Camera Obscura
En glömd fotograf...

Satt och bläddrade i en bok av en av mina favoritfotografer: Paul Wolff (1887-1951). Han levde största delen av sitt liv i Frankfurt am Main och är kanske mest känd för sina skildringar av just den staden. Han representerar en form av "positiv" och livsbejakande gatufotografi som är typisk för just mellankrigstiden. Han kallas ofta "Leica pionjär" och hans bilder är präglade av Leicans och småbildsfotografins möjligheter. (Man får inte glömma att just småbildsfotografin var minst ett lika stort teknikgenombrott på 30-talet som den digitala-tekniken är idag - och just teknikgenombrott skapar ofta intressanta fotografer :-)
Han är som sagt ganska okänd här hemma men desto mera känd i tyskland, där ordnas fortfarande utställningar, hans böcker går att hitta, osv. Några länkar för den intresserade:
http://www.argus-fotokunst.de/en/info/wolff-p.html
http://www.argus-fotokunst.de/en/exhibition/wolff2.html
http://www.getty.edu/art/gettyguide/artMakerDetails?maker=1497
Några av hans böcker går att köpa begagnade via Amazon.com, ett exempel:
http://www.amazon.com/Paul-Wolffs-Leica-sport-shots/dp/B00085U3LS/ref=sr_1_18/105-5457974-4041205?ie=UTF8&s=books&qid=1186034631&sr=8-18
Jag upptäckte honom när jag bodde i Frankfurt am Main för några år sedan och sökte efter fotodokumentation av staden före kriget. Hans bilder visar ett sorglöst och oförstört Tyskland, för alltid förlorat.
Citroën and speed bumps

Nikon D200, 17-55/2,8 DX (På söder i söndags)
CV2:orna verkar finnas överallt just nu. Underbara bilar! Jag är nämligen hopplöst förälskad i Citroën. De flesta av mina bilar har varit Citroëner, just nu kör jag en C5:a (min andra:-) - och nästa bil blir med största säkerhet en C5:a igen! Varför Citroën? En av många anledningar är den gashydrauliska fjädringen, ett exempel:
Jag körd sent en kväll mot Gamla Uppsala norrifrån, då passerar man ett ganskla grymt fartgupp (på en 30 km/h kl 8-18 sträcka ). Jag höll kanske 90 på infarten, efter mig låg en BMW - nära, för nära...
Så jag sänkte aldrig farten då vi passerade 50 skylten och närmade oss guppet. Citroënen gled över i goda 80-90 km/h, utan problem, BMW:n missade att bromsa in framför guppet och jag hörde hur fjädringen bottnade på den (hemskt ljud ;-) - stackars förare! Jag saktade ner till 50 och körde lungt vidare.... borde jag stannat och bett om ursäkt? ;-)
Amazing Grace

Nikon D200, AF-S Nikkor 70-200/2,8G VR (Obehandlad - rakt från kortet :-)
Gjorde ett inhopp på gamla jobbet som fotograf, roligt och lite omskakande :-) Inser hur fäst jag är vid kollegorna och vårt uppdrag. Lite konstigt att inte längre var en självklar del av det. Men relationerna finns ju såklart kvar, så nu gäller det att vårda dem och att engagera sig som privatperson. Som ikväll.
Klockan närmar sig midnatt, kören sjunger Amazing Grace till en fond av grön rök. Dags att gå hem. Sova. Ett annat jobb väntar kl 08.00...
"Amazing Grace"
Amazing grace, how sweet the sound
That sav’d a wretch like me!
I once was lost, but now am found,
Was blind, but now I see.
’Twas grace that taught my heart to fear,
And grace my fears reliev’d;
How precious did that grace appear,
The hour I first believ’d!
Thro’ many dangers, toils and snares,
I have already come;
’Tis grace has brought me safe thus far,
And grace will lead me home.
The Lord has promis’d good to me,
His word my hope secures;
He will my shield and portion be,
As long as life endures.
Yes, when this flesh and heart shall fail,
And mortal life shall cease;
I shall possess, within the veil,
A life of joy and peace.
The earth shall soon dissolve like snow,
The sun forbear to shine;
But God, who call’d me here below,
Will be forever mine.
John Newton, Olney Hymns (London: W. Oliver, 1779)
Leica M8 - Love minus zero #2 Recensionen!

Leica M8, Voigtländer 21/4 (Helt obehandlad)
Lika bra att få det sagt med en gång:
Leica M8 är den bästa digitalkamera jag någonsin använt, bildfilerna talar sitt tydliga språk. Man måste antagligen upp till digitalt "mellanformat" (Hasselblad, Leaf, Mamiya) för att få likvärdigt eller bättre resultat. Och, ja - M8 är enligt mig överlägsen 5D:n, spec i färgåtergivningen. Ovetenskapligt - ja, men min högst påtagliga upplevelse efter mer än 1000 bilder med M8:an!
M8:an är även en "klassisk" Leica M med allt vad det innebär. Mätsökaren är på typiskt Leica-vis glasklar med tydliga ramar och en ren fröjd att använda (DSLR:er - släng er i väggen :-) Rent handhavande mässigt så är den i praktiken en "M7:a" utan frammatnings och återspolnings vred. Och med en skärm på baksidan. OK - några millimeter tjockare, men det stör inte "känslan". Inte heller den elektroniska blad-slutaren som är motordriven stör helhetsintrycket. Den har såklart inte det klassiska "Leica-ljudet" som gummi-ridån ger, men det är tyst nog och man vänjer sig snabbt vid ljudet. Avtrycket är "snabbt" och har rätta, distinkta känslan, inga missade ögonblick här inte!
1,3 X bränviddsförlängning stör inte nämvärt. 28:an uppträder som en klassisk 35:a, 75:an blir som en 90:a. Och med en 15mm (tex från Zeiss eller Voigtländer) så återskapar man den klassiska 21:an! Eller så kan man ju alltid köpa en 16-21 Tri-Elmar från Leica :-)
Jag har dock några invändningar mot M8:an, och då spec i förhållanda till dess pris:
1. Auto-vitbalansen fungerar mycket dåligt, den ändras från bild till bild
utan att ljuset har förändras - frusterande. Men kör du RAW eller s/v så
har det ju ingen betydelse. Annars måste man använda manuell WB.
2. IR-känsligheten, kör du med filter och kodade linser är det inget
problem. Men utan IR-filter får man påtagliga magenta stick, inte bara i
svarta textilier utan även i hudtoner. Och med filter på vidvinklar utan
kodning får du stick i vinjetteringen - men kör du i första hand s/v -
inget problem. Annars - mycket PS-tid att fixa vissa bilder.
3. Seg - dvs när du zoomar i bilden på skärmen så går det långsamt jämfört
med Canon o Nikon. Likaså så bufrar den mycket långsammare än senaste
generationens DSLR:er oavsett märke, frustrerande vid serietagningar men
inget problem vid tex "gatufoto".
4. Kameran kan vara otillförlitlig, i alla fall exet jag lånade. När den är
intälld på tidsautomatik och stängt ner sig så kan den ge en kraftig
överexponering när du "väcker" den och tar första bilden. Irriterande -
bättre att då alltid stänga av den, men en "gatufotokamera" vill man ju ha
ständigt beredd. Dessutom så visade den ofta "fel" bild efter exponering,
dvs den visade näst senaste bilden fast det kunde gått flera minuter
mellan exponeringarna!
5. Just den kameran jag lånade hade även mätsökaren felinställd - fokus
med 90 mm hamnade flera meter fel - något som dock inte alls märktes av
med vidvinklar.
Med tanke på att billigare kameror som jag använt dagligen, som tex Canon 1D mkII, 5D, 20D, 400D eller Nikon D70s och D200 aldrig uppvisat några av ovanstående problem så är M8:an förvånansvärt full av "barnsjukdomar" i förhållande till sitt pris. Dessutom så kostar både 1D mkIII och D2x ungefär lika mycket som M8:an, och de är mycket driftsäkrare. Man måste kunna förvänta sig mer för 42.500 kr även när det står Leica på kameran!!!!
Kommer jag att köpa en?
Kanske ;-)
Men jag måste nog testa ett annat ex av kameran först!
Intressant läsning om, samt några utförliga testrapporter av M8:an:
http://www.leica-camera.co.uk/photography/m_system/m8/
http://www.dpreview.com/articles/leicam8/
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/leica-m8.shtml
http://www.imx.nl/photosite/leica/m8report/t006.html
Läs mer om min senaste kontakt med Leicas generalagent Nordisk Fotoimport AS:
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/15921.htm

Samtliga bilder Leica M8, Summicron 35 ASPH (Helt obehandlade)
Gatufoto med Pentax Optio - en svår nöt ;-)

Pentax Optio M20 (Den sjungande kyparen i Düsseldorf - fotograferad tidigare idag)
Pentax Optio M20 är ingen höjdare att ta "gatufoton" med främst pga tre saker:
1. Långsamt avtryck - många missade "ögonblick".
2. Avsaknaden av optisksökare.
3. Avsaknaden av helt amnuella inställningar - många bilder blir tekniskt undermåliga.
Men som ren "semesterkamera" eller för dokumentation duger den bra. Och jag har ju fått den gratis...
Men jakten på den perfekta "gatu-digitalen" går vidare ;-)

