Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

En svart katt är en svart katt: DOGMA och ISO



Nikon D200, Nikkor 17-55/2,8 DX (Svart katt i Jerusalems cardo, obeskuren såklart ;-)

Dogmatanken har några inneboende utmaningar, jag vill med detta blogginlägg belysa två av dem:

1. Man "föds" inte till "Dogma-fotograf" - man blir det som resultat av en medveten fotografisk utvecklingsprocess. Vissa av oss har "landat" rent fotografiskt och löftena är bara en beskrivning av hur vi redan fotograferar sedan många år. Men å andra sidan så har andra bara påbörjat den processen i sitt fotograferande, kanske är rentav både verktyget och tekniken ny osv. 
Dvs det behövs en "novisperiod" då man kör in sig, söker sin stil och sina inställningar mm. Alltså - man måste få ändra i löftena tills man "hittat rätt" och sedan fortsätningsvis - när kreativiteten så kräver ;-) Så låt inte löfteskravet avskräcka, utan se det som en ram, som vid behov kan justeras.


Leica M6TTL, Nokton 35/1,2 (En äkta munk, jag tror inte att han klagar på sina löften, eller? ;-)

2. Det behövs enligt medlemmarna en upplättning av ISO-löftet, men utan att "en film" tänket blir för urholkat. Mitt förslag blir då:

Att ISO inställningen blir fri - man anger i sitt löfte bara färg eller S/V om man är "digital". Den "analoge" fotografen anger "filmtyp" dvs: s/v negativ, färgdia eller negativ färgfilm - inget ISO eller filmnamn/filmtillverkare behöver anges.

Men - detta innebär inte att man kan frångå sin grundinställning så mycket så att bilden påverkas synbart. Dvs det ät inte OK att i ena stunden köra T-Max 100 för att sedan pressa en gammal ORWO till 1600 ISO. Eller i den digitala världen gå från 50 ISO och neutrala färger till 6400 ISO och färg "saturation" på max.
Hänger ni med?

Alltså: s/v eller färg alterantivt s/v negativ film, färg dia eller färgnegativ. Valfritt ISO och valfr film.
Men: behåll samma inställningar, byt bara ISO eller film när motivet så kräver.
Dvs: frihet under ansvar!

Och Dogma-löftets punkt fyra skulle då formuleras:
4.  Färg ELLER s/v. Bara en film alt inställning i kameran bör användas. På digitalkameran bör skärpa, mättnad, ISO och övriga parametrar ändras bara om ljusförhållandena så kräver. Likaså skall byte av filmtyp bara ske av samma anledning.

Funkar detta? Feedback please!


Ricoh GR-D II (Dogma kameran nr 1 - Leica MP ;-) (Bilden är kraftigt bearbetad i PhotoShop ;-)

Är detta inlägg helt obegripligt? Lär mer om "DOGMA 07" på:
http://www.fotosidan.se/groups/dogma/index.htm

Inlagt 2008-05-09 01:59 | Läst 9755 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Låter bra, tycker jag!

Fina bilder. Den där svartlackade leican skulle jag vilja ha som dogma-kamera! :)

Och glöm inte att ändra punkt fyra sen under Dogma 07 deklarationen, såsom ni glömt att ändra nian!
Fina bilder, i synnerhet den översta! MP-Leican ser lite sliten ut ;)... Mina egna M2 och M3-kameror var från början kromade men blev omlackade till svart av en kille i Japan för några år sedan. De har ingen patina ännu, och ser ganska nya ut. Får jobba på det ;)

Jag tycker att din omformulering av p.4 känns bra. Själv valde jag 400ASA, eftersom det varit standard för mig under många år, Men i vissa lägen har jag använt högre ISO för kvälls- och inomhusbilder, och det känns helt OK eftersom vi inte använder blixt i den här gruppen.
Jo det funkar om man är lte smart med löftet ;)
Om jag anger en lågkännslig film som huvudallternativ kan jag ju hävda att jag måste gå upp i iso vid dåligt ljus. Om jag däremot anger en iso400 film som huvudallternativ blir det svårare att motivera varför jag måste byta film i stället för att blända ned så att jag får (för) stort skärpedjup och diffraktion :)
En sak vi missat i diskussionen är hur vi exponerar och framkallar filmer, det går ju att tex överexponera och underframkalla eller vise versa. Vidare kan man ju kontraststyra negativen av flera anledningar genom tex en lätt överexponering och minus framkallning om man vill trycka ihop kontrasten eller tvärt om om man vill öka kontrasten. Om man plåtar en rulle under skarpa kontrastförhållanden som direkt solljus tex är det då tillåtet att överexponera 1/3 steg och underframkalla -2 tex? Eller motsatsen att överframkalla vid kontrastlöst ljus. Detta gör man ju för att negativen skall vara kopierbara på ett normalhårt papper.
-affe
När det är mycket ljus, som nu på sommaren, så överexponerar jag Tri-x 400 ett steg (efter 200), och underframkallar ett steg (ca 8 min 1+1). Detta för att få fram mer teckning i skuggor, utan att högdagerpartierna ska brännas ut helt. Detta motverkar också som Alf skriver att man blir styrd att använda liten bländare, och få ett stort skärpedjup. Jag kan då använda bl 8 istället för 11 vid 1/1000s som är den snabbaste tiden på min Leica.

Jag antar att det är tillåtet enligt den nya regeln? Jag kör ju konstant Tri-x 400 i D- 76. Om inte så får jag hitta en annan film eller framkallare.
Feedback...Ok!
Börjar med den snygga Leica MP:en... :)
Och då, ursäkta vänner, bilden väcker minnen!! :(
På 1960-talet så tyckte jag att min svartlackerade Leica M3 blev litet ful, då köpte jag en svartlackerad Leica M2 med en svart Leicavit!
(Som jag också sålde då den blev litet ful....)
Så va det med det!
Men jag hade bättre karaktär när Axel W Bergström försökte lura på mig en svart Nikon S3M...
men se den gubben gick inte!
Den tillverkades i bara 195 stycken totalt!!!
Det blev en kromad Leica i stället just då!!
Ok,
åter till framtiden!!

Intressanta åsikter/synpunkter vad gäller ISO!

Ha en trevlig helg,
önskar Bengan
Låter bra. Jag röstar för.

/ Alex