Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 429/Hirtshals fyr 2015 och lite om Kinofilmer...

Ytterligare ett danskt kort från 2015, Lith 67 - 2020. Man får nöja sig med att göra "gamla" bilder från vårt fina grannland, nu när vi inte får åka dit och ta nya den här sommaren.



Men som tur är har vi ett lika fint land själva med gott om plats, och här finns massor att fotografera för oss som har fotografi som passion i livet. Så misströsta inte, vi klarar oss nog ändå, som Edward Persson sjöng en gång i tiden. Man behöver inte förflytta sig långt. Här ett par bilder från förra året vid den här tiden, då jag spankulerade längs stranden av sjön där jag bor. Dom är tagna med Eastman Double-X 5222, en kinofilm med känslighet på 250 ASA och en härlig valörrikedom. Filmen har samma formula som när den introducerades av Kodak 1959. Framkallad i D96 blir den fantastiskt fin.


Sjön Läen. Zeiss/Voigtländer Skoparex 3,4/35mm och Eastman 5222.


Vid sjön Läen. Zeiss/Voigtländer Ultron 1,8/50mm och Eastman 5222.

En annan motion picture kinofilm film som jag också funderade på att prova förra året är Ferrania P30 på 80 ASA. Fellinis film, som ni kunde läsa om i Fredrik Perssons blogpost igår. Den har åter börjat tillverkas och efterfrågan verkar enormt stor. När jag skulle beställa förra året var den totalslut överallt och även nu, när nya sändningar kommit från fabriken i Italien, så börjar den ta slut hos flera återförsäljare. Fast jag hittade 20 rullar hos en firma i England som tur var. Ja, jag köper aldrig film i små kvantiteter, då blir fraktkostnaden per film mindre. De hade också antislöjmedel för papper, även det från en italiensk tillverkare, nämligen Bellini. Samma företag som tillverkar D96, Kodaks specialutvecklade framkallare för 5222, och som enligt ryktet också ska vara lika bra till Ferrania P30. Nu hade de ingen D96 då den var lagerslut, men jag har en oanvänd flaska som ska räcka till ca 15-20 filmer, sedan tidigare. Så jag hoppas klara mig över sommaren med den.


Sjön Innaren. Zeiss/Voigtländer Distagon 4/25mm och Eastman 5222.

För övrigt så tycker jag de här gamla fina kinofilmerna passar bra med optik från samma tidsepok. De har inte den modernaste och "gnistrande" antireflexbehandlingen som kom vid mitten av 1970-talet, utan lite enklare sådan som kan ge en lätt överstrålning i motljus. Även skuggorna blir lite mjukare och inte så vasst hårda med den tidens optik, som jag upplever det.
//

Inlagt 2020-06-14 17:06 | Läst 1418 ggr. | Permalink
Funderade också på det där med optikvalet. Spontant är jag inne på samma spår som du och letade därför fram en gammal Zuiko 55 /1.2 till Olympus OM när jag tog bilderna till blogginlägget. Jag tror att den är single-coated och den funkade bra. På nästa rulle ska jag testa med helt modern optik och se om det går någon märkbar skillnad för karaktären.