Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

Emaks betraktelser 95/Gamla östtyska papper ger fina bilder!

Jag fick fyra st 50-paket 30x40cm östtyskt Orwo B111  (tre helt oöppnade och en påbörjad) på köpet när jag skaffade min Durst Laborator 3s för 8-10 år sedan. Jag gav ett par tusenlappar för förstoringsapparaten, men Orwo-papperena fick jag. Just detta B111 körde jag en del med i början på 1980-talet, det var ett fint papper med blank yta. Det fanns även B112 som var halvmatt och B113 som var helmatt. Alla papper med fasta gradationer av den klassiska typen. B111 ersattes sedan av ett som hette Orwo Baryt Brilliant. Men kring 1990-95 lades Orwofabrikernas tillverkning ned. Tror att man inte klarade de miljökrav som ställdes efter Tysklands återförenande 1990. Det var gamla maskiner och anläggningar (bl.a Agfas och ytterligare några film/papperstillverkare i Dresden) som efter WW2 hamnade på östsidan och sedan 1964 (när man inte längre fick använda Agfa-namnet) döptes om till Orwo.

De här Orwopapperena som jag fick har sedan legat oanvända här hemma, tills jag tog fram den påbörjade paketen nu för någon vecka sedan för att prova till lith-kopiering. Jag gjorde en bild på George Clooney, och tonen i den tycker jag blev intressant. Jo du läste rätt, George Clooney fotograferades av Harry Langdon 1989 och negativet har jag har köpt på e-bay tillsammans med fullständig copyright för detsamma. Idag (igår) provade jag att lithkopiera ett annat negativ som jag fotograferade i somras på Bornholm, och som användes till en av bilderna i den bok jag gjorde förra året. Jag hade fått hela 20-25 minuters framkallningstid med Clooney-bilden så nu provade jag att blanda till framkallaren med 40-gradigt vatten istället för 20 gr som brukligt. Och med den varmare framkallaren fick jag mera normal lith-framkallningstid, kring 10 minuter. Samma snygga och lagom bruna (ej överdrivna)  ton, samt alla tre kopiorna ungefär likvärdiga.


Snogebaek, Bornholm - juli 2014.
Lith print, stl 30x30 cm.
 
Orwo B111 verkar helt klart lättare att få samma lith-resultat med från kopia till kopia, vilket med en del andra papper jag provat verkar nästan omöjligt. Undantaget Emaks K888 som också det ger ett ganska lika resultat vad gäller tonen oavsett framkallarens förbrukningsstatus.  Och att det var så även med B111 är ju toppen! Nu har jag ca 175 papper kvar av den här sorten, som  alltså lämpar sig utmärkt för lithkopiering, bara man värmer upp framkallaren lite grand. Och gratis var dom också, nya papper idag av samma storlek och antal hade kostat minst 3000-4000 kr att köpa. Bättre än så kan det ju knappt bli, så jag ser fram mot att ta fram fler lith-bilder på det är fina gamla Orwo-papperet från Östtyskland. Synd att det inte tillverkas längre. Har även fått tag på ett par 50-packar 30x40 Fortezo graderat (inte heller det tillverkas längre), via en mörkrumsgrupp på facebook. Att läggas till de Fortezo jag redan har. Foto/film-frysen är inte riktigt full så det finns plats för dom också...

Inlagt 2015-01-21 00:29 | Läst 2943 ggr. | Permalink
Gillar bilden och dina berättelser om hantverket.
Knut börjar bli en riktig kändis på antikrundan föresten, jag gillar expertens engagemang för glaset. :)
-affe
Svar från Nils Bergqvist 2015-01-21 17:51
Den sista graalen som visades var tillverkad 1937, efter farfar Knut slutade på Orrefors och blev delägare i Lindefors (Strömbergshyttan). Men det var ju farfars bror Gustaf Bergqvist som som fick ta över efter honom i konstglasverkstaden, och blåste och drev den åt Vicke Lindstrand.
Fantastisk bild med surrealistiska inslag. Kan du lägga den i bildgalleriet så att jag kan ha den som favorit? hälsningar, Marie
Svar från Nils Bergqvist 2015-01-21 17:52
Nu finns den i mitt album "Agfa Colorflex". Tack för komplimangen!
Mitt minne av de här fotopapperen är att det var mycket mer silver i dom!
Både i Orwo och tidigare Emaks!
/Bengan
Svar från Nils Bergqvist 2015-01-21 17:56
Skulle tro det, eftersom det är gamla maskiner dom tillverkades i med en annan teknik än idag. Nu kan man gjuta mycket tunnare emulsioner, som därmed också får mindre silver per ytenhet. Jag tycker mig märka detta i framför allt i ljusa högdagrar som ofta får bättre teckning i de här gamla papperena. I de ljusa delarna blir det mindre silver kvar eftersom mindre ljus träffar papperet där och det mesta silvret sedan fixeras bort, men har papperet högre silverhalt per ytenhet så blir det bättre teckning än om det är lite silver per ytenhet. Detta märks tydligt när jag kopierar på Emaks K888 som har en bättre högdagerteckning gentemot de flesta andra papper jag provat.