Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 434/Ferrania P30 = 20 ASA, inte 80!

Jag provade den italienska filmen Ferrania P30 som enligt tillverkaren har en känslighet på 80 ASA/ISO. Det är uppåt väggarna som jag och flera med mig bedömer det. I själva verket har den ca två steg lägre känslighet, alltså 20 ASA/ISO. De två bilder jag visar här är de som gick att få något vettigt ur på den första film jag nu exponerat. Den första med den gamla husvagnen, är exponerad efter det solbelysta gräset nedanför. Därför fick den rätt exponering med mätaren inställd på 80 ASA. Den sista med växthuset var ett motiv med väldigt låg kontrast. Negativet blev väldigt ljust pga felexponeringen på 80 ASA, men har teckning i alla fall. Bara väldigt tunt och därför gick det scanna ändå.





Vissa påstår att filmen är ortopankromatisk och därför har sämre känslighet för rött, och att det skulle vara orsaken till att negativen ser konstiga ut med dålig skuggteckning. Men det tror jag inte mycket på. Filmen som jag exponerat efter 80 ASA och framkallat i D96 har nästan helt utfrätta skuggor medan högdagrarna har svärta, om än inte lika mycket som de skulle fått om jag exponerat rikligare. Det ser ut som pressad film, och det är ju i princip det jag gjort. Alltså exponerat två steg under den känslighet filmen i verkligheten har. Fast filmen skulle då behövt lite mera framkallning än den tid jag nu använde.  Men att pressa denna filmen till 80 ASA, det är ingen bra idé som jag kan se av mina oanvändbara negativ på denna första film. Skuggdetaljerna är försvunna för all evighet. Ingen pressning i världen kan ta fram något som inte finns på filmen. Jag förstår helt enkelt inte varför tillverkaren vilseleder oss konsumenter om det här? Ungefär som om man skulle marknadsföra T-MAX100 som en 400 ISO film, helt galet. Fast Ferrania P30 har en fantastisk tonskala, inte tu tal om det och den är finkornig (nästan kornlös) som en 20 ISO film ska vara. Så jag kommer fortsätta använda den, men då med rätt känslighet inställd på kamerahuset. Förmodligen kommer det också krävas stativ i många situationer.
//

Inlagt 2020-07-14 19:31 | Läst 643 ggr. | Permalink
Intressant, Nils. Jag exponerade efter 50 ASA (men framkallade nog ganska generöst) och tycker att jag fick fantastisk skuggteckning i Perceptol 1+3.

Jag har en ny rulle som jag exponerat efter 80 ASA och det ska bli spännade att se vad det ger. Tänker använda Perceptol här också.

/F
Svar från Nils Bergqvist 2020-07-14 20:14
Det beror nog mest på att du exponerat filmen rätt, inte på framkallaren. Perceptol är väl en framkallare typ Microdol-X, känslighetssänkande, så då är det lite märkligt i mins ögon? Jag har läst i forum idag att flera bedömer filmen har en känslighet på 12-32 ISO. Och min första film motsäger inte det.
Fredrikpersson 2020-07-14 22:29
Håller med om att det är underligt och jag betvivlar inte dina slutsatser. Kameran jag använde (Olympus OM 4) har en bra ljusmätare så där borde det inte ha gått fel. Men jag har bara exponerat en rulle och kanske var jag omedvetet generös med exponeringen. Eller så har jag omedvetet pressat filmen eftersom jag approximerade framkallningstiden.

En annan och kanske långsökt teori är att Ferrania ändrat något i den senaste batchen film. Men det känns inte rimligt att skillnaden skulle vara så stor.

Det är väl läge för att testa känsligheten lite mer vetenskapligt med alternativa exponeringar och en kamera med (ännu) bättre ljumätning. Det får bli mitt nästa steg med P30.
Svar från Nils Bergqvist 2020-07-15 09:52
Jag ska köra nästa film på 20 ASA, och framkalla likadant som den första, för rutan på husvagnen ser perfekt ut vad gäller både exponering och framkallning. Får se vad det resulterar i?