Lite prylar, lite text och alltid bilder

Nördigt, ett visst mått av reklam och förmodligen ointressant för de flesta!

En del av er har kanske sett att jag ibland fotograferar flygplan. Jag kan inte så mycket om dem och är ärligt talad inte intressad av att vara en "riktig" flightspotter där jag ska få in alla plan i min loggbok. Jag är dock intresserad av teknik, och tycker dylik ofta gör sig bra på bild, så när SAS bjöd in till en "tävling" där de tjugo bästa skulle få deltaga i visningen av deras nyaste plan - en Airbus A330E - tvekade jag inte (och visst - de får använda bilden jag skickade för visning på FB och andra sociala medier gratis - helt ok för mig).

För mig som gillar teknik och människor försökte jag få med människor på de flesta bilderna, medans en del var väldigt noga att slippa människor. Jag tyckte det var kul och intressant att få se lite bakom kulisserna, och nedan följer en jäkla massa bilder som förmodligen är av noll och intet intresse om man inte gillar flyg. Man bör nog också vara tämligen okänslig för reklam, eftersom SAS logga av naturliga skäl är flitigt förekommande ...

737:a under arbete

Många kom för att titta. I bakgrunden en 737-600 utan SAS-logga på väg mot den sista färden till Kalifornien där den ska säljas i delar.

SAS Fleet Chief Pilot Thomas Lunding informerar oss i väntan på att vi ska få knalla in i A330:an

Svårt att välja åt vilket håll man ska börja plåte

Vingarna och dess winglets lär ska ha ändrats på den här modellen - jag har dock ingen aning om hur ...

Att fotografera motorerna var förstås många som gjorde ...

Förvånansvärt små framhjul, men hjulupphängningen är inte helt trivial

Alla vinklar testades

Där var också en del journalister på plats, och jag är inte så säker på att de uppskattade sällskapet ...

Rent och snyggt från denna sida

Bromsskivor av kolfiber och massor av kolvar. Fälgarna var dock inte större än 23 tum - det har väl t.o.m. en del Suvvar idag :)

Ett synnerligen rent utblås från den högra Rolls Royce-motorn.

Bra där med pilen som visar var marken ska vara!

Nästan kliniskt rent i hjulhusen (så lär det inte se ut länge)

Alla vill bli fotograferade vid motorn (inklusive SAS egen personal)

Vi var som sagt inte bara hobbyfotografer, och en del ägnade sig t.o.m. åt filmning

SAS Fleet Chief Pilot Thomas Lunding introducerar oss till interiören i planet (som är i princip identisk med andra A330 som uppdaterats)

Aftonbladet har inte bara flygande reportrar - de har också liggande dylika. Man ligger rätt bra i dessa stolar som enligt (SAS) uppgift kostar som en mellanklassbil per styck.

Anslutningar och kontroller i kokongen man sitter i i Business Class. Jag noterade också att där finns WiFi, vilket jag inte tidigare sett hos SAS. Gissningsvis är det dock inte snabbare än hos den rödnosade norska konkurrenten, men det har jag ingen aning om ...

I Economy Class, eller Monkey Class som en del säger, är det business as usual, fast utan business då ... hmm..

Mer plats i det SAS kallar för Plus, och den avdelningen är mycket större i det här planet än tidigare - det är tydligen många som är villiga att betala lite mer för att faktiskt få plats med alla kroppsdelar under sina långflygningar!

Fleet Chief Pilot Thomas Lunding visar upp cockpit i A330E. I princip är den identisk med andra moderna Airbus, men en av nyheterna är att de kan få upp en GPS-bild över flygplatsen och vägbeskrivning för taxibanorna.. Kan låta trivialt, men enligt Thomas är det mycket värre att ta sig fram på marken än i luften :)

I flygsammanhang är allt dyrt. De ville ha en varningssignal omprogrammerad att inte låta fullt så högt, och det fick de förstås - till en kostnad av USD 25 000 eller så ...

Thomas Lunding visar sin surfplatta som innehåller alla manualer han kan tänkas ha behov av (inklusive många han faktiskt inte måste ha med sig). Jag har frågat SAS om hur mycket vikt (och pengar) de sparar på detta men inte fått svar ännu. Amerikanska United säger sig (hos Apple) spara dryga tjugo kilo per pilot och flygning och den vikten i papper skulle spara 326 000 gallon flygbränsle per år (1 234 000 liter) för det bolaget. Jag tycker det låter mycket, men fan vet - det gör förstås i vilket fall skillnad.

Något jag tyckte var intressant var att piloten under inga omständigheter får följa flygledaren om det automatiska kontrollsystemet säger något annat. Systemet håller rätt på var planen är i förhållande till varandra, och har alltid mer rätt än flygledaren (det finns krascher som bevisar varför). Samma sak när det ska landas i dåligt väder - då är det autopiloten som bestämmer, och piloterna får inte göra mer än observera  - planet landar själv (och bättre).

New KID ON THE BLOCK - ingen aning om varför de har den skylten, men lite kul

Lite motvilligt lämnade vi hobbyfotografer och journalister det fina planet, och som sig bör fick vi med oss en liten papperkasse med marknadsföringsmaterial. Jag tog gladeligen emot kassen, och kommer förmodligen att använda allt som fanns i den - jag har mycket svårt att se att någon journalist ens skulle tveka, eftersom den innehöll några klistermärken, fakta om planet, halstabletter och en ganska snygg SAS-pin. Inga lyxartiklar, fribiljetter eller annat som får oss att skriva mer positivt än vi ändå gör.

Trafikskola? Här?

Planet (A330E) i sin helhet, men inte så kul ljus ...

Jag är lite kluven vad gäller SAS. De är väldigt prisvärda ibland, och ibland löjligt dyra. Kundservice varierar från suverän till katastrof., men OM och NÄR de säljer sina biljetter till bra pris (jämförbart med Norrbaggarna men dyrare än Irländarna) väljer jag SAS. Kanske av hävd och tradition, men jag tycker det vore synd om de försvann!

Vi som fotograferar flygplan, eller jag kanske snarare ska säga de som fotograferar flygplan (eftersom jag inte gör det så ofta), fick ett mycket trevligt bemötande av SAS personal idag, och de berättade att flightspotters är viktiga för dem. Piloterna vinkar när de passerar på taxibanor, och vi fick denna inbjudan. Rätt kul när hobbyfotografer får ett erkännande för något som tidigare bara räknats som nörderi :)

Långt inlägg med många bilder, men jag antar att ni som läst och tittat är lika nördiga som jag :)

Ha det!

Inlagt 2015-10-07 17:53 | Läst 5527 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Jag har läst och tittat igenom men är nog inte lika nördig som dig;)
Intressant ändå att få se planet och dess delar avancerade prylar, det som imponerar mest är att dom kan lyfta från marken överhuvud taget, måste vara bra tryck i Rolls motorerna!
Är förresten nog lite nördig jag också, men inte av flygplan:)

Kenneth
Svar från Anders F. Eriksson 2015-10-07 19:15
Läser man ett sådant här inlägg, och dessutom svarar är man nog minst lika nördig som jag :)
Tycker det va ett kul reportage. Intressant att se och "uppleva". Själv kommer man aldrig ha råd att flyga Business Class. Men,men.

Bra bilder och text.

Mvh Johan
Håller med, teknik är kul och intressant! Tack för all info, som man annars aldrig kunnat ta del av..
Hälsn!
Tack för ett intressant reportage! De där business-baljorna ser oerhört märkliga ut, men journalisten såg ju ut att ha det bekvämt. Inget man behöver oroa sig för, det blir nog boskapsklassen i fortsättningen med...
Synd att SAS inte parkerade sin guldklimp så ni kunde få en helbild också!
/Ylva
Verkligen kul att få titta och läsa! Bra jobbat tycker jag!

Mindre kul att återuppleva urrrrkkänslan i monkey class. Har inte "gången" - snarare spalten - blivit ännu smalare än förr?
Kul skrivet, de kan nog ha ett gäng surfplattor som säkerhet innan de kommer upp i 20Kg. Däcken hamnar förövrigt på traktorsläp när de tjänat ut på flygplanen.