EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 466/En dålig dag i mörkrummet...
En dålig dag på flera sätt. Först en lithbild på sista papperet i en paket av Slavich Unibrom 160BP och den blev ju bra. Men sen börjar skiten strula. Redan på andra papperet i den nya paketet med nytt batchnummer så går det åt h-e. Det börjar bli tendens till snöbollar och den tredje blir helt kass med små snöbollar/flingor över hela bilden. Blandar till ny lithframkallare med lite kraftigare koncentration (brukar annars späda den rätt svagt). Första bilden lite som vanligt, dvs dålig. Och sen igen dessa snöbollar som man får numera på Fomas papper. Dock inte så markant som det blivit på nya batchar av det papperet, men helt oanvändbart ändå. Nu har jag ett par hundra papper av denna batchen Slavich Unibrom, helt nya. Minst sagt surt säger jag. Ska inte heller detta härliga papper fungera för lith framöver? Men jag har rätt mycket av stl 30x40 kvar av de batchar som jag vet fungerar (detta är 24x30cm).
Jag får göra lite fler försök senare, innan jag ger upp. Idag orkade jag inte mera. Men funkar dom inte för lith så funkar dom i alla fall för vanligt svartvitt. Visserligen fast gradation av normal kontrast, men det går fint att variera en del ändå med tvåbadsframkallning. Jag ska också föröka montera kall-ljusaggregatet till min stora Durst 13x17 på den mindre jag nu har, Durst M670BW. Tror det ska gå fint som det ser ut. Då kommer man ner minst en kontrastgrad till med graderat papper. Jag gillar ju den vita, matta och väldigt släta ytan i Unibrom-papperet, som är mycket fin och lättretuscherad.
Lith 76 - 2020.
Ytterligare en bild i stenprojektet. Får se om jag slutligen gör dessa bilder som lithprintar eller i vanligt svartvitt?
När det gick åt pipan med lith i den nya batchen av Unibrompapperet, så övergick jag till göra ett par bilder i vanligt svartvitt. Det strulade lite där också, för mina lösa kontrastfilter verkar ha åldrats (de är väldigt gamla) och det blev därför inte perfekt. Svårt att få jämna steg i kontrasterna. Jag ska därför beställa nya kontrastfilter från Photax och av Fomas fabrikat. De jag provat nu är gamla Ilfords och Varycon. De har fungerar förut men jag har läst att en del brukar byta sina filter ganska ofta, då de kan ändras av ålder. Hoppas de nya ska fungera bättre. En bild blev t.ex lite för mjuk i kontrasten. Jag hade då Varycon-filter, och när jag provade kontrastfiltret ovan det jag använde här, så blev kopian alldeles på tok för hård. Provade därför Ilfords filter istället men när jag kom upp ett steg kontrastgrad som skulle gett lagom kontrast, så blev den istället ännu mjukare än den kopia jag gjort med kontrastfilter av lägre nummer. Så något fel är det på dessa gamla filter det är en sak som är säker. Förmodligen ändrade av ålder.
//
EMAKS BETRAKTELSER 465/Ett av förmiddagens prover...
Vi som lithkopierar får numera alltmera förlita oss på gamla silvergelatinpapper som inte tillverkas längre. Av de som görs idag har några fått nya egenskaper som omöjliggör lithkopiering (Fomas papper), eller så har de aldrig fungerat speciellt bra över huvud taget (de flesta Ilford). Man är därför ute på webben och letar gamla fungerande papper hela tiden. När man lihkopierar så spelar det mindre roll om de har slöja (såvida den inte är allt för kraftig) men för vanlig kopiering fungerar slöjade papper dåligt. Om det behövs kan man även tillsätta antislöjmedel i framkallaren när man lithkopierar.
Jag fick en drös med äldre papper av min vän Gerry Johansson för ett tag sen, och det får man vara tacksam för. De papper jag hittills provat av dom jag fick, Forte Porturex och Fotokemika Bromal, så har de gått att använda för lith. Bromal provade jag idag på förmiddagen. Ett annat papper som jag provade är från de jag hittade i Bulgarien. Tre oöppnade 100-packar av Fohar Expo Sofia av normal gradation, med utgångsdatum 1992. Och resultatet gillar jag. Inte överdriven färgton och ganska djup svärta. Nu är detta bara ett prov så vill man ha lite mjukare resultat kan man bara belysa papperet lite mera än vad jag gjorde nu. 
Lith prov 2020
Pentax 67 + 55mm, PlusX120 i Fomadon R09.
Fohar Expo Sofia, Moersch Easylith.
//
EMAKS BETRAKTELSER 464/En timme och 40 minuter...
Från mitt pågående "projekt" Stenar. Fotograferad igår förmiddag. Jag stod i mörkrummet och klockan närmade sig läggdags. Framkallaren hade svalnat till 22 och de första bilderna i den hade inte gett önskat resultat. Men jag bestämde mig för att göra ytterligare ett försök, trots att lithframkallaren med den spädning jag använde då ska vara i princip slut.
Jag var nästan på väg att ge upp när bilden hade framkallat en hel timme och ändå bara fått svaga konturer, men tålmodig som själva stenen på bilden fortsatte jag att agitera och efter ytterligare 40 minuter var den klar. Framkallningstiden för bilden blev alltså 1 timme och 40 minuter! Vanligtvis är den aldrig över 20-30 minuter så detta var extremt. Men bilden blev fin tycker jag, så det var värt mödan att stå och agitera skålen i nästan två timmar...
Lith 75 - 2020.
Pentax 67 + 55mm, Plus-X120 i Fomadon R09.
Slavich Unibrom 160BP matt, Moersch Easylith.
//
EMAKS BETRAKTELSER 463/Lith 73 - 2020
Ett par torrakor som jag fick syn på när jag var ute och fotograferade stenar igår förmiddag. Fast ett par torrakor rakt av tycker jag är mindre intressant. Det jag såg nu var en vinkel där de båda hängde ihop och även satt ihop med den levande tallen till vänster. Lite symmetri med de två grenarna i samma vinkel längst ner till vänster också. Jag försökte få även de två grenarna nedanför på rakorna att falla i varandra samtidigt, genom att prova olika avstånd och utsnitt, men det gick inte att få till. Hade varit fulländat annars, men detta fick också duga. De sträcker sig i alla fall mot varandra på något sätt. Eller kanske de har delat på sig? Ja så gick mina funderingar inför denna bild.
Lith 73 - 2020.
Pentax 67 + 105mm/2,4 och Plus-X 120 i Fomadon R09.
Slavich Unibrom 160BP matt, Moersch Easylith.
//
EMAKS BETRAKTELSER 462/Lith 72 - 2020

Lith 72 - 2020.
Från projektet "Stenar".
Pentax 67 + 55mm, Plus-X 120, Fomadon R09.
Slavich Unibrom 160BP, Moersch Easylith.
Idag har jag varit på konstutställning i Bergdala. Anna Tedestam visade sina skulpturer och målningar, en fantastiskt fin utställning måste jag säga. En av de bättre på galleriet. Och jag fick träffa den unga konstnärinnan själv som kom strax före stängningsdags. Trevligt att få en pratstund med henne. Man märker direkt när en konstnär har kommit någonstans med sina arbeten. Det syns på bilder och skulpturer att de är bearbetade in i minsta detalj, att det lagts ner både tid och själ för att få det dit man vill. När det är så brukar det bli bra. Detta var verkligen bra konst och väl värt att åka dit för att titta på.
Jag försöker resonera likadant med mitt fotograferande. Jag vill inte att det ska vara några hafsverk, utan försöker göra så bra som möjligt ifrån mig, oavsett vilken typ av bilder det är. Med mitt stenprojekt ska jag försöka vara ännu mera noggrann, för nu har jag tid att planera och förbereda också, eftersom jag har mera tid än jag någonsin haft förut för bildmakeri. På hemvägen från galleriet hittade jag t.ex två nya objekt som jag stannade för att "förfotografera" med mobilen. Två intressanta stenar, men ljuset var väl inte det rätta idag så jag får invänta ett senare tillfälle då det är bättre, och återkomma då. Stenar är väldigt tålmodiga, de väntar där dom ligger på mig och min kamera...
//
