Camera Obscura
Analoga drömmar och en bil som är 29 år yngre än min kamera som fyller 82 i år ;-)
Fujifilm X-pro1 med 60/2,4 - och kameran på bilden är min Leica II med ett modernt Voigtländer 28/3,5 och Gossen Digiflash ljusmätare ;-)
Jag bestämde mig för att återfalla i det analoga träsket igen - efter nästan ett års uppehåll. Laddade min Leica II med Tri-X, monterade ett modernt vidvinkelobjektiv med tillhörande sökare samt satt in ett nytta batteri i min lilla ljusmätare.
Och - ställde tillbaka allt i skåpet igen :-(
För jag insåg att jag behövde få fram bilderna på en gång - som vanligt.
Så istället fick lilla Ricoh GR-D III:an följa med, och då kunde jag ju även ladda upp några bilder i bloggen!
Ricoh GR-D III Stranden vid Vitemölla strax före gårdagens åskoväder.
Ricoh GR-D III Min morbrors outsägligt vackra MGA från 1959 strax efter samma oväder - redo för fotografering ;-)
Se gärna hur några av bilderna som Rickard Eriksson tog på bilen blev - på hans blogg!
Fler av mina bilder från dagens aktiviteter finns i mitt Instagram-flöde i högerspalten.
Och jag får återkomma om det analoga... när jag får tid ;-)
Lite STHLM streetphoto med Fujifilm X-Pro1

Fujifilm X-pro1 med 18/2 - något beskuren (för ovanlighetens skull ;-)
Tar med mig nya Fujifilm X-Pro 1 i stort sett överallt - men hinner sällan ta några bilder. Men "plötsligt händer det" - bilden bara finns där, och kameran hinner fram. Bilden ovan från Gamla Stan i Stockholm, tagen häromdagen. Det lönar sig att alltid ha med kameran, och här har Fujin en fördel - den väger inte så mycket ;-)
Och jag uppskattar att kunna välja mellan optisk sökare och skärm dito. Fujin börjar bli "inkörd" och framstår allt mer som en riktigt bra "streetshooter"!
Ps.
Har för ovanlighetens skull beskurit bilden - men kan Fan Ho så kan väl jag. HBC får tycka vad han vill ;-)
"Fattigmans-Leica" eller "Leica-dödare" - det handlar om Fujifilm X-pro1 - och valet är ditt!

Fujifilm X-pro1 med 18/2 och handgrepp samt den för mig oumbärliga "Softreleasen" från Tom Abrahamsson. Bilden tagen med iPhone 4.
Nu är jag lycklig ägare till en Fujifilm X-pro1 med tre gluggar och diverse viktiga och oviktiga tillbehör. Detta är en kamera som har fått två epitet - båda utifrån en jämförelse med Leica M9. Dels "Fattigmans-Leica", vilket Fujin delar med ärevördiga märken som Contax och Minolta. Samt det lite mera kaxiga "Leica-dödare" som bla även tillskrivits Zeiss Ikon, men som är absolut vanligast i jämförelsen mellan Leicas M-koncept och diverse "monster-kameror" från Nikon och Canon.
En helt unik Leica M9 "á la carte" i en butik i Köpenhamn - vågar inte skriva ut priset ;-) Bilden tagen med iPhone 4.
Men nu är det så att Fujifilm X-pro1 och Leica M9 faktiskt spelar i samma division och Fujin är Leicas första riktiga utmanare sedan Epson RD-1. MicroFourThirds kamerorna, Ricoh GXR och Sonys NEX mfl EVIL-kameror är inte i samma liga - de saknar en optisk sökare!
För att sätta allt i proportion - några snabba jämförelser mellan Fujis system och Leica M.
A. Priset (ink moms):
Leica M9 55.000 Kr Fujifilm X-pro1 17.000 Kr
Leica 28/2 33.500 Kr Fujifilm (18) 28/2 6.000 Kr
Leica 50/1,4 29.500 Kr Fujifilm (35) 50/1,4 6.000 Kr
Leica 90/2,5 14.500 Kr Fujifilm (60) 90/2,4 6.500 Kr
_______________________________________________
SA utr 132.500 Kr 35.500 Kr
B. Prestanda:
M9 X-pro1
Megapixlar: 18 16
Sensor: CCD CMOS
Format: FF APS-C
Lågpassfilter: Nej Nej
Bilder/sek: 2 6
Buffert: ca 3 Bilder 14 Bilder (baserat på mina egna erfarenheter)
C. Funktion:
M9 X-pro1
Optisk sökare: Ja Ja
Olika förstoring: Nej Ja
Mätsökare: Ja Nej
Paralaxkomp: Ja Ja
AF: Nej Ja
EVIL-sökare: Nej Ja
Skärmsökare: Nej Ja
Filmning: Nej Ja
Matrixätning: Nej Ja
Spotmätning: Ja Ja
Leica M-baj: Ja Ja - med adapter
Sensorrengöring: Nej Ja - vibrationer
Dessa jämförelser är inte uttömmande men fungerar som en enkel lathund. Och det som är avgörande för mig (förutom priset ;-) är faktiskt det teknikgenombrott som Fujifilm X-pro1 representerar - på två områden!
1. Hybridsökaren - att med ett knapptryck växla mellan en traditionell optisk sökare med ljusramar och exponeringsindikator till en mycket bra elektronisk dito som visar exakt utsnitt. Dessutom så har den optiska sökaren två förstoringsgrader beroende på vilken optik som används.
a.
b. 
2. Fujifilms helt nya och egenutvecklade "X-trans" CMOS-sensorn. Den har inte ett 2x2 pixel RGB-filter (fig a.) som de flesta andra sensorer utan ett "asymmetriskt" RGB-filter som bygger på 6x6 pixlar (fig b.). Och därför behövs inget lågpassfilter eller annan korrigering mot moaré, vilket ökar skärpan i bilden. (Leica saknar också lågpassfilter över sin CCD-sensor men kompenserar för moaré i kamerans mjukvara.) Enligt Fujifilm så ska deras unika RGB-filter bidra till att bilderna blir mera naturliga och "film lika".
Nu ska jag ut och fotografera ;-) Och om du vill läsa mer om Fujifilm X-pro1 så kan jag varmt rekommendera Dpreview.com .
Det funkar att annonsera här på Fotosidan.se - det är jag numera ett levande bevis på ;-)

Goecker AB har just nu ett banner här på Fotosidan.se som annonserar flera bra erbjudande på Fujifilm X-pro1 med tillbehör. Och efter moget övervägande "föll" jag för det ;-)
Valet stod emellan att köpa en begagnad Leica M9 i fint skick, eller satsa på en Nikon D800 och några sk "fast primes" - eller köpa Fujifilm X-pro1 kitet med alla tre gluggarna, handgrepp, extra batteri osv. Prisbilden var ungefär den samma för alla tre alternativen. Valet föll på Fujin för att den representerar det bästa ur två världar (både EVIL och optisk sökare) och kan ta Leica-gluggar med adapter. Dessutom så har den en helt ny sensorteknik utan lågpass-filter som tillsammans med "hybridsökaren" gör den till en helt unik kamera.
Läs mer i Fotosidans utmärkta nyhetsartikel eller på Fujifilms X-pro1 sajt.
Och mer om detta i kommande bloggposter!
Är iPhone vår tids Leica?

När Oskar Barnack för snart 100 år sedan konstruerade embryot till den första Leican (men kameran skulle inte komma ut på marknaden för än 1925 pga depression, krig och annat elände) så hade han några bärande idéer: liten, diskret och med fullgod bildkvalitet. 
Märk väl det sista - fullgod bildkvalitet. På 20-talet var inte Leican, trots en mycket fin optik, det bästa valet om du ville få maximal bildkvalitet och högsta möjliga "upplösning" i dina bilder. 35mm filmen, som egentligen var avsedd för rörlig bild, hade sina begränsningar, speciellt vid höga ISO (Och allt över ISO 20 var högt på den tiden... )
Sedan skulle Leica - tack vare sin unika design och kvalitet - utvecklas från fotojournalisternas favorit till en "varumärkes ikon", men det är en helt annan historia.
Men det som slog mig är Oskar Barnacks ursprungs idé har stora likheter med dagens iPhone - kameran som du alltid har med dig! Och både Leican på sin tid och iPhonen idag har inte bara revolutionerat hur vi tar våra bilder utan även hur vi delar med oss av dem till andra.
Själv har jag många snapshots som är tagna med med iPhone, och delade via Instagram, men som under andra omständigheter definitivt skulle varit "Leica-bilder":





"Hädiska tankar"? Eller kommer vi att få se iPhonen utvecklas till vår tids fotojournalisters och mästerfotografers favorit arbetsredskap?

