södermalm behöver bytas ut helt, den går på 'övertid' redan nu.. den tekniska livslängden klarar inte så mycket mer, så den byts nog ut inom några år.. Även hela jättestora Västerbron står inför en massiv renovering, eller så rivs den och man får bygga en helt ny bro.. det har t.o.m. kommunen gått ut med.. Men det är ändå inte säkert att just det händer inom en 10-års period.. Västerbron är av stål, tillverkad av Motala verkstad och blev klar 1935, ett magnifikt brobygge! Men stål rostar, speciellt eftersom man saltar vintertid.. Kanske den här stålbron från Kina var för stor för att kunna byggas och skeppas i ett stycke här i Sverige.. vi har väl inga stora varv kvar för såna stora byggen, kanske är det en prisfråga också som du säger..

Tänkte på det här med att städer växer, eller tvärtom.. gissar att det har mycket med kommunikationer att göra, och även 'lärosäten' i städer, och arbeten så klart..

Kul med ett nytt objektiv, det lyfter nog inspirationen en hel del! Men man får räkna med att blända ner lite utomhus i soligt väder.. det blir svårt att exponera rätt även med lägsta ISO och snabbaste slutartiden med f/1,4.. på min D750 är det 1/4000/sek. som snabbast, och det ger ändå överexponering vid sol.. om jag inte bländar ner till f/1,8 eller f/2,0.. men i Gamla Stans mörka gränder är man glad för f/1,4.. och vid alla andra årstider utom just när solen är som starkast.. även inomhus blir man glad för f/1,4!! Roligt! Tack! Björn.
Hälsn!
Hej Jan - det blev en meget fin og interessant reportage - selv for en dansker :-) Og med masser af fine og instruktive fotos.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från ehrsa 2019-06-26 10:39
Hej! Ja, det händer en hel del just nu med renovering av gamla tågbroar, och så finns ju det stora Slussenbygget också.. och alla de byggena och renoveringarna händer i närområdet till varann.. Utbyte av gamla stålbalkar på broarna borde ha gjorts för längesedan.. men för två år sedan och längre tillbaks fanns det bara två 'tågspår' genom Stockholm, där samsades alla tåg till och från staden (kallad 'Getingmidjan'), så det fanns inte tid eller tillfälle för reparationer då, mer än riktigt akuta händelser.. Sedan två år tillbaks har nu Stockholm ytterligare två tågspår nedsprängda under hela staden, så nu har man kunnat börja att renovera allt på 'Getingmidjan', och gör så i etapper flera somrar i rad, med början redan förra året! Känns som det händer något i området där varje gång jag cyklar förbi.. man får se till att ha kameran med.. Tack! Erik.
Hilsen!
Intressant bildberättelse!
//GöranR
Svar från ehrsa 2019-06-26 10:45
Hej! Det händer mycket nu i och nära Slussenområdet! Det känns fint att se att man inte bara river nu längre vid Slussen, nu har man börjat bygga upp istället och förbereder för den stora nya guld/bronsfärgade bron, som anländer med fartyg under senhösten eller vintern.. det blir ett 'lyft' på många sätt! Tack! Göran.
Hälsn!
Kommer det en färdig bro från Kina? Jag hänger inte alls med i vad som händer i den stora staden men jag kommer snart att promenera förbi bygget på väg upp till Galleri kontrast. Nu har jag fått en föraning om hur det ser ut genom dina bilder. Mysigt plats för en glass och att sitta och titta på folk i rörelse.
HÄlsningar Lena
Svar från ehrsa 2019-06-26 10:54
Hej! Lena. Ja, nån gång under senhösten eller vintern kommer den guldfärgade nya 140 meter långa färdigsvetsade bron i ett stycke med fartyg från Kina, den väger 3700 ton och har tydligen åtta körfält.. och just nu håller man på och gjuter fundamenten som bron ska vila på.. Tror det blir fint att se att något nytt händer vid Slussen, går man förbi där ofta som jag gör så tycker man att nästan inget händer.. Södra sidan av Södermalm är väldigt lugnt och fint att cykla utefter, och ingen trafik.. och just vid färjeläget finns 'Kajsas' där man kan sitta med en go fika och titta på båttrafiken och gratisfärjan som går varje kvart över till Hammarby Sjöstad just där.. Tack! Lena.
Hälsn!