SE BILDEN: Fotografera av istället för att skanna – så gick det
I mitt förra blogginlägg skrev jag om det där med att fotografera av sina negativ istället för att skanna. En metod som en del fotofirmor använder numera. Fördelarna är bland annat att det går snabbare än skanning liksom att du får fram råfiler i kamerans upplösning.
Eftersom inlägget genererade en bunt riktigt bra tips bland kommentarerna bestämde jag mig för att testa metoden. Och tack vare en snäll fotokollega här i Karlskrona som lånade ut sitt macroobjektiv till mig kunde jag sätta igång redan dagen efter med experimenterandet som föll väldigt bra ut.
På en dag lyckades jag nämligen fotografera av de 100 negativen som jag ville digitalisera. Resultatet blev både skarpt och med ett fint tonomfång. Så nu har jag bilderna i hög upplösning för att kunna jobba fram bra filer både till boktryck och utställningsprintar framöver. Det gick helt enkelt över förväntan.
Jag använde för övrigt min Samsung surfplatta som ljuskälla genom att installera en app som får skärmen att bete sig likt ett ljusbord. Det funkade väldigt bra då jag kör med svartvita negativ. Det ska tydligen inte vara lika lämpligt med färgnegativ och dior eftersom färgtemperaturen kan skifta något. Men det beror såklart på hur petnoga man är. Ska bilderna inte användas för stora fina utskrifter och tryck går det säkert bra.
Här kommer några erfarenheter att tänka på för den som vill testa själv:
- Se till att ha ett riktigt stabilt stativ som går att vinkla i 90 grader. Spänn skruvarna hårt.
- Använd vattenpass i båda ledder för att få kameran i rak vinkel mot negativet.
- Tänk på att de flesta golv sviktar och rör på sig en del, även när du står stilla. Använd självutlösare (eller fjärrutlösare) och gå bort en bit från kameran när du ska exponera.
- Ställ skärpan på filmens korn. Precis som när du ställer skärpan med en förstoringsapparat.
- Om du ska fotografera många negativ, se till att ha en bra arbetshöjd så du slipper stå böjd med ryggen. Det kan nämligen bli ganska jobbigt efter några timmar.
- Skärma av från ljus utifrån så det dominerande ljuset kommer underifrån.
- Glöm inte bort att hålla rent från damm.
Jag skar ut ett hål som var något större än negativet i en kartongskiva. Dels för att hålla negativet på plats men också för att skärma av ljuset och därmed undvika eventuella reflexer i objektivet.
Det går inte att lägga negativet direkt på surfplattan eftersom skärmens pixlar lyser igenom negativet som ett raster. Därför monterade jag isär en ikearam som jag riggade enligt bilden ovan för att få ett lämpligt avstånd till ljuskällan.
Först använde jag två böcker som tyngder för att platta till och hålla negativen på plats. Men det var inte så bra som jag trodde så efter en stund bytte jag till en hålslagare och en häftapparat vilket funkade mycket bättre.
RESULTATET:
Avfotograferat negativ.
100 %.
Vänt till positiv, samt ställt autonivåer och skärpa i Photoshop.
Samma bild inskannad.









Hon är naturligt brun i hyn, alltså av utländsk härkomst. Sedan gör nog gluggen som jag använder sitt till också. Det är ju en gammal Jupiter 8 med singel coating, osv. Ger lite lägre kontrast som blir extra tydligt i vissa situationer.
Det lär funka bra :-)
Tack Agneta. Ja, man kan ju göra det betydligt enklare om man snabbt vill digitalisera gamla negativ eller diabilder för att kunna mejla eller visa upp på webben. Då går det bra med en vanlig pocketkamera som har macrofunktion.
Ja, detta har nog sparat mig en del pengar faktiskt. Och en massa strul och bök.
Den skannade kan nog upplevas som kornigare - ja. Främst på grund av att den har mindre dynamiskt omfång och hårdare kontrast, skulle jag tro.
intressant... hur som, grattis till förstasidan på fotosidan.se för denna! :)
Det går ju att förfina den här metoden väldigt mycket om man har som mål att använda den regelbundet.
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/rawbilder-cc/
Precis Niclas - det var en av filmerna som inspirerade mig :-)
Är skärpan bättre på det fotade än skannade?
Det jag alltid undrat är ifall skärpan blir bättre än en vanlig foto/dia scanner som exempelvis epson v700/v750.
Har sett det här tidigare http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/rawbilder-cc/15_Fota+dina+äldre+bilder
Men inget angående skärpan tas upp.
/Artur
Fota av funkar om man inte vill lägga en massa pengar, du kommer dock aldrig att få samma kvalitet som med en bra fotoscanner. Då menar jag en riktig diaskanner jag har själv en reflecta digitdia 5000, de kostar drygt 10 000.
Jag använde ett Canon 100/2.8L IS USM Macro. Alltså ett av de allra bästa macroobjektiven som finns till Canon.
Men jag är rätt säker på att ett betydligt billigare hade funkat riktigt bra. Du hade förmodligen inte sett någon skillnad med blotta ögat. I alla fall inte på en utskrift av bilden.
Skannern som jag använder är en gammal HP PhotoSmart s20 från 1998. Den är förvånansvärt bra men kan inte mäta sig med de bilder jag fick fram med kameran. Framförallt är ju styrkan det dynamiska omfånget, snabbheten och en betydligt större upplösning med kameran.
Tror säkert att du fick ett bra resultat men det går inte jämföra den gammla scannern med den andra, eller en gamma skanner vs en ny kamera.
Din HP PhotoSmart s20 har en upplösning på 2400dpi mot 3600dpi, det är motsvarande 5,8 mp mot 13mp, vilket är en stor skillnad. Hp har 36 bit färgdjup mot 48, dvs bättre än någon kamera. Den nya digit dia 6000 skannar i 5000dpi motsvarande 25 mp.
Du pratar även snabbhet, i digit skannern stoppar man i hela magasinet och trycker på kör, sen behöver man inte göra mer, en skanner som du har matar man in bild för bild. Och ska det fotas sker det också bild för bild, Jag skannade in över 10 000 diabilder, det går inte att fota av eller skanna bild för bild, jag fick även ett klart bättre resultat än om man hade fotat av bilderna.
Men visst får du bättre resultat att fota om man gör som du, jämför en mycket nyare kamerautrustning med en gammal skanner, men frågan är om det är en relevant jämförelse, det tycker jag inte.
Men visst är fota av bilder ett bra tips om du har ett fåtal bilder eller inte behöver maximal kvalitet, det är framförallt billigt om man redan har fotoutrustning.
http://www.fotosidan.se/blogs/andola/index.htm?date=2013-02-01
MVH Anders O.
Det är en mycket användbar metod. Man kan ju som jag skrev ovan till Agneta också göra det mycket enklare ifall det bara handlar om bilder som ska mejlas, visas på webben eller möjligen skrivas ut till ett fotoalbum. Då kan det nog funka bra med en pocketkamera som har macro.
Vad som är bäst handlar ju om en mängd variabler. Själv har jag redan en skanner som funkar bra när jag ska visa bilder på webben, göra enklare utskrifter och så vidare. Men nu skulle jag ta fram bildfiler för en bok och en större utställning och då håller inte min skanner måttet. Med den här metoden kunde jag snabbt och billigt digitalisera mina negativ och få ett betydligt bättre resultat. Sedan är jag inte så säker på att en negativskanner alltid är så mycket bättre. I alla fall inte dom som kostar under 10 000 kr.
går att hitta maskiner för en hundring på blocket och tradera.
funkar tillomed med filade ramar.
Exakt Pär - med en sådan hade jag kunnat snabba upp jobbet väldigt mycket. Så om jag ska använda metoden framöver kommer jag utan tvekan att köpa en gammal filmhållare.
En diaduplikator kan nog funka hyggligt bra, men optiken kan nog tyvärr inte mäta sig med den i ett riktigt macro. Men allt handlar ju om vad du tänker använda bilderna till i slutändan.
http://bjernhage.blogspot.se/2009/07/digitalisera-gamla-negativ.html
Smart metod - kul :-)
På cyberphoto (tror jag) finns det ett billigt litet ljusbord (5000K) som fungerar utmärkt, om man inte har en surfplatta.
Vad gäller färgneg tycker jag att det är i princip omöjligt att klara hela arbetsprocesse i camera raw. Detta varierar säkert efter vilken film man använder. Själv har jag bara provat med Kodak Portra 160. Den metod som fungerar bäst för mig är att
1) vända på kurvan
2) dra i både "blacks" och "brightness" reglagen för att öka tonomfånget.
3) vitbalansera mot något vitt/svart/grått i bilden. Oftast resulterar detta i en temperatur på 2000 K och -30 eller så i "tint" reglaget. Men detta räcker ytterst sällan för att få en rimlig bild. photoshop nästa!
4) i photoshop brukar jag skapa två kurvlager. I den ena sätter jag vit- och svartpunkt. Det brukar ofta fixa till färgstick och kontrastproblem eftersom kurvverktyget i photoshop behandlar färgkanalerna (RGB) individuellt till skillnad från i CR. I det andra kurvlagret så efterkorrigerar jag vitbalansen med en gråpunkt, om det behövs.
5) om det fortfarande inte fungerar så kan jag behöva gå tillbaks till CR och ändra vitbalansen igen, därför är det bra om man öppnar raw-filen som ett "smart object".
Är det någon som har tips på färgneg som är lätta att färgkorrigera i camera raw? Jag gillar portra, men det är mycket jobb med bilderna!
Personligen kan jag tyvärr inte hjälpa dig Börje eftersom jag bara kör svartvitt. Men kanske någon annan har kommit på en bra lösning.
/Hans_G
Jag sökte på "light box" och drog ner första bäst app. Tror inte det spelar någon större roll - det enda den gör är att generera en "white screen".
Lyckas man bara få filmen slät, så kan jag rekommendera att skanna med Vuescan. Använder Vuescan själv för att skanna gamla negativ & dia till DNG-format. På de riktigt knepiga bilderna får Vuescan skanna av bilderna flera gånger med olika exponering för att plocka upp den fulla dynamiska rangen från filmen. Då kan man sedan behandla bilden i Lightroom eller annat program som hanterar råformat - precis som man hanterar sina foton från digitala kameror - utan begränsningarna som finns för tiff/jpeg m.m.
En riktigt fin och avancerad skanner är såklart bäst. Men jag tycker man kommer ganska långt med den här metoden. Och har man redan en bra kamera och ett macro så går det att komma runt ytterligare en investering.
Vuescan är en programvara, menar du att den här är bättre än Silverfast som jag förstått ska vara den vanligaste?
/Artur
Glömde bort att jag kommenterat här i tråden. Ja-du, något knasigt har jag skrivit :)
Vuescan är minsann ett scanningsprogram. Det jag tänkte rekommendera var scannern som jag använder, Epson V700. Det knepiga där är ifall negativen buktar för mycket , så kommentaren gällande att det är viktigt att få negativen släta gäller den.
Silverfast har jag inte använt själv, men när jag har gjort research på scanningsmjukvara, så har jag åtminstone inte hittat någon annan mjukvara än Vuescan som kan:
1) Scanna till .DNG, och
2) använda sig av multiscan av filmen och lämna hela den datan i DNG-filen för att få med hela dynamiska rangen från filmen. Vill man bearbeta sina inscannade bilder i Lightroom så ger detta bäst möjligheter för att hantera bilden - precis som när man behandlar råbilder från en vanlig digitalkamera.
Riktigt bra tips, jag gjorde något liknande för ett antal år sedan när jag hade kvar mitt dia ljusbord med varierande resultat, jag använder sällan skanner idag, kör nästan alltid repro, det känns bättre.
Ja, vilken är bäst? Det är nog bara att prova :-)
Däremot tycker jag det var ett beklagansvärt dåligt "skämt" eller "okunskap" som uttalades av Björn M, angående hudfärgen på en av de unga kvinnorna, skärpning!!
Tack Leif. Ja, det är en bra och användbar metod tycker jag.
Jag använde ett Canon 100/2.8L IS USM Macro. Men det lär säkert gå bra med billigare objektiv också.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/skannrar/dia-negativskanners/extra-negativhallare-p91421
kostar bara 30:-
Bra - tack för tipset Magnus :-)
Jag kör den här, tyckte den var ännu bättre eftersom du får en ram runt varje negativ.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillbehor/dia/reservram-negativ-p98768
Kostar ju lite mer.
Mvh
Köpte också en sån, men tycker inte att den håller negativet plant. Väldigt tydligt välvning tyvärr.
http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/film-forum/210808-printing-advice-please-2.html#post1901022
Numera använder jag en Coolscan 9000 och den ger bättre resultat än Coolscan V, vilket är en mycket bra skanner, ska tilläggas. F.ö. om man vill hitta Coolscans och andra liknande skannrar till icke-uppblåsta priser är Ffordes i Skottland ett bra ställe. Ebay och andra pushar upp priserna något löjligt.
Jag tyckte det var främst tre problem med att digitalisera med en SLR.
Först, att det är nödvändigt ta bort dam och repor manuellt i Photoshop. Det kan ta mycken, mycken tid, särskilt om man bara fotograferar film. Digital ICE är oerhört tidsbesparande.
Nummer två är att det var svårt att få till färgerna på färgnegativ pga den orangea masken. Att öppna dem i ColorPerfect gör det lite lättare än att använda Photoshop men det lägger ändå på tid.
Till sist är det lite svårt att digitalisera diabilder som är underexponerade. Jag fann att det var nödvändigt att lägga tid på varje bild för att komma fram till rätt exponering.
Jag använder Vuescan vilket jag efter många år nu har inställt precis som jag vill ha det och får minst lika bra resultat och snabbare än med en SLR.
Hilsen
Philip
http://philipus.com
Vad ser du för skillnader mellan Coolscan 9000 och Coolscan V? Jag har en Coolscan 4000 hemma och kör en Coolscan 9000 hos min pappa. Den skillnad jag lagt märke till är bara att det är lättare att få skärpa över hela negativet med 9000 tack vare glashållaren.
Jag tycker ICE funkar bättre på 9000-modellen, vilket måhända är konstigt för om jag inte har helt fel är det samma funktion, ICE 4. Det kan ha att göra med ljuskällan, som är mjukare i 9000. Ljuskällan är den främsta bild-relaterade fördelen. Jag tycker de skannade fotona - oavsett original - ser mer ut som originalet direkt från skannern. I många lägen spar det (mycken) redigeringstid.
Sen föredrar jag handhavandet rent allmänt. Jag gillade inte att behöva justera kanterna på filmremsorna i V-modellen för att förhindra att bildramen "gled" mot slutet av remsan. Med 9000 kör jag en preview på första bilden och sen gör den 12 bilder perfekt utan övervakning. Negativen hålls planare vilket hjälper med böjda negativ.
Sammantaget spar dessa fördelar tid för mig. 8000-modellen finns att få för mindre pengar men eftersom Nikon är ute ur skannerbranchen och reparerar så länge det finns reservdelar valde jag den modernare 9000-modellen i hopp om att kunna ha den längre.
Tack för delade erfarenheter Philip. Själv stötte jag inte på de problem du beskriver. Jag lyckades hålla det hela dammfritt och så vidare. Sedan är det nog så att metoden är lämpligast för svartvita negativ.
Tack för kommentaren Sture!
Med kamerans inbyggda blixt inställd på "kommandoblixt" utlöste jag den lösa blixten som ställdes in på TTL. Kameran inställd på RAW, vitbalansen på automatik och färgmättnaden på Neutral. Gaffling med tre exponeringar varav jag slängde de två dåliga direkt. Bildfilerna blir rätt hårda men med lite behandling i Lr blir de ofta bättre än originalen. I Lr drar jag oftast "Skuggor" och "Högdagrar" åt motsatta håll till att börja med men ofta behöver jag inte göra mer med bilden. Väldigt smidigt sätt tycker jag.
Bra och användbara tips Lennart, tack för din kommentar!
Över lag tycker jag att metodiken fungerar väl så bra som (åtminstone konsumentversioner av) diascannrar och betydligt bäddre än flatbäddsdito.
Färgnegativ krävde ganska mycket efterarbete för att bli bra. Bleka och konstig färbalans. Finns det något bra sätt att invertera redan i RAW?
Såg ett tips att ställa vitbalansen mot så varmt ljus som möjligt. Då har man lite hjälp mot färgnegfilmens orangefilter redan ifrån start. Testade dia/neg-fotografering igår, tyvärr så har jag inget macro, men man tager om man så haver ... i mitt fall en gammal HB CF150 med en 32mm mellanring. Som ljuskälla använde jag en opalplastskiva mot ett ytterfönster. Jobbigt med exponeringarna när solen gick i moln stup i kvarten :-)
Behöver ett riktigt macro-objektiv. Vill kombinera med tele för jag har inget sådant heller. Vad tror ni om ett Sigma EX 150/2,8 DG OS HSM APO Macro till en Nikon D300. Får man bra avbildningsskala i DX-format för småbildsdia/neg?
Om du använder Adobes Camera RAW så går du in på kurvverktyget, väljer point-fliken och vänder på kurvan där. Efter detta kommer vissa reglage under andra funktioner att fungera baklänges men det lär du upptäcka...
Tusen tack Magnus och Thomas för tipsen! Inte alldeles lätt att komma på. Hade varit bättre med en invertera-funktion:)
Man gör sammalunda i LR4/5 men där kan man tydligen spara den "inverterade tonkurvan" som en förinställning (preset), se t.ex. http://forums.adobe.com/thread/1241913 och http://insidelightroom.com/?page_id=12
Tack för kommentaren Per-Åke. Roligt att du testade och att resultatet blev bra.
http://www.photosolve.com/main/product/xtendaslide/index.html
Fungerar alldeles utmärkt, rekommenderas. Snabb leverans var det också.
Använder en canon 550D med 60mm/2.8 macro.
Har laddat upp några bilder här som är tagna på det sättet.
I så fall är de svartvita och
EXIF:
Kamera: Canon Canon EOS 550D
Den metoden verkar användbar. Tack för kommentaren Per.
Tack själv Per-Erik för bra tips.
Det fungerar förvånansvärt bra om man är noggrann.
Detta skall testas! Tack för tipset och den utförliga informationen.
Har en skanner och tycker med mina halvdana försök att fota inte är i närheten av skannern men tänkte testa vidare. Är ute efter raw formatet!
Dåligt ljus? Kör med längre slutartid bara.
Ljuset bör vara dagsljus färg, det finns gott om såna lampor att köpa, tex på kaffebrus finns de billigt.
hur gör man sedan när jag vill få fram positiva bilder? Vilka program klarar det?
Hittar inte någon inställning i kameran för att enbart köra monokront.
Tack Roger!
Då behöver du ett bildbehandlingsprogram typ Photoshop. Du kan också göra det i Googles gratisprogram Picasa.
Ska försöka med att konvertera till JPEG-format innan jag öppnar i GINP
I Picasa går det nog bara med Jpeg, misstänker jag.
/Joakim
Hej igen. Jag har hittat hur jag ska göra för att invertera s/v neg till positiv..
Precis som i Lightroom kan jag i Nikon Captuere NX2 vända på bilden.
Tack ändå för din hjälp
Roger Kindström