Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 212/Ytterligare en betraktelse...

Dagen ägnad åt att kasta ut julen. Annars redigerat ytterligare en bild, tagen med Ernst Leitz Summar 50mm/2 från 1935 häromdagen. Gillar denna optik med sin mjuka kontrast och överstrålning. Något som säkert de flesta avskyr. Men jag tycker det blir vackra bilder. Lika vackra som när optiken används på mina analoga kameror, laddade med T-max 100. Kommer också försöka använda optiken ytterligare, t.ex vill jag prova den vid modellfotografering. Har redan flera bildidéer som jag ska försöka realisera innan sommaren är slut, och blir det bra så ska du kunna se de färdiga resultaten på papper någon gång under hösten. Då blir det en jubiléumsutställning på mitt "lilla" Fotogalleri i Skruv, för att fira de 10 åren sedan starten sommaren 2008.



Raw-filen till den här bilden redigerades i gratisprogrammet DARKTABLE, som fotosidan skrev om i en artikel tidigare i veckan. Tycker det verkar fungera fint. Jag har dock fuskat lite och ökat ljusheten/kontrasten i stenen något efteråt i Elements, samt lagt på en svag svärtningston, men jag tror att det går att redigera lokalt även i Darktable? Nu blir det nog inte sämre att göra som jag gjorde, för TIFF-filen jag sparade från Darktable  är 10 MB större än den ingående raw-filen. Någon skrev att det bästa med programmet var funktionen att ta bort dimma och dis i bilderna (haze). Men i den här typen av bilder, tagna med den gamla Summaren,  tror jag det skulle bli rena katastrofen, he he.

Verkar skrivas en hel del om bildredigering annars här på fotosidan, och visst är det viktigt att man inte slarvar med denna "näst sista" så viktiga bit. Ja näst sista kallar i alla fall jag det. Lika viktigt för mig är det allra sista steget, att få bilden på papper med högsta möjliga kvalitét. För du skaffar väl inte dyra program och fina objektiv, för att enbart visa dina bilder på webben? Eller för att skriva ut/låta printa dom på halvbra material? Vore synd i så fall tycker jag, för bilder på högkvalitativt papper/bläck är så mycket snyggare, och har en extra dimension som du aldrig kommer få uppleva på en bildskärm, eller för den skull på papper och material av tveksam kvalitét. Men därom finns det säkert många olika åsikter (precis som om det mesta) så kanske bäst man inte sticker ut hakan alltför långt...?
//

Inlagt 2018-01-14 00:59 | Läst 1456 ggr. | Permalink
Det sista steget är det viktigaste. Bilder är bäst på papper.
Svar från Nils Bergqvist 2018-01-14 10:33
Där är vi helt överens. Jag känner inte att mina bilder är riktigt färdiga förrän de finns på papper. Digitalt framtagna bilder har jag bl.a låtit skriva ut hos Crimsons proffstjänst prefix, på syrafritt lumppapper från Hahnemühle, Photo Rag. Och det har blivit så pass bra att jag fortsatt med det, de tar ju även emot okomprimerade TIFF-filer. Min bildskärm verkar också väl kalibrerad med deras skrivare. Men har funderingar på att ev fråga om Gudrun Thielemann på Alvarhus Media eller Stellan Karlsson i Växjö, kan skriva ut mina bilder till utställningen i höst? Dom är otroligt duktiga på sånt båda två. Själv är jag alldeles för kass på utskrifter och min Epson A3-skrivare har legat nerpackad och oanvänd i flera år, så jag anlitar andra. I mörkrummet däremot är det jag själv som regerar fortfarande, även om det blivit ganska lite av den varan senaste två åren. Men lithkopiera kommer jag absolut att göra inför utställningen i höst, har några negativ som jag tror kan bli riktigt bra som lith-printar.