Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

65 år sedan Auschwitz befriades och jag måste konstatera att motstånd alltid lönar sig!


Från omslaget av "Judiskt motstånd under andra världskriget"' - hjälm från Warszawa upproret

Idag, 27:e januari, är det på dagen 65 år sedan koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau befriades av den sovjetiska Röda armen och den tyska nazismen fasor började uppdagas.

Jag läser just nu boken "Judiskt motstånd under andra världskriget" av Bo Knarrström (ISBN 978-91-85633-07-2) som mycke grundligt och gripande kartlägger det judiska motståndet i europa under kriget. Mest känt är nog det heroiska upproret i Warszawas Ghetto. Även upproret i Sobibor tillhör de mer kända händelserna.

Men mest framgångsrikt var nog bröderna Bielskis motstånd. Deras partisangrupp bestod av främst stridande men även av äldre, kvinnor och barn. Över 1200 individer överlevde genom deras försorg kriget. Detta måste vara ett av andra världskrigets absoluta stordåd!
Deras berättelse har nyligen blivit film med Daniel Craig i huvudrollen som Tuvia Bielski (eng. titel Defiance).

Men det är och mycket beklämmande att läsa om hur judiska partisaner och civila som lyckats överleva förintelsen efter kriget mördades i progromer, framför allt i Polen. Och hur många partisaner och motståndsmän som lyckades ta sig till Israel sedan stupade under frihetskriget 1948.

Jag tror att förståelsen av det judiska motståndet är nödvändig för att förstå det judiska folkets kamp för en egen stat - och deras syn på rätten att få försvara sig. Staten Israel är född ur ett ofantligt lidande och existerar än i dag under hotet från länder som helt vill förinta den. Antisemetismen är idag starkare i Europa än någon gång sedan 1945.

Vi får ALDRIG GLÖMMA!


En av de mycket få bildern på det judiska motståndet - ZOB-partisaner i Warszawas Ghetto.

Ps.
Länkar till mina tidigare inlägg på minnesdagen över förintelsens offer:
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/27474.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/14859.htm
Och om mina egna erfarenheter av antisemitism i dagens Europa:
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/12707.htm

- Edit -
Som ett förtydligande och som respons på kommentarerna nedan vill jag citera Bo Knarrström i "Judiskt motstånd under andra världskriget" sid 15:



Jag menar inte att förintelsen ger Israel ett moraliskt carte blanche att bete sig hur som helst. Men - det går aldrig att lösa en konflikt om man inte förstår psykologin bakom den. Och en del av förklaringen till Israels agerande idag finner vi i citatet ovan.
Det finns nästan inget så tragiskt som att bevittna hur överlevande från förintelsen tvingas begrava sina barn och barnbarn som fallit offer för terror - av den enda anledningen att de är judar.
Och jag har själv hört hur fullt "normala" (och tom svenska) palestinaaktivister på fullt allvar menar att judiska barn är legitima mål  - därför att de kan växa upp och bli isreliska soldater...

Vi får aldrig glömma!!

Inlagt 2010-01-27 23:54 | Läst 7901 ggr. | Permalink

"Det är viktigt att skilja mellan judar och staten Israel. Problemen kring Israel och Palestina tror jag inte kommer att lösas genom att man tar ställning i partsfrågan. Båda sidor har sina oförsonliga hökar. Många kommer att dö och mycket lidande kommer ur detta. Det handlar om så mycket mer än staten Israels existensberättigande. Kanske finns en antisemitism i Europa, men också en stark antiarabism, inte minst i Israel (enligt vad människor som varit där berättat, och det är inte bara politisk retorik). Så länge människor fruktar och hatar varandra kommer inte fred till jorden."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Och nu flyttar judar från Malmö för att slippa det elände de får utstå pga de är judar...skamligt (att de inte får leva ifred som alla andra)
Svar från Johan Ericson 2010-01-28 12:23
Håller med, skamligt är ordet!
/johan e
Det är viktigt att skilja mellan judar och staten Israel. Problemen kring Israel och Palestina tror jag inte kommer att lösas genom att man tar ställning i partsfrågan. Båda sidor har sina oförsonliga hökar. Många kommer att dö och mycket lidande kommer ur detta. Det handlar om så mycket mer än staten Israels existensberättigande. Kanske finns en antisemitism i Europa, men också en stark antiarabism, inte minst i Israel (enligt vad människor som varit där berättat, och det är inte bara politisk retorik).

Så länge människor fruktar och hatar varandra kommer inte fred till jorden.
Svar från Johan Ericson 2010-01-28 12:34
Sant, fruktan och misstro är de största hoten mot alla försök till samförstånd och fred. Och det finns milt sagt "attitydproblem" på båda sidor i konflikten.
Men - jag uppfattar antiseminismen som mycket farligare då den ytterst vill utplåna det judiska folket och staten Israel. Inte minst Irans president driver denna linje öppet, så jag måste hänvisa till mitt tillägg i bloggposten ovan.

Viktigt att få säga att ingen antisemitism i världen rättfärdiggör någon "antiarabism". Men tyvärr så ökar nog den "allmänna rasismen" i västvärlden just nu - vilket avspeglar sig i att främlingsfientliga partier vinner mark i många Europeiska länder. Något som alla goda krafter måste mobiliseras mot!
/johan e
Helt riktigt får vi aldrig glömma det nassarna gjorde.
Vi får heller inte blunda för att i dagens konflikt dör ständigt ett åtskilligt större antal palestinier än israeler.
Man måste skilja på begreppen.
Hemskheterna judarna utsattes för då, rättfärdigar på intet sätt det staten Israel gör idag.
Svar från Johan Ericson 2010-01-28 12:44
Håller med, men tror att psykologin bakom konflikten är viktig att förstå, se mitt tillägg till bloggposten ovan.
/johan e