Camera Obscura

Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Pimp my Fujifilm X-Pro1


Fujifilm X-Pro1 med Fujinon 18/2 och en Artisan & Artist kamerarem samt en "soft release" i avtrycket - fotograferad med Fujifilm X-T1 + Fujinon 23/1,4 ;-)

R
emmen är ett av de viktigaste kameratillbehören - det är i den kameran hänger största delen av tiden som vi har den med oss. Och det är den som blir kamerans kontaktyta mot vår kropp, den måste fördela kamerans vikt på ett bekvämt sätt mot nacke eller axel. Dessutom så är den väldigt synlig så den måste vara snygg och matcha både kamerans look och ens egen stil...

Jag har fastnat för japanska Artisan & Artist som producerar "high end" remmar i flera material: silke, läder och olika tyger. Remmen på bilden ovan är en RED LABEL Artisan & Artist Acrylic Strap RDS-AC100 i khaki, speciellt framtagen för spegellösa systemkameror. Den har en hållare för objektivlocket så att man alltid kan ha det till hands. Varför? De spegellösa kamerornas slutare är ju alltid öppen, även när kameran är avslagen och sensorn är känslig för UV-ljus i allmänhet och brännskador i synnerhet. UV-ljus påskyndar sensors åldringsprocess och då det mesta ljus som flödar in genom objektivet är just UV-ljus så kan det vara vist att sätta på linsskyddet när kameran inte används, speciellt i soliga miljöer. Sedan finns risken att om kameran riktas mot solen en längre stund så kan sensorns få en brännskada. Till exempel om du lägger ifrån dig kameran på rygg (med ett vidvinkelobjektiv med öppen bländare och fokus på oändligt) när solen står högt - kanske på ett kafébord medan du tar en fika? Alla som fotograferat med Leica M-kameror med tygridå känner igen fenomenet, som kann resultera i hål på slutaren. Bästa sättet att undvika misstaget är att vara noga med hur kameran riktas och sätta på locket när man lägger den ifrån sig.
Nördigt eller inte - det är bra att alltid ha objektivlocket med sig.

Artisan & Artist huvudsida (Remmar, handlovsremmar, beredskapsväskor, kameraväskor mm)
Artisan & Artist RED LABEL (Remmar och kameraväskor)
 

Postat 2015-05-30 22:13 | Läst 10146 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Stop motion experiment i rosa ;-)


Ricoh GXR + 50mm och Apple iMovie.

Jag och dottern har en del mer eller mindre kreativa projekt på gång tillsammans, bla en film om "den Rosa Hamstern". Här om dagen gjorde vi vår första provfilmning med sk "stop motion" teknik - en serie stillbilder importerades till iMovie och blev rörlig film - enormt roligt (och riktigt enkelt).



Om du undrar över "Rosa Hamstern" - besök dess Facebook-sida! :-)

Postat 2011-08-15 21:38 | Läst 7047 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Lite DOGMA vs BILDBEHANDLING - funderingar...


Canon EOS 7D + 17-40/4 Obeskuren, konverterad från RAW, kamerans WB, varsamt justerad + skärpt.


T
og en promenad inne i centrum idag och försökte få till lite "gatufoto". Väl hemma vid datorn, PhotoShop och i "framkallningen" från RAW uppstod några spontana reflektioner  :-)
För det är lätt att dra lite väl mycket i reglagen när man konverterar bilden till en RGB i PhotoShop för att sedan spara ner som s/v JPG. Och så får man en bild som påminner om HDR-stuket :-(


Konverterad till s/v i PS, ganska mycket "drag i reglagen", samt ytterligare efterbelyst och skärpt.

Fast den får bli en "mellanstation" på vägen mot en hyffsad och inte allt för manipulerad s/v-konvertering. Och nästa bild skulle i mörkrummet varit frukten av mycket arbete, men i PhotoShop bara talar vi bara om några minuter för att åstakomma de olika varianterna.


Slutlig verision i s/v, närmare orginalet, men "manipulerad", efterbelyst och såklart lite skärpt.

Tanken är att skapa en ganska "mjuk" bild med stort omfång som fångar lite av känslan i det "klara höstljuset". Men sedan är det frågan om det inte blir bäst när man konverterar den översata bilden rakt av till s/v?


Samma "framkallning" från RAW som överst, men konverterad till s/v i PS "rakt av".


Till slut blir frågan om hurvida jag lyckats eller om man över huvud taget gillar bilden - en smaksak.


Ricoh GR-D III f5,6 1/8 sek @ 200 ISO Obeskuren, konverterad till s/v från RAW samt efterbelyst o skärpt.


Och så en reflektion - kanske är det bättre att förlita sig på kameran om man vill undvika "manipulationens" lockelser, och/eller vill tillbaks till filmens begränsning? Ovan en bild tagen med Ricoh'n, s/v-konverterad från RAW och nedan en bild från samma tillfälle, tagen i det nya "Tri-X-läget" (High Contrast B/W).


Ricoh GR-D III f1,9 1/64 sek @ 200 ISO Kamerans nya "High Contrast B/W mode" rakt av.

OBS! Bilderna måste ses förstorade (klicka på dem) för att illustrera inlägget - de förminskade blogg-bilderna blir en smula "förvanskade".

Postat 2010-10-10 01:35 | Läst 10976 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Spår till Vattnadal


Panasonic Lumix GF1 + 20/1,7 (Obeskuren - men inte DOGMA, lite för mycket efterbehandling för det ;-)

Ibland möter vi platser som för tankarna till sagor och berättelser vi hört - eller drömt. Platser som mera hör hemma i fantasin eller i scenografin till en film. Som denna trappa som ledder mina tankar till ett övergivet och övervuxet Vattnadal...

Och ibland måste vi få fly in en stund i sagans värld. Med hjälp av en god bok, i biosalongens mörker eller genom kamerans sökare. 

Postat 2010-09-26 16:17 | Läst 11679 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Ricoh GR-D III: en über kul funktion och nytt firmware (ver 1.21)



Börjar allt mer bekanta mig med Ricoh GR-D III - den verkar ha allt det som jag (trots allt) saknade hos GR-D II:an :-)
Dessutom har det redan släppts en ny firmwareverision till GR-D III:an -  läs mer och ladda ner den här.



Idag när jag lusläste manualen så upptäckte jag en massa nya spännande funktioner, som tex "Skew Correct Mode" - en inbyggd bildrestitution!



Den är busenkel att använda - fotografera av ett objekt...



...lite hur som helst - det viktiga är att det finns tydliga gränser för objektet som skall restitueras.



Mjukvaran hittar gränserna för objektet och markerar dem, om det inte stämmer kan kameran försöka igen. När du är nöjd - tryck "OK".



Och vipps så har du en bild med helt raka linjer - i det här exemplet som om du tagit bilden rakt ovanifrån!

Det finns även stöd för att fotografera av whiteboardtavlor (precis vad jag ofta använder kameran till :-) samt en massa annat "godis" - mer om detta i bloggen framöver.
Postat 2009-10-07 00:53 | Läst 7372 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera
1 2 Nästa