Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 200/ Ett mekaniskt mästerverk!

Firar min 200:de blogpost (efter nystarten) med en bild på Contax S2 - ett mekaniskt mästerverk i titan från Kyocera, som lanserades 1992 för att fira att det gått 60 år sedan Zeiss presenterade den första Contax-kameran 1932. Namnet S2 fick den efter den första spegelreflexkameran med inbyggt pentaprisma, Contax S från 1949. Denna modell var egentligen klar att lanseras redan före början av Andra Världskriget 1939, men Hitlers krigsplaner gjorde att all produktion och utveckling fick ställas om och Contax S lades åt sidan. Prototyperna som fanns försvann under kriget, fast teknikerna gjorde en ny modell som kunde presenteras 1949, när man börjat komma igång med civil produktion igen efter kriget.



Contax S2 tillverkades i Japan av Kyocera och byggkvalitén är fantastiskt fin. 1994 kom den i en version med centrumvägd mätning (den första har enbart spotmätning) då många efterfrågade detta.  Snabbaste slutartid på S2 är 1/4000 sekund, vilket är ovanligt för en kamera som är batterioberoende med helmekanisk slutare. Blixtsynkronisering på 1/250. Jag har tagit en hel del bilder med den här kameran. Den lanserades med en 45mm/2,8 Tessar T* pancake lens, också i Titan. Jag har den första massproducerade versionen i svart som kom 10 år tidigare med större filtergänga, annars samma fina Tessar-formula.

Bilden på kameran tog jag idag, samtidigt som jag fotograferade glas i min ljusbox med X-T2 och FX 1.2/56mm. Classic Chrome JPEG förinställt, 200 ISO och brusreducering nedsatt till -2 (tycker jag förlorar detaljer med mera brusreducering). Använde mina två studioblixtar Nicefoto Nflash 280A (med kontinuerligt ljus inställt) som ljuskällor. Efterjusterad i PS Elements vad gäller ljus och kontrast (både globalt  och lokalt) ja det går faktiskt att redigera en jpeg-fil också. På Contaxen sitter här en Vivitar 2.8/55mm macro, misstänker den har en äkta Voigtländer Heliar-formula. En konstruktion som säkert kan skrivas lika långa uppsatser om som Zeiss Tessar.

Edit: Har checkat detta nu och det verkar som om även denna macro Vivitar 55mm 2.8 har en Zeiss-formula, nämligen Biometar: http://www.abload.de/img/lens_scheme_hyv1j9p3.png

Inlagt 2017-11-18 18:19 | Läst 4812 ggr. | Permalink
Håller helt med om Contax S2!
Jag har förresten en Contax S från 1950! :)
/B
Svar från Nils Bergqvist 2017-11-18 20:02
Vore kul att ha den första modellen! Gjordes även den med en Tessar från början?
syntax 2017-11-19 00:07
Det objektiv som Contax S normalt var bestyckad med var Biotar 2/5,8cm - men eftersom kameran har M42 gänga går det ju bra att sätta på en Tessar. Detta är nu knappast rekommendabelt, då den nattmörka sökaren behöver allt ljus den kan få.
Och jovars, det är naturligtvis kul med första modellen - men man skall veta att detta är en riktig strulpelle som passar bäst för påseende på samlarhyllan... :-)
Konstruktören Wilhelm Winzenburg arbetade under extrem press, så det blev inte så bra på alla punkter. Samtidigt med hans konstruktionsarbete avrättade ryssarna Zeissmedarbetare för obstruktion - man tog helt enkelt ut dem på gården och sköt dem. Zeiss Ikon å sin sida flyttade företagets huvudkontor från Dresden till Stuttgart.
Jag kan lägga till en ytterligare variant på professor Harry Zöllners utmärkta Biometar - nämligen Olympus Zuiko Auto Macro 3,5/50mm. Det är rakt av en 2,8-Biometar, men fast nedbländad till f:3,5.

Vad det gäller föregångaren till Contax S bar den arbetsnamnet Syntax. Det utvecklades två knappt funktionsdugliga prototyper sent under kriget av den kände Zeisskonstruktören Hugo Nerwin. Ursprungsidén kom från en tysk arkitekt vid namn Kurt Stauinger som 1932 fick patent på prismareflexen - men som ingen då ville satsa på. Den stackars Staudinger, som alltså hade patent på framtidens kamera, åkte under ett helt åt Tyskland runt och talade varmt för sin konstruktion hos alla tillverkare - men förgäves.
Svar från Nils Bergqvist 2017-11-18 22:41
Tack för kompletterande och intressant information!
Dubbelolle 2017-11-19 01:30
Ett sådant hade jag till min utmärkta OM4TI, kanonobjektiv, precis som dom flesta Zuiko objektiven, kameran var nog också rätt mycket vassare än Contax, med en fantastisk ljusmätning som funkade bra för zonsystemet eftersom man kunde lägga in mätpunkter i minnet o bedöma kontrastomfånget, snillrikt var det, och fungerade perfekt, LO
Svar från Nils Bergqvist 2017-11-19 12:28
Tror inte du ska jämföra OM4Ti med Contax S2 som inte är batteriberoende, utan en helmekanisk jubileumsmodell. Men ändå tror jag den klarar sig bra. Snabbare slutartider, snabbare blixtsynk (trots avsaknad av all elektronik), dessutom hela chassit i Titan, inte bara topp och botten. Kolla i så fall på topp-modellen RTS III från samma tid ca 1990, som t.ex har vakumsug för filmplanhållningen, 1/8000 sek mm, mm. Där ligger din OM4 Ti i lä vad gäller det mesta. http://camerapedia.wikia.com/wiki/Contax_RTS_III
Ha en fin söndag!
syntax 2017-11-19 19:17
Det är bara att hålla med !
RTS III blev mig dock för stor och tung. Jag använde under 20 år Contax RTS II, och nu i dagarna sitter jag och skannar mina Kodachrome 25 dia från den tiden. Jag gratulerar mig till att jag använde den filmen (trots motigheterna med den låga känsligheten) - och jag gratulerar mig till Zeissoptiken som håller än i dag.
Svar från Nils Bergqvist 2017-11-22 21:49
Kodachrome 25 får det att vattnas i munnen. Med Zeiss-optik, stativ och den filmen i kameran, blev det inte direkt dåligt, om man så säger. Och vilka perfekta färger, mycket renare än med KR64.