Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 340/Eastman Double-X 5222.

Från mina provfotograferingar med kinofilmen Double-X 5222. Den som jag visade några exponeringar från i förra blogposten. Även här framkallad i D96, fast lite längre tid (för att kompensera för det kontrastfattigare ljuset). Exponeringsmätaren var också inställd på 320 ASA istället för 250 (som är den nominella känsligheten för filmen). Inga problem som det verkar, kommer fungera fint med 400 också.


Zeiss Ikon SL706 + Görlitz Primoplan 1,9/58mm. Double-X 5222 i D96.

Primoplanen i bilden här skaffade jag till min digitala kamera. Ger mjuka och fina färger med den, som får det digitala att bli mindre vasst. Men den fungerar fint även på en analog kamera och med svartvit film. Det blir mjukt och fint även här, inte så vasst och perfekt skarpt som det kan bli med moderna objektiv som har bättre antireflexbehandling.


Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm. Double-X 5222 i D96.

En rysk ljusstark 35mm ger också rätt mjukt och fint resultat med en film som Double-X. Här på full glugg. Dom är inga Leica-objektiv de ryska glasbitarna, men fulla av metall och glas är dom i alla fall och de ger en fin retro-känsla med svartvit film. Inget vasst eller kliniskt perfekt, utan precis lagom behagligt att titta på.


Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm.

Eastman Double-X 5222 fortsätter att tilltala mig med sin fina traditionella Kodak-känsla. Man känner vibrationerna från den gamla Tri-X när man tittar på negativ och scanningar. Det trevligt återhållsamma, och även snygga kornet, tilltalar också. Det är precis lagom och ger den perfekta balansen i bilderna. Det ska bli kul att kopiera negativ från den här filmen i mörkrummet också. Jag tror det kan bli riktigt bra. Man blir sugen på traditionellt, vanligt svartvitt när man ser dom. Annars har det mest varit lith-kopiering där under senaste tiden.
//


Inlagt 2019-05-19 15:52 | Läst 572 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej
Ser mycket bra ut. Brunos bildverkstad säljer filmen och de påstår att D-76 skall fungera också. Har du för avsikt att testa det?.
Ha det väl
Bob
Svar från Nils Bergqvist   2019-05-19 20:38
Brunos säljer den rätt dyrt, finns med två märkningar där, CFP Double-X för 139kr rullen, och Cinestill BWxx för 119kr rullen. Jag har redan beställt från Filmphotography project i USA i 100 fots bulkrullar som jag laddar med min dagsljusladdare i kasett (har ca 100 original Ilford laddningsbara plåtkasetter som jag fick när en av tidningsredaktionerna lade ner och som fungerar fint). Jag får då ner priset till ca 51-52kr rullen 135-36, trots att frakt och 25% moms på allt samt tullavgift, är inräknat. Jag köper annars i första hand i Sverige, men när prisskillnaden blir så stor blir valet lätt, Detta är det billigaste jag hittat på nätet, förutom en firma i Taiwan som påstod att de sålde 250 rullar 135-36 för 150 USD!!! Frakten blev dock dubbelt så dyr 300USD, men ändå otroligt billigt när svensk moms och allt lagts på. Där vågar jag inte handla för det lät för bra för att vara sant.
Svar från Nils Bergqvist   2019-05-19 20:45
Jag ska testa den i både D-76, X-tol, DK-50 och Moersch Eco. DK-50 har jag mängder av i pulver, som jag fick av en fotograf i Växjö när han lade ner verksamheten, men jag tror de andra kommer fungera bättre i så fall, fast man vet aldrig? D96 verkar annars kanon, och jag köpte tre flaskor 1l, som ska räcka till minst 15 filmer per liter.

Innehållskategorier