Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Om jag var marknadsansvarig på Leica AG :-)



Ibland är det roligt att göra "tankeexperiment" och försöka överföra sin kunskap och erfarenhet på olika "objekt". Ganska ofta så tänker jag på Leica, deras framtid och vad jag skulle göra om jag kunde påverka deras strategi. Tänkte dela med mig lite här i bloggen, se det som ett "öppet brev" till Leicas ledning ;-)

1. Vad borde vara Leicas fokus just nu?
Ta marknadsandelar! Och om det inte går - behålla marknadsandelar!
I väntan på en "fullkomligare" fullformats M9 se till så att så många som möjligt stannar hos märket och helst blir digitala med M8:an. Största hotet är att marknaden, när väl M9:an kommer, har krymt ihop och helt enkelt inte "bär" utvecklingskostnaderna för M9:an. Och M9:an är den kamera som Leica verkligen kan ta nya marknadsandelar med på allvar.

2. Hur kan då Leica behålla och i bästa fall ta marknadsandelar idag?
Sänk priset! Och inse att varumärkets "glöd" inte räcker för att sälja en ofullkomlig, snart föråldrad, produkt till premiumpris. Och att tex  måla den vit och ta ännu mer betalt - det är inte någon lösning alls!
Istället: sänk priset på "gamla" M8:an till ca 2000 Euro, låt M8.2 ligga kvar på ca 5000 Euro samt låt den ingå i "A la carte" programmet för ca 700-1000 Euro extra - då behåller man den lilla klicken som köper "safari" och Snövit" kamerorna ;-) Slutligen - erbjud uppgraderingspaketet - slutare, sökare, skärmglas - för ca 1500 Euro.

Helt enkelt  se till så att alla "seriösa" Leica ägare med någorlunda normala ekonomiska resurser blir digitala, då skapas en marknad för M9:an när den väl kommer. Och när den kommer så skapas en "ingångsmarknad" med hyffsat billiga begagnade M8:or.
För alla har vi varit nybörjare någon gång, och de allra flesta av oss har börjat sin "Leica karriär" med en bättre begagnad - oftast mer än 30 år gammal kamera :-)

3. Vem är Leicas viktigaste kund?
A. Proffsen! Och då inte "döda storheters sällskap" med HCB i spetsen utan nu levande fotografer. Allt från den nyetablerade bröllopsfotografen via ärrade krigsfotografer till modeikonerna. Leica är och förblir ett förfinat arbetsredskap!
B. De avancerade amatörerna som tar sitt fotograferande på allvar och gärna går i mästarnas fotspår. Och som valt Leican för dess unika egenskaper.
C. Rika människor som behöver varumärkets glans vid sidan om sina andra livsstilsmarkörer, låt dem handla "a la carte" och matcha sin Leica med sin Benltys läderklädsel ;-)

4. Vilken är Leicas viktigaste produkt?
M-kameran med M-objektiven. De är Leicas "själ" och faktiskt ytterst varumärkets existensberättigande. Så allt fokus borde ligga på att ta fram en M9 - som kan mäta sig åtminstone med Nikon D700 och Canon 5D mkII.
Digi-kompakter och R-serien i all ära, andra tillverkare gör samma sak lika bra eller bättre. Och nya "hasselbladdödaren" S2 kommer aldrig att "döda" någon Hasselblad. Imacon med Hasselblad och Fuji mfl ligger flera år före i utvecklingsarbetet och kan antagligen som sista åtgärd "prisa" ut S2:an med rejäla prissänkningar. Något som skulle kunna knäcka hela Leica om för mycket pengar investeras i S2-systemet...
 
Målet måste vara att göra "Mätsökarkamera-segmentet" så stort att de ledande kameratillverkarna som Nikon och Canon följer efter och återupplivar sina egna mätsökarkameraserier. Redan har har Cosina-Voigtländer och Zeiss satsat på mätsökarkameror, visserligen analoga, men med framgång. En större totalt marknad innebär såklart en större försäljningsvolym - speciellt för marknadsledaren - Leica!

Inlagt 2009-05-12 22:46 | Läst 5171 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Mycket intressant. Men jag kan tänka mig att Leica tänker sig att de ska maximera intäkterna per enhet.

När jag pratat med folk på Leica säger de att satsningarna på billigare produkter, som 3,4-objektiven, inte gav det resultat de önskade. De sålde inte så mycket mer att det kompenserade för mindre marginaler. Det verkar som man nu satsat på dyrare produkter i ställer, som 1,4-objektiven och Noctilux.

De tror alltså att det finns en relativt prisokänslig marknad som är tillräckligt stor för att det ska vara lönt att satsa på den istället för att försöka få en massmarknad. Huvudkunden är alltså de rika, särskilt i Japan.

Jag skulle gärna se att Leica resonerade som du för det skulle gynna mig.

Efter att testat tre mellanformatare tror jag att Leica S2 har en chans på marknaden. Dagens mellanformatare är långsamma, osmidiga och omoderna. S2 kan locka modefotografer. Yrkesfotografer har ofta leasingavtal och kan lättare byta märke än amatörer.
Jag kommer osökt att tänka på Cosina med Mr. Kobayashi som började tillverka mätsökarkamerar med optik mitt i SLR-eran till hyffsade priser i en utmärkt kvalitet!!
Och de flesta sa väl då (ungefär) "Han är inte klok!"
Så vi får väl se vad som händer, det kanske kommer mer oklokt! :)

Å för mig e Leica en analog M Leica! :)
Allt annat e selleri! ;)
/B

Ps. Å en vit sk M Leica....
Desperationen sprider sig! ;)
Intressanta tankar, Johan. Tyvärr verkar det inte som att utvecklarna inom Leica har riktigt samma åsikter som du. Snövit och Safari är ju två riktiga bottennapp.