Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 231/Favorit för lith

Det ena fina lithpapperet efter det andra försvinner från marknaden. Förra året slutade Foma tillverka sitt, i mångas tycke, bästa lith-papper, Fomabrom Variant IV 123. Men deras olika Fomatone-papper funkar ändå skapligt, och dom finns ju kvar. De äldre Fomatone-versionerna 542/532 original tillhör mina egna favoriter och jag har mycket sånt på lager. Tidigare har även hela Fortes pappersortiment gått i graven (alla fina att lith-printa på), liksom Fotokemikas Emaks K888 och Varycon.  Lyckligtvis köpte jag på mig mycket även av dessa fabrikat innan de försvann från marknaden.


Ljubljana - juli 2010. Lithprint på Forte PW 17 Ivory.

Nu är jag rädd att även ett annat papper som är härligt att använda för lith-kopiering ska försvinna, det ryska Slavich Unibrom. Det är det enda av deras gelatinsilverpapper som finns kvar i tillverkning, förutom ett reversal-papper. Unibrom är lite speciellt vid lith-kopiering, då det ger ganska kall bildton, utan så mycket färgskiftningar. Dessutom ger det ofta ganska korniga och grova resultat. Slavich har sålts några år nu hos firmor i Europa, men även i USA. De som tidigare sålt det i Europa verkar dock ha slutat saluföra det, men man kan beställa direkt på tillverkarens hemsida, via ett bolag i Estland. Då blir det fritt från svensk moms och tull, eftersom Estland tillhör EU. I rädsla för att även Unibrom snart ska sluta tillverkas har jag gjort en stor beställning som bör räcka för mina behov av det papperet ett antal år framåt. Inte alls kul att Fomas Variant IV 123 försvann. Det var mångas favorit för lith, och jag har inte mycket kvar av det. Såg på FB att någon lith-entusiast köpt upp det sista partiet (en jätteleverans) av det papperet från Foma. Och hos återförsäljarna verkar inte ett enda papper finnas kvar nånstans. Verkar som tillverkarna istället koncentrerar sig på några få sorter som säljer mest och det är ju naturligt med tanke på dagens vinstmaximeringstänkande. Men inte så kul för oss som har lite udda böjelser, som t.ex Lith-printning.
//

Inlagt 2018-02-19 23:15 | Läst 5601 ggr. | Permalink
Å vad jag önskar att jag visste mer om analog framkallning! Vad är det som är speciellt med just Lith- Printing? Är det någon speciell kvalité? Vad är de största skillnaderna med andra fotopapper?

Undrar en rookie

Eva
Svar från Nils Bergqvist 2018-02-20 10:37
Man använder en grafisk lithframkallare i kraftig utspädning, istället för en vanlig halvtonsframkallare. Och man kan inte framkalla ut papperet som vid vanlig kopiering, utan man måste avbryta vid den Sk snatchpointen, där de mörkaste partierna börjar komma fram. Annars blr bilden helt grafisk utan mellantoner. Den kommer väldigt snabbt så ofta måste man vara ganska kvick att stoppa framkallningen. Man använder vanliga papper, en del ger mera färger, en del mindre och vissa papper fungerar inte alls. Även spädningsgrad, belysningars mm påverkar resultatet. Ofta får man tydligt korn i mer eller mindre omfattning samt färgtonsförändringar. Ljusa partier kan bli kornlöshet men få färgtoner och svärtan kan variera i färgton. Resultaten kan bli väldigt vackra och speciella. Detta är en hel vetenskap och det fins olika lithframkallningsmetoder. Ser mig själv som rookie i detta sammanhang men kan det grundläggande och har inte gett mig in på finliret än. Hade vi bott närmare varandra skulle du gärna få komma hem till oss så kunde jag visa i mörkrummet (som är vårt grovkök). Men har du vägarna förbi och jag inte är upptaget med annat, är det bara att säga till.🙂
Det blir fint med lithprint, spännande bild.
😁