En återuppväckt plåtslagare

Lite prylar, lite text och alltid bilder

Komponera hur f-n du vill, bara du blir nöjd!

Jag har mycket sällan någon medveten tanke om komponering av mina bilder, eller kring olika regler. Jag försöker få till en bild jag tycker ser bra ut i sökaren eller på skärmen och trycker av när jag är nöjd. Ibland blir jag nöjd när jag ser slutresultatet, och ibland åker bilden i soporna.

Uppsala Slott och Carolina Rediviva, Dji Mavic 2 Pro, ISO 100, 1 sekund, f/4

För mig finns inga felaktiga sätt att komponera en bild, utan det är upp till fotografen att bestämma hur denne vill ha bilden. Sedan är det förstås inte alltid så att andra som ser bilden håller med fotografen, men det får man förstås tåla.

Cykelparkering i två plan, Fujifilm X-Pro 2, XF23 mm f/2, ISO 200, 1/750 sekund, f/2

Ekoln utanför Uppsala, Dji Mavic 2 Pro, ISO 100, 1/250 sekund, f/4,5

Det var allt jag hade att tycka för den här gången. Ha en fortsatt trevlig söndag!

Postat 2019-03-31 16:27 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Nytt perspektiv på tillvaron!

Jag funderade på att bota min inspirationsbrist med en ny systemkamera, men det blev i stället en drönare (Dji Mavic 2 Pro). Det visade sig vara ett riktigt bra botemedel då man kan hitta nya motiv överallt! Här kommer några exempel :)

E4:an Kumlarondellen, Uppsala

Arbetsplatsen

Uppsala

Hågadalen

Vattentornet

Grannkåken

Hemma

Det var allt för den här gången, men det kommer fler höjdarbilder så småningom :)

Postat 2019-02-13 19:17 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Så här till midsommar passade jag på att pimpa kameran lite ... (och en kattjävel)

För ett tag sedan köpte jag det fantastiska Fujinon 16mm f/1.4 WR till min X-Pro 2. Objektivet levererades med ett trist blomformigt motljusskydd som inte alls passar in i stilen på kameran, så jag beställde ett annat som finns som originaltillbehör (för endast 700 bagis). Det tog sex veckor, men igår fick jag äntligen hem det :)

Jag tror inte det blir några bättre bilder med det här motljusskyddet, men det tar mindre plats i väskan och fotografen blir lyckligare och det är ju huvudsaken, eller hur?

Nony verkar inte bry sig ett dugg om det nya motljusskyddet, men ser lite skeptisk ut till mitt ölval (vilket han nog gör rätt i om man är finsmakare).

Till sist vill jag och Nony avsluta med att önska alla en fortsatt trevlig midsommar!

P.s. Den första bilden är tagen med en Samsung S8+ och resten med X-Pro 2 och 16/1,4 D.s.

Postat 2018-06-22 17:09 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Ljusstark vidvinkel med extrem närgräns - vad skall det vara bra för? (Fujinon XF 16mm f/1.4)

Jag började fotografera på allvar någon gång på 70-talet då jag fick låna farsans OM-2. På den tiden använde vi amatörfotografer oftast 50 mm till det mesta, och ibland en 135:a för porträtt. För vidvinkel var nog 28 mm klart vanligast - vidare än så var extremt.

X-Pro 2 med Fujinon 16 mm f/1.4 fotograferad med en telefon

I mitten av 80-talet började jag jobba som pressfotograf, och då fick jag lära mig att 35mm var det som gällde som normal. Som porträttobjektiv användes 85, 105 eller 135 mm, men det var fortfarande ovanligt med extrema vidvinklar. Vi hade en Leica med 21 mm, men den användes sällan. Ett objektiv med motsvarande 24 mm brännvid och största bländare f/2  som dessutom var skarpt var på den tiden helt otänkbart.

I dagarna kompletterade jag min utrustning med Fujis 16mm f/1,4, och det är precis det jag önskat (och gärna skulle haft då när jag jobbade som fotograf). Jag är så pass konservativ att jag sällan vill ha eller känner behov av vidare vidvinkel än så (testade Nikons 14-24 ett tag, men behövde det inte).

Östra Ågatan med Fujinon XF 16/1,4 @ f/5,6

Nu har jag objektiv med brännvidderna 16, 23 och 56 mm vilket motsvarar 24, 35 och 85 på småbild, och det täcker nästan allt jag fotograferar. Det roligaste med nytillskottet 16mm är ljusstyrkan och närgränsen som gör det möjligt att göra bilder som inte var möjliga tidigare.

Testbild för att få till rätt färger och vitbalans med 16mm @ f/2.5

Objektivet är vädertätat och fokuserar snabbt med AF, och det är också mycket lätt att sätta i manuellt läge genom att dra fokusringen bakåt - något som är nödvändigt för att använda den absoluta närgränsen som ligger på 15 cm eller så.

XF 16mm f/1.4 @ f/1.4 - den lilla bilen är ungefär tre centimeter lång

Skärpedjupet på full glugg på så korta avstånd blir förstås snudd på obefintligt, så nedbländning är att rekommendera ...

XF 16mm f/1.4 @ f/8

Både på full öppning och nedbländat tycker jag objektivet har ett snyggt skärpesläpp för att vara en vidvinkel, och skärpan är det heller inga fel på (även om kanter och hörn inte är knivskarpa på f/1,4).

f/2.2

Jag har tyvärr ännu inte haft möjlighet att ge mig ut på byn för att gatufotografera med det här objektivet, men konstaterar att det är en synnerligen lyckad konstruktion jag kommer ha mycket nöje av. I kombination med mitt 23/2 och 56/1,2 täcker jag 99% av mina behov, och jag saknar inte större sensor alls. Det närmaste skulle vara någon Sony A7-variant med motsvarande brännvidder, men det skulle bli större, tyngre och rejält mycket dyrare (och Sonys APS-kameror är bara att glömma)

Jag vet inte vad Caranuba är, men det luktade gott :)

Min slutsats i det här inlägget är att det spelar inte någon roll vad Sonytalibanerna skriver i forumet; Fuji må använda någon generation äldre sensor i sina kameror än vad Sony gör i sina småbildskameror, men det blir tillräckligt bra bilder för mig med den mindre sensorn. Dessutom får jag nya funktioner i kameran med nästan varje FW-uppdatering, vilket kräver kamerabyte om man kör Sony (som jag gjorde tidigare).

Och för att svara på rubriken; till allt möjligt skoj som inte var möjligt tidigare :)

Ha en fortsatt trevlig helg, och håll händerna ovanför täcket!

Postat 2018-04-28 18:47 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Jag plåtar det mesta i både färg och svartvitt, men alltid i råformat (och jag gillar LR CC)!

Det är mycket trams i både forum och bloggar om hur man ska göra om man vill göra rätt. Jag gör helt enkelt så som fungerar bäst för mig, och mitt sätt fungerar säkert för andra också (men inte för alla).

Samsung Galaxy S8+, 1/50 s, f/1.7, ISO 80

När jag fotograferar använder jag alltid kameran inställd på enbart råformat, så kan jag välja i efterhand om jag vill göra bilden i svartvitt eller i färg och hur jag vill behandla den. För mig är det ingen poäng att fotografera i råformat och jpg samtidigt; jag tar inte så många bilder per år att lagring är ett problem så jag kan spara alla råfiler utan att få problem med säkerhetskopiering och dylikt.

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/3.2, 1/250 s, ISO 200

Ibland ägnar jag mig åt att fotografera på stadens gator med ett kort teleobjektiv på min kamera. En del tycker inte det är gatufoto när man gör så, och det får de förstås tycka. Jag tycker det kan bli fina bilder ändå.

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/1.2, 1/1000 s, ISO 200

Något jag ser ut att bli tämligen ensam om att göra framöver, åtminstone om man ska gå efter nyhetskommentarer och forum, är att använda Lightroom CC (i synnerhet den version som inte heter Classic). Adobe är uppenbarligen onda och elaka och bara ute efter att tvinga in folk i sin prenumerationsmodell, och den helt nya enklare versionen med molnlagring är bara för glada amatörer ...

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/1.2, 1/450 s, ISO 200

Jag kan förstå de som inte gillar månadsbetalning och molnlagring, men för mig är det perfekt. Jag valde t.o.m. att betala lite mer än jag gjort tidigare för att få 1TB lagring i molnet - det kommer räcka i många år för mina råfiler, och jag har då en ytterligare backup förutom det jag redan har.

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/2.8, 1/420 s, ISO 200

Jag har kvar alla mina äldre bilder i Lightroom CC Classic och har inte flyttat över dem till CC. Alla nya bilder laddar jag dock direkt in i CC (alltså inte Classic) för att få in fullstora bilder i molnlagringen. De fullstora bilderna synkas ändå med automatik över till min stationära dator med CC Classic, så de lagras och säkerhetskopieras också lokalt.

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 56mm f/1.2 @ f/2.8, 1/420 s, ISO 200

Jag kan t.o.m. använda Lightroom CC på min telefon dels för att fotografera med (och bilderna lagras då förstås i molnet och dyker upp på alla mina datorer), och dels för att överföra bilderna från kameran. För närvarande fungerar dock det senare så där halvbra med min Fujikamera då bilderna av någon anledning blir svartvita när jag importerar dem till LR CC på mobilen. Jag räknar med att det kommer att lösas dock, då Adobe känner till buggen

Fujifilm X-Pro 2, Fujinon 23mm f/2 @ f/5.6, 0,7 s, ISO 200

En del hävdar att Lightroom ger konstiga artefakter med bilder från Fujis kameror, och det stämmer säkert i vissa fall. Jag tycker dock det fungerar bra om man inte drar för mycket i spakarna, men det gäller nog inte bara Fujikameror.

Kort och gott: gör som ni vill - jag gör som jag vill, och jag är nöjd med mina val trots att andra tycker det finns bättre sätt att göra rätt :)

Postat 2017-11-14 20:07 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera
1 2 3 ... 20 Nästa 

Innehållskategorier