Camera Obscura

Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Instagram - blir bara bättre och bättre!




Instagram har skapat en nyhet - personlig sida med användarnamnet som adress - i mitt fall blir det:
http://instagram.com/creativeimagegroup 
Sanslöst bra! Nu är det enkelt att dela sitt bildflöde via webben och framför allt med hjälp av en enkel webb-adress.
Tack Instagram! 

Postat 2012-11-27 00:03 | Läst 10764 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

En skamfläck för vår värld - 1,8 miljoner barn säljs varje år som slavar!


Mina egna bilder på barn från olika reportageresor hänger på väggen hemma - för att påminna om att alla inte har det lika bra eller lätt som vi :-(

J
ag läste med bestörtning en artikel i New York Times om en liten flicka i Indien som riskerar att säljas av sina fattiga föräldrar - totalt hjärtskärande och frustrerande. Vi får inte blunda för den verkligeht som finns runt omkring oss. 
Läs den du med - och tänk efter vad du kan göra, om än aldrig så lite!

Ett positivt exempel är Plan Sveriges kampanj för flickors rätt till utbildning.
Det finns många organisationer som arbetar mot barnslaveri, trafficking och barnprostitution, tex i Canada, USA och här hemma i Sverige.

1,8 miljoner barn säljs varje år in i främst sexindustrin - i vår tid - det är ofattbart.
Allas vårt engagemang behövs!

Ps.
11 oktober är internationella flickdagen 

Postat 2012-10-10 23:17 | Läst 9974 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Lite tankar efter 5 år med min blogg här på Fotosidan...


Firar med en bild på dottern och lite bilder från mitt älskade Malmö. Samtliga tagna med iPhone och ursprungligen publicerade via Instagram :-)

F
em år med bloggen - svårt att riktigt ta till sig! Stort tack till alla ni som framförallt läser, men även kommenterar, mailar mig eller på andra sätt hör av er. Ni har alla gjort mitt liv så mycket rikare! 



Mitt bidrag till Fotosidan är nog, förutom bloggen, DOGMA 07 sällskapet som jag startade tillsammans med Bengt Björkbom - vilket också är också en mycket speciell resa som är långt ifrån avslutad.



När man tittar i backspegeln så är det alltid roligt att se vad som väcker mest uppmärksamhet och vad som flest besökare läser. Mitt absolut mest lästa blogginlägg är min recension av Leica M8 som har lästs av nära 14000 besökare! Och en spännande nyhet når alltid många läsare - som när jag visade "spionbilderna" på nya Fujifilm X1 för några månader sedan. Ett typiskt inlägg brukar ha fått omkring 2000 läsare inom någon månad varav ca 500 under de första dygnet. Inte "Blondinbella" men helt ok ;-)



Detta tål att påpekas igen - formen i bloggen är viktig för mig. Jag har konsekvent använt typsnittet Arial, alltid med en anfang i början av inlägget och med bildtexten en grad mindre än brödtexten. Och viktigast:  nästan alltid minst en bild, oftast fler. 



Som jag berättat tidigare så började bloggandet som ett experiment, för att jag under mitt dåvarande jobb som marknadschef ville lära mig mer om sociala medier i allmänhet och bloggar synnerhet. Men jag blev rejält biten och på den vägen är det ;-)



Och den viktigaste läxan jag lärt mig av bloggen kan sammanfattas i uttrycket "Consumer Power".
Något som verkligen en och annan produktchef, marknadschef eller VD borde lära sig mer om ;-)

Personligen tillämpar jag principen:
"...har du inget positivt att säga så är det bättre att inte säga någonting alla..."
 

Postat 2012-04-11 19:48 | Läst 15430 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Fem (goda) råd till dig som vill få jobb (som fotograf)!


Leica M9 + 50/2 Min dotter - kanske en framtida proffsfotograf - men då krävs mer än kamera o bildseende!

Då jag faktiskt anlitar fotografer (och skribenter) både på gamla och nya jobbet så tänkte jag dela med mig om vad som är viktigt (för mig) då jag anställer:

1. Bilderna - portfolion. Inget är bättre än bra bilder om du vill ha jobb. Men de måste vara konsekventa - fotografer som "spretar" för mycket och uppenbart härmar andra står lägre i kurs än de som har en "egen stil". Och helheten är viktigare än enskilda bilder som sticker ut - jobba på portfolion!

2. Attityden. Det är alltid roligare att jobba med de som har en bra och positiv attityd. Och när jag väljer mellan några som är lika duktiga så vinner den med bäst attityd. Den som känner av "kulturen" och anpassar sig till teamet har alltid ett pluss i kanten nästa gång man går igenom telefonboken inför ett uppdrag.

3. Pengar. Det ska vara en "fair deal" för båda parter. Har du inga starka "case" i din kund-portfolio så kanske du måste lägga dig under BLF/SFF, är du grymt eftersökt så tar du antagligen mer ;-) Jag som uppdragsgivare vill alltid ha raka rör, dvs ingånget avtal gäller och att fotografen tar sitt ansvar hela vägen - även om något går snett.
Ibland kan en så enkel sak som att ge kunden fri användingsrätt (inom sin verksamhet) göra stor skillnad. Varför? Kunden känner sig tryggare (slipper omförhandlingar) men bilden har ofta ett ganska kort "bäst före datum" så du som fotograf tar ingen stor risk/förlust. *(läs mer länge ner)

4. Tillgänglighet. Svara på telefon eller ring tillbaka inom rimlig tid. Svara alltid på mail och sms, om än bara ett "jag såg ditt mail, återkommer" - så att man vet att man nått fram. Var tydlig med om du inte hinner ta på dig uppdraget inom angiven tid - du bränner aldrig en kund på att du har för många uppdrag och tvingas tacka nej. Men om du är otydlig och/eller struntar i att återkoppla skadar du relationen.

5. Nätverka. Andras rekommendationer väger tyngre än egna. Kontakter är ovärdeliga och ett kapital som ständigt följer dig. Dvs bättre att investera i starkt kontaktnät än i "värsta utrustningen". Hur? Praktisera, assistera, ställ upp, häng på, hjälp till, lär känna, se till att bli bjuden, presentera dig alltid, var inte blyg, vistkort, sociala media, var den som hör av sig, osv, osv...

Mina högst personliga tankar och erfarenheter. Kanske de kan vara till hjälp för någon?

--- Edit ---
* Ang punkt 3: det här med användingsrätten kan vara en "het potatis". Du som fotograf måste se vem din uppdragsgivare är. Tex så bör ett stort företag med internationell verksamhet vara mer benäget att betala enligt BLF/SFF-avtal för fri användningsrätt. Den lilla eller medelstora uppdragsgivaren kanske vill ha tryggheten att kunna använda bilden när det kommer upp ett behov, men är inte beredd att betala lika mycket för det.
(Jag har själv, när jag var aktiv som fotograf, efterfakturerat kunder som missbrukat användningsrätten - men ingen av dem anlitade mig någonsin igen - vilket jag idag har större förståelse för ;-)

Postat 2011-09-08 19:59 | Läst 14905 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Att fånga det mest förgängliga...

Panasonic Lumix GF1 + 40/1,7 Kamerans JPG obeskuren, samtliga bilder.

Efter en lång arbetsdag, skolavslutning för dottern, osv - så är det hemskt skönt att få komma hem och bara vara. Börja känna in helgen, äta gott, ta en tupplur på maten, läsa en tidning... Dottern blåser såpbubblor - kan inte motstå frestelsen att ta lite bilder.



MacBooken står uppslagen på bordet på verandan, stoppar i minneskortet från Panasonic GF1:an. Kamerans JPG rakt in i PhotoShopp, nedskalning till 1024 pix, kontrastjustering och oskarp mask. 



Så det är bara att skriva ett "live blog" inlägg och ladda upp bilderna ;-)

Ibland är livet så förföriskt enkelt, det gäller att ta vara på de stunderna.
Nu ska jag gå och flytta vattenspridaren.... 

Postat 2011-06-10 21:29 | Läst 7600 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 15 Nästa