EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 641/Mera från "Biometarpromenaden"...

Jag tog genvägen genom Dansbaneskogen på vägen ner till industriområdet där bilderna i förra bloggbposten togs. Nu har man avverkat en del där det är mogen skog, och det öppnade upp för ett par bilder mot skyn. Gulfiltret får molnen att framträda mera naturligt som man ser dom med ögat. Jag lät  en aning av färgtonen från de inverterade negativfilerna ligga kvar nu, istället för att ta bort färgen och bara ha neutralt svartvitt.





Biometaren är ju en fin normaloptik för mellanformatet. Som jag upplever det något lite skarpare än Arax 80mm (Volna-3 från Arsenalfabriken i Kiev). Ytterligare några normal-objektiv 80mm finns med denna P6-fattning, och även ett tredje  kamerahus med samma bajonett, den i Västtyskland tillverkade Exakta 66, som jag tror kom 1984. Den gjordes med två uppgraderingar senare, men är  i stort sett samma kamera och de sista märktes "Made in Germany" då de kom till efter murens fall. Chassit är samma som till Pentacon Six och även tillverkat i Dresden vad jag förstått, men det yttre är uppfräschat och kameran sedan sluttillverkad i Västtyskland. Den har därmed även blivit något lite större än den extremt kompakta Pentacon Six TL. Men det bästa med dessa Exakta-kameror är att man även tog fram en serie högklassiga objektiv från  välrenommerade Schneider-Kreuznach med P6-fattning. Bl.a en fin Xenotar MF 2,8/80mm. Den  har 7 linser i 6 grupper. Senare tog man fram även Xenotar E och Zeiss Jena gjorde en Biometar med samma yttre design till Exakta 66. Dessa är av en enklare konstruktion med 5 linser i 4 grupper.



Nu har även detta Exakta 66 kamerahus införskaffats, att läggas till arsenalen av kameror för 6x6-formatet på 120-film. Med tre kamerahus i samma fattning bör man klara sig. Men vad jag mest var intresserad av var annars den fina Xenotar MF 2,8/80mm som satt på. Det ska sägas att jag har avyttrat en hel del utrustning redan före detta och mer ska sorteras ut framöver. Troligen kommer Arax 80mm att gå den vägen. Så det ska inte bli några negativa siffror iom. denna nykomling. Jag fotograferar ju alltmer i 6x6 och med 120-film, då blir det naturligt att det man inte använder så mycket får övertas av de som har bättre nytta av prylarna.

Nu följde bara ett prisma med huset, inget ljusschakt som jag ju egentligen gillar bättre. Men det fina ljus-schaktet till mitt Arax 60 hus kan användas med en adapter även till Pentacon Six och Exakta 66. Jag har hittat ritning för 3D-utskrift för en sån på webben, och sonen som tidigare gjort så fina verktyg till mig för avfotografering av negativ på ljusbord, på sin 3D-skrivare, ska försöka fixa även denna adapter till mig. Annars finns ljus-schakt till Exakta 66 att köpa begagnat. Jag provade schaktet jag har till P6-huset, men det ville inte riktigt snäppa in som det skulle. Det är väl heller inte det bästa, fast ett original Exakta skulle inte sitta dumt, vi får se vad som händer framöver? Jag har hittat några i Japan, men där kommer svensk moms på, så man köper inte gärna därifrån.
//

Postat 2022-02-22 20:05 | Läst 787 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 640/Med Biometar 80mm och 12 rutor i bagaget.

Man fotograferar och det flyter på. Nu har jag nog samlat på mig tillräckligt med negativ sedan jag gjorde något i mörkrummet senast, att jag vill göra några av dom till färdiga pappersbilder. Silvergelatin blir ändå så fint. Den gamla kemin är tömd i dunkarna som ska till återvinningen, och Nova-tankarna är rengjorda. Ny framkallare, stopp, fix och sköljtidsförkortare ska blandas till och fylla dom igen.  Det tömda hade stått några veckor och började bli förbrukat. Men innan jag ger mig i kast med dunkelkammaren kommer först några av dagens 12 rutor som digitaliserade negativ. Jag hade bara Biometaren med idag och Pentacon-kameran satt på enbensstativet. Ett gulfilter fanns också i optikens filtergänga. Det blir rätt lagom med tolv bilder i bagaget när man går ut. Ett par av dom ska nog duga för att hamna på papper.









//


Postat 2022-02-19 20:31 | Läst 1210 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 639/Mitt arbetsverktyg, tillverkat för nästan 50 år sen.

Pentacon Six TL, ett av mina mellanformatshus som jag använder regelbundet. Ja alltså inte som hobby vid sidan om det digitala, utan tvärtom. Jag arbetar helt analogt till säkert 95%. Dom sista 5 procenten är bilder jag tar digitalt på glas, för dokumentation samt lite familjebilder och med mobilen nån gång då och då. Jag har två mellanformatshus för 6x6-formatet. Förutom denna Pentacon Six TL som enligt serienumret är tillverkad 1975, även en Arax 60 från Ukraina. Och det är i grunden en Kiev 60 som förbättrats och uppgraderats. Pentacon-huset var nyservat när jag skaffade det (annars är risken stor att man åker på ytterligare minst 1000 kr i extra kostnad för att rengöra och serva slutaren) och då kan man kosta på sig att stå ut med lite högre pris. Det användes till bilderna från förra blogg-posten. Men då satt inte denna Biometar 80mm på utan en Flektogon 50mm vidvinkel. Biometaren från Zeiss Jena, är av sen tillverkning 1985-91 enligt serienumret.



Begagnade analoga kameror och prylar/objektiv tycker jag ligger alldeles för högt i pris idag. Till men för oss som använder dom regelbundet. Ska man betala bra för en analog kamera så ska det var nyservat och genomgånget funktionsmässigt. Jag tror att priserna ligger mellan 30-50% för högt, i förhållande till det faktumet. Många får problem, om inte direkt så ganska snart när man köper gamla analoga kameror och slutarna kärvar igen eller snäckan på optiken måste få nytt helicoidfett.

Att gamla analoga kameror idag stigit så pass mycket i pris tror jag beror på att alltfler börjar fotografera analogt, och att någon nyproduktion i princip inte finns. Begagnat är det enda alternativet. Sen har vi dessa samlare som bara fyller sina skåp med gamla saker, de bara står där utan att bli  använda. Dom betalar ofta bra även om det dom köper inte fungerar. Sen har vi dom som vill göra en investering som dom tror håller för framtiden och helst också ska öka med tiden, det driver upp priserna på vissa saker. Och så dom som gärna köper och sen vill sälja det dom köpt ännu dyrare. Eller dom som gärna hypar enkla gamla objektiv och begär fantasibelopp, bara för att de har linsfel som ger diverse bokeh-effekter som en del vill utnyttja. Det finns en hel del orsaker som påverkar marknaden, och gör att priserna stigit till helt orimliga nivåer för oss som ändå avser att använda verktygen. Så nu är det fråga om inte nyproduktion åter kan komma på tal när det gäller utrustning för foto med film?

Just Pentacon Six TL är väl annars en modell som ligger ganska lågt i pris relativt sett. Men att begära kring 5000SEK för ett hus med Biometar normal, som man gör på ebay idag, utan att varken kamera eller optik servats, det är inte rimligt som jag ser det. Det helt nya/oanvända uppgraderade och genomgågna Arax 60 med en ävenså genomgången och förbättrad Arax 80mm (Volna-3), kostade inte mera. Och då ingick även ett mätprisma utöver ljusschaktet samt flera andra tillbehör. Risken att man ganska snart får punga ut med ytterligare ett par tusenlappar i kostnad, i alla fall om man vill använda grejorna till det dom är avsedda för, är ju inte alls något man kan bortse från. Snarare är det väl mera tur om man hittar något oservat gammalt som fungerar felfritt vid regelbunden användning under flera år efter köpet?
//


Postat 2022-02-19 11:46 | Läst 1260 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 638/Med 8 kilo på ryggen vid Nässjön

Det här blir ett par ganska traditionella landskapsbilder, tagna med Flektogon 50mm vidvinkel. Det var bara den som användes på den här utflykten till Naturresrevatet Stocksmyr-Brännan, trots att jag hade 8 kilo kamerautrustning på ryggen. Tre kilometers gångtur med stadiga kängor i den steniga och svårforcerade terrängen vid sjön, där man för övrigt gjort en naturvårdsbränning för att gynna brandberoende arter. De 8 kilona på ryggen kändes, men när jag fotograferade lade jag ner ryggsäcken på marken. Detta var en sondering för kommande äventyr med kameran i detta skyddade jätteområde, så mer ska väl förhoppningsvis komma längre fram, liksom i grannområdet Stora Sjö, vilket Stocksmyr-Brännan gränsar till. Stocksmyr-Brännan är hela 2300 hektar, alltså 23 kvadratkilometer stort och Stora Sjö är 1432 hektar, lite över 14 kvadratkilometer. Och det är ren vildmark med myrar och naturskogar. I Stora sjö tog jag lite bilder förra året och detta är de första från Stocksmyr-Brännan, här vid Nässjön. Nu är den väl inte i första hand såna här mera traditionella bilder jag letar efter, och jag såg en del bildmöjligheter som jag ska försöka göra något av senare. Efter att första filmen var tagen igår, ändrade sig ljuset snabbt då solen tittade fram och omöjliggjorde dom bilderna den här gången. Det fanns intressanta saker i isen också, men det var för riskabelt att försöka gå ut på den. Den verkade porös och tunn med öppet vatten en bit ut, det avskräckte i alla fall mig.



Området vid Nässjön var ju föremål för en naturvårdsbränning och det är lite riskabelt att gå i såna skogar där träden är helt eller delvis brända. Man såg att en del försvagats och brutits av i stormarna som varit, så när det blåser är det inte rekommendabelt att röra sig här. Stenarna hade blottlagts då mossan brunnit av, men i sjökanten märktes mindre av bränningen. Det hade dock brunnit ända ut på udden som man ser i bakgrunden av bilden här ovan.



//

Postat 2022-02-18 10:59 | Läst 877 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 637/Acros-inställning på Fujikameror och med 6400ASA, blir väldigt likt filmkorn.

Fujis kameror har en Acros-inställning som man kan göra antingen i kameran eller i efterhand i råfilen på datorn (vad jag förstått). Den ger på höga ASA/ISO väldigt filmlika resultat, i alla fall när man jämför digitaliserad filmfil med digitalt fotad fil, på en bildskärm. Vid 6400 efterliknar det ungefär en 100ASA-film. Vid jämförelser i 100% kan det vara svårt att skilja vad som är vad. En av bilderna här är från filmen Fomapan 100, en från från en digitalt fotad fil med Acros inställning och 6400ASA/ISO, en från Fompan 200, en från Fomapan 400 och en från Tri-X400. Fomapan 100 och 200 är framkallade i Fomadon R09. Fomapan 400 och Tri-X400 är framkallade i D76 1+1. Alla uppförstorade till 100%. Klicka på bilderna så ser du dom nog i rätt storlek. Vågar du gissa vem som är vem?















Postat 2022-02-15 16:33 | Läst 912 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera
1 2 3 Nästa