EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 287/Även en gammal Tessar ger bokehbubblor.

Och kanske är det så att de flesta objektiv gör det fullt öppna och i rätt förhållanden? Sen kan säkert utseendet och karaktären variera, liksom även den vanliga bokehn när inga bakgrundsreflexer är inblandade. Som t.ex den swirlande Biotar-bokehn, vilken är typisk för just den konstruktionen.



Jag steg upp tidigt (för att vara en helgdag) och gick ut för att se om jag kunde göra något av den låga morgonsolens ljus när den tränger genom lövverket. Och det gick ju fint, motiven hittade jag utanför husknuten i trädgården. Den gamla Tessaren med red T är en 12-bladig Carl Zeiss Jena 50/2,8 som började tillverkas 1952 http://allphotolenses.com/lenses/item/c_1853.html



Med en croop på 1,5 så blir det en 75mm-ekvivalent kort tele. Närgränsen är 0,5m och med croopfaktorn gör det att man kommer ner en bit i macro-området. Verkar som Tessaren är ganska skarp även på full glugg för det är lätt att få till focus i den elektroniska sökaren. Har även precis fått en en Meyer Domiplan 50/2,8 (tre fristående linser) som är ganska kass vad gäller det. Väldigt svårt att se var focus ligger även med focushjälpen i kameran. Tessaren är väl rent tekniskt en bättre konstruktion.









De kultförklarade Trioplanerna från Meyer-Optik Görlitz, bl.a Trioplan 2.9/50mm,  säljs till ganska höga priser på begagnatmarknaden. De nytillverkas också till ännu högre priser, och jag tror detta till viss del är en myt och ett marknadsföringstrix, att de skulle vara så överlägsna vad gäller bubble bokeh. Titta i så fall efter de här äldre Tessarerna istället, som man kan få mycket billigare begagnade. En egenskap som däremot Görlitz-objektiven kanske är värda att titta på för, är att de verkar ge en ganska krämig och mjuk teckning som närmar sig det måleriska. Och det är också något som kan utnyttjas i bildskapandet.

Sen det här med bubbelbokehn är väl som med en del andra lite speciella saker eller människor, som bryter mot det gängse vedertagna och den allmängiltigt rådande smaken eller normen. Alla gillar det inte. Men jag tycker om det om man utnyttjar det på rätt sätt. Man får ett extra kort att spela med, kanske man kan säga. Sen får man nog prova sig fram och öva en hel del (precis som med det mesta) för att få till de där bilderna som verkligen håller i längden.
//

Postat 2018-09-23 11:36 | Läst 1570 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 286/Ett redskap för kreativitéten...

Gammal optik får nytt liv på de digitala maskinerna.



Härligt mjuka toner med Meyer-Optik Görlitz Primotar 3,5/135mm på full glugg. Bilderna från trädgården idag på fm i det blåsiga vädret. Fick ställa upp ISO på kameran men det var svårt nog ändå att fota på fri hand med ett tele som på X-T2 motsvarar en 200mm i ff. Några exponeringar blev ändå ganska ok.

Det är kul att experimentera med bakgrundsoskärpan, för de här Görlitz-gluggarna kan ge väldigt speciella resultat om man vill utnyttja det. Fast man ser att äldre optik ofta lider av en del av kromatiska färgfel vid övergångar mellan mörka och ljusa partier. Personligen ser jag inte det som något större problem eftersom man får titta väldigt noga eller förstora upp ganska mycket för att det ska bli ett störningsmoment i bilderna. De flesta människor som betraktar bilder tror jag inte heller bryr sig, om de ens kan upptäcka det?  Istället ser de väl till helheten och det konstnärliga i bilderna får man hoppas. Och vad gäller det konstnärliga och kreativa (eller vad man nu vill kalla det), så är det väl bildskapandets kärna? Att få någon slags originalitét i bilderna, antingen tekniskt/etsetiskt/ kompositionsmässigt eller innehålls/känslomässigt? Eller bådadera?








//

Postat 2018-09-22 14:07 | Läst 2025 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 281/ Bara bokeh...

Experimentbilder med Helios 40-2 85mm/1,5. Full glugg. Undrar dock vad de skarpa små fläckarna i de sk "bubble bokeh"-ringarna är för något, dammpartiklar på frontlinsen?















Intressant det här med bokehn i olika optik. Moderna och lite mera avancerade konstruktioner har ofta en ganska utslätad och jämn bokeh som inte bjuder på så mycket konstigheter. Äldre och enklare optik däremot kan ha ganska speciella egenskaper vad gäller bokehn. T.ex Meyer-Optik Görlitz, som har en del väldigt speciella objektiv från 1950- till 70-talet. Trioplan och Domiplan (båda tre fristående linser), Primoplan, Primotar samt några till. De ryska Helios och originalet Zeiss Biotar kan även ge svirlande bokeh, vilket kan utnyttjas. Svirlet blir dock inte lika markant med en 1,5 crop sensor som i X-T2. Och ringarna i bubble bokehn blir likaså lite större än med en ff kamera. Idag har tillverkning av de gamla Meyer-Optik Görlitz-konstruktionerna återupptagits och säljs till skyhöga priser. Även de äldre har stigit i pris men kan hittas betydligt billigare på begagnatmarknaden än de nya. Jag har fått tag i några stycken, både Meyer-Optik, Helios och Zeiss Jena, som jag väntar med spänning på. En som kör med bl.a Domiplan och Primotar är Erwin Staudt. Länk här: https://www.flickr.com/photos/estaudt/albums/72157693130518031. Han fotar även med Zeiss Jena Tessar 2,8/50, använder studio och efterberabetar nog en hel del också. Men snyggt blir det i alla fall. Skulle tro att han även sätter samman flera exponeringar med olika focusinställning i studiobilderna, för att få lite större skärpedjup utan att förlora bokehn. På slutet av Meyer-Optik albumet finns även närbilder fotade utanför studion, där han utnyttjar Primotar- och Domiplankonstuktionernas bubble bokeh på ett förnämligt sätt..
//

Postat 2018-09-16 14:17 | Läst 1875 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 279/Fotografi som står för sig själv...

När hjärncellerna sätts på prov och du själv får tänka ut något, känna något, associera till något eller uppleva något. Då är fotografi som mest intressant tycker jag. När man inte styr in betraktaren på något spår.



Fotografi (eller bild) är ju ett språk i sig. Det är en svår konst att tala med det språket, inte med ord eller förklarande texter. Möjligen är jag annorlunda än de flesta där, men det är den typen av fotografi som jag tycker bäst om, den som inte har några givna svar. Ibland stöter man på saker som ger känslor och associationer av olika anledningar, men som man kanske inte direkt kan sätta ord på. Eller något som man fastnar för men ändå inte riktigt kan förstå varför. Allt behöver inte stryka medhårs, allt behöver inte vara bedårande vackert, häftigt, spektakulärt, uppseendväckande eller tufft. Det måste finnas plats även för det som  inte har någon direkt förklaring.
//

Postat 2018-09-12 19:35 | Läst 1074 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Emaks betraktelser 158 /Ny utställning på Fotogalleriet

Visar en ny utställning på mitt Galleri i Skruv: IPHONE SQUARES. Just nu är det stängt (v 28-31) annars öppet under ordinarie arbetstider vid JGA Emballage där galleriet ligger. Iphone Squares kommer att hänga hela hösten, åtminstone fram t.om november. VÄLKOMNA!

Postat 2017-07-18 10:31 | Läst 2113 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera
Föregående 1 ... 3 4