Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 336/ Oskarpt, men ändå skarpt...

Verkar som man blivit fixerade vid detta med skärpa? Själv letar jag nu bland mina gamla negativ efter "misslyckade" rutor med rörelseoskärpa, skakningsoskärpa och andra "fel". Negativ som ändå kan ha något att ge när man ser det på ett annat sätt? Fotografi är fotografi oavsett vilket, och vad som är bra fotografi har inte så mycket med skarpt eller oskarpt att göra egentligen.


Lith 16-2019 "Lunch break".

Lena Källberg, som många känner till, är ju en erkänd fotograf. Hon skrev nånstans vid ett tillfälle om det här, att hon gör precis tvärtom mot de flesta. Hon försöker med sina egentillverkade kameror medvetet sudda ut allt skarpt och istället leta efter det diffusa och för henne mera mångfacetterade. Det som gör bilderna intressantare och mera fantasieggande och som får betraktaren att se bakom bilderna, kanske man kan säga? Eller som Strömholm uttryckte det: "Gör det osynliga synligt". Vilket man kan göra både med skarpt och oskarpt. För det är givetvis inte en fråga om antingen eller, utan det är både och, naturligtvis.

Men det oskarpa kan få oss att se sånt som vi annars inte ser. Ja som alla förmodligen vet kan kameran faktiskt se sånt som vi inte kan se, och det är fotografi ändå, oavsett vad man tycker. Utslätat och drömskt vatten på långa exponeringstider är ju himmelens populärt inom landskapsfotografin t.ex. Sånt kan bara kameran se. Så istället för att dividera kring detta i all oändlighet tror jag att man måste vidga sina vyer lite grand, och acceptera att det jag inte själv ser, ändå kan vara fotografi och ha något att ge? Fotografi har ju så mycket att förmedla, på så många olika sätt. Och skärpa kontra oskärpa blir väl därför mest en fråga för den som inte kan se utanför den egna boxen (som man brukar säga)?
//

Inlagt 2019-04-06 09:06 | Läst 992 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det är ju lätt att hålla med – och din bild illustrerar precis att det kan vara ”skarpt” fastän det är oskarpt. Uttrycksmedlen är många.
Det jag har varit ute efter i några kommentarer till begreppet skärpa här på FS är att om man skall använda ett visst uttrycksmedel, skall man ringa in och helst definiera vad det handlar om. Vad är skärpa? Vilka olika sorters skärpa uppträder? När man är klar över detta, då kan man börja laborera. Jag tror inte att man kommer långt med att (som många) trumpeta: Skärpa betyder ingenting, skit i skärpan! Det ger inte någon bra bäring i det man håller på med.
Intressant text. Fixeringen vid skärpa vs oskärpa beror kanske en del på att skärpa, och då talar vi om skärpa är en möjlighet som blev var mans egendom först i och med det digitala fotot. Och för all del en bit in i den digitala utvecklingen. Vad som kanske saknas hos flera fotografer är en avsikt med skärpa oskärpa.
Med vänlig hälsning, Gunnar S

Innehållskategorier