EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 389/Lugnt läge över julhelgen...

Det flyter på lugnt kanske man kan säga. Julhelgen flyter sakta bort och det blir en och annan bild producerad under tiden. Lugnt vatten var det i Hyllsjön när vi passerade på väg hem från Växjö före helgen. Vi stannade och jag tog några bilder. Spegelblank låg sjön, nästan som is. Fast det borde varit is, som förr vid den här tiden då man knöt på sig hockeygrillorna på Hyllsjön och tog Dubbel-Nissehjälmen på huvet. Jag var Nisse Nilsson och brorsan Tumba med Spaps-hjälm. Och puckarna gled över sjön lika lätt som dom gjorde den där VM-turneringen i Colorado 1962, då Dubbel-Nisse skickade iväg segermålet mot öppen kanadensisk kasse och den bara gliiiiiiider in i måååhåål...



Stenen på bilden har man skjutit några puckar mot i sin ungdom på 1960-talet. Då när isen oftast frös till och bar innan snön kom. Idag kommer varken is eller snö som det verkar. Men det ska visst bli lite kallare ett par dar, men sen blir det mildare igen och mera regn.  Har ännu inga nya objektiv till RP-huset, men det fungerar ganska bra även med gamla saker. Här satt min Zeiss Ultron 1,8/50mm från ca 1970 på, och den är fullt öppen. Ett fantastiskt objektiv med en väldigt behaglig bokeh.

Sen har det blivit lite glasfotografering under helgen också. Och då är det som för det mesta när det gäller mig, saker från Strömbergshyttans glasbruk som ska fotodokumenteras (bruket ligger ju alldeles invid Hyllsjön men är nedlagt sedan 1979). Dom här bilderna tog jag med ett annat fantastiskt objektiv, en Pancolar electric 1,8/80mm från östtyska Zeiss Jena.  Vaserna är från början och mitten av 1950-talet och designern bakom dom är Gunnar Nylund, annars mest känd för sin keramik. Han var anställd av Strömbergshyttans glasbruk under 4 år 1953-56, fick egen bil och lägenhet bl.a och han experimenterade mycket. Senare gjorde han en del jobb för bruket på freelans mellan 1967-73. Men även flera modeller som kom under slutet av 1950-talet och början av 1960-talet är ritat av hans penna. De togs fram som prover under hans första tid före 1957 men lanserades först senare. Han var ivrig att ta fram nya modeller och bruket kunde inte lansera allt han skapade i samarbete med de duktiga mästarna i hyttan och de lika duktiga sliparna och gravörerna i efterbearbetningen. En hel del förblev prover och förvarades i det sk "Experimentlagret" som låg i källaren till grannvillan där jag själv bodde. Den villan tjänade också under många år som utställningshall för bruket.





Jag har oftast en ljusbox som jag fotar glaset i, men här  ställde jag det bara på köksbänken och använde lysröret som sitter under köksskåpet ovanför som belysning. Det fungerade rätt bra det också även om det blev en del arbete med att får rätt färger. Lyckades någorlunda tycker jag. Jag har annars ett par portabla studioblixtar som kan ställas på lite svagare belysning med permanent sken, och då är det lättare att få bra vitbalans när man fotar i t.ex ljusboxen.

Det har också blivit lite tid att prova ett helt nytt fotopapper från tjeckiska Foma, Retrobrom 152 SP. Det är ett fiberpapper av äldre typ med fast gradation och enbart i en kontrastgrad (special). Det är framtaget bl.a för lithkopiering och då spelar kontrastgraden på papperet mindre roll, även om det för det mesta brukar vara bäst med normalt till mjukt. Idag har jag provat papperet och det verkar fint med en snygg ton i vanlig lithframkallare typ Moersch Easylith. Har dock sett att man med specialmetoder, typ att man framkallar i ytterligare en framkallare som t.ex Catechol, vilken försetts med en liten dos Ammoniumklorid, kunnat få fram en del andra intressanta färgtoner med det här papperet. Och det får bli föremål för nya försök med det här fina papperet från Foma, lite längre fram. Jag har både Catechol och Ammoniumklorid hemma.

Visst är det fantastiskt att nya papper av den här typen utvecklas och nytillverkas i denna digitalålderns tidevarv. All heder åt tjeckiska Foma för att man tror på en fortsatt framtid för analog fotografi och bildframställning i mörkrummet. Vem kunde tro det för 10 år sedan? Sen är det ju inte bara i Tjeckien det tas fram ny material för mörkrummet. Ilford har kommit med ett nytt papper nyligen och i Tyskland är Adox på god väg att återskapa det fantastiska Polywarmtone i fiber från Ungerska Forte.


Lithprint på nya Foma Retrobrom 152 SP. Moersch Easylith 40ml+40ml+vatten upp till 1000ml.

//

Postat 2019-12-26 22:57 | Läst 1078 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 388/Svartvitt i vintermörkret...

Det är inte mycket färger i landskapet nu, mest grått och svart. Men det blev en runda på några km i omgivningarna ändå, innan regnet började strila ner från de gråtunga molnen. Bilderna som kom ut av detta passade bäst i svartvitt. Jag hade tre objektiv med. Ett på kameran, en Kipronar 1,9/9cm från Zeiss Jena, och två i väskan, en 120mm och en 165mm Kipronar. Alla tre projektor-optik för 35mm biofilm, och alltså utan bländarinställning, de är fullt öppna hela tiden. Och det gör att man kan få en del bokeh-effekter som blir lite säregna beroende på den optiska konstruktionen av Petzval-typ.



Som vanligt så blev det bara fotat med den glugg som satt på från början. Det blir för det mesta så, även om jag har andra objektiv med. Vet inte varför men hjärnan ställer kanske in sig efter en brännvidd och sen blir bildseendet därefter, och då kör man på det hela tiden?



Den Kipronar som satt på det spegelfria RP-huset är konstruerad så att den inte fungerar annat än på väldigt korta macro-avstånd när man använder den på kameror med spegel. Så tyvärr kan jag inte använda den på min analoga spegelreflexer, bara digitalt. Vill man ha den analoga korn/strukturkänslan så får man lägga på det i datorn, men här tycker jag inte det behövs. Mellan-storformat analogt är ju i princip kornlöst och som jag upplever det är digitalt foto mest likt dom större negativformaten. Det är nog därför jag inte använt mina mellsnformatskameror så mycket på senare tid. Men analogt mellanformat har ju sina fördelar det också, och vill man lithkopiera från stora negativ finns ingen annan möjlighet som fungerar billigt och tekniskt bra.



Det är svårt att inte få för mycket av den swirlande och snurriga bokehn med de här Kipronarerna. Men man kan ju utnyttja det också, och man får lära sig efterhand hur de fungerar i olika miljöer och bildsituationer. Just denna 1,9/9cm tycker jag ger mera snurr än de andra. Minst snurr verkar 165mm ge, men samtidigt gillar jag den skarpt då den ger ett så häftigt skärpesläpp och frilägger objektet så att det nästan ser inklistrat ut i bilderna.



Sista motivet har jag fotat förut med annan optik och analogt med film. Men här, med 90mm Kipronaren, tycker jag att jag bättre fick fram det jag ville. Tror det kan passa att arbeta mera med just det objektet och kanske även placera in någon människa i bilden. Jag har redan idéer kring detta som jag funderar på och som jag tror kan bli bra.
//

Postat 2019-12-15 20:01 | Läst 905 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 387/Så ser adaptrarna ut.

Fick en fråga i förra blogposten, om hur adaptrarna för mina projektorlinser ser ut. Här kommer svaret. På första bilden två olika adaptrar för samma sak, båda med helicoidsnäcka. Dessa är för optik med standard 62,5mm diameter. Optiken skruvas fast i det innersta röret med några skruvar och sen finns en snäcka till det yttre röret, vilket har en M42-gänga i bakänden. Den översta adaptern med 165mm Kipronar fastskruvad, har en platt adapter M42- Canon EOS/EF påsatt i bakänden, och på kamerahuset sitter en adapter EOS/EF till den spegellösa EOS RP. Det finns även platta adaptrar M42-EOS RF, och som kan användas med kortare brännvidder direkt till spegellösa hus (för att komma tillräckligt nära sensorn). Här är det 140 och 165mm och då funkar det med adaptern för objektiv till SLR-optik.



Men en del projektoroptik har standard diameter 82,5mm. Då får man byta till en adapter anpassad för det. De två på bilden nedan är av samma typ (specialtillverkade i Ukraina) med 62,5mm samt 82,5mm. Den grövre adaptern har en Meostigmat 1,7/100mm från tjeckiska Meopta monterad och det är ett tungt men kompakt "paket". Givetvis kan alla dessa adaptrar även användas med andra digitalkameror än Canon, eller på analoga SLR av olika fattningar.



För att få lite balans avslutas denna tekniska blogg med ett par bilder från lunchrasten idag. Vill givetvis prova hur Kipronaren på 2,2/165mm, beter sig. Den verkar fin och ger en riktig läcker oskärpe-bokeh. Men i focusplanet avtar det en del mot kanterna. Dock inte lika mycket som Kipronar 140mm vad det verkar...





//

Postat 2019-12-11 21:11 | Läst 1149 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 386/Min jobbarkompis fick stå modell på rasten idag.

En Carl Zeiss Jena Kipronar 165mm f:2,2 kom från Polen igår. Kunde inte låta bli att prova den idag under en av rasterna på jobbet. Min jobbarkompis Fabian fick stå modell och jag tycker det blev rätt skapligt. Den här gamla projektorlinsen, tillverkad i forna Östtyskland ser ut att prestera fint. Här är det fullformat med RP-huset. Den verkar skapligt skarp, med häftigt släpp och snygg bokeh. Blev lite förälskad i denna direkt måste jag säga. Något annat än full glugg finns inte på de här gamla linserna för 35 mm biofilm. Och det är liksom vitsen och meningen med dom när man använder dom som kamera-optik, att köra med "fritt utblås" så att säga...







Om någon undrar hur man kan använda dom på moderna digitalkameror som t.ex Canon RP, så är det via specialbyggda adaptrar med helicoidsnäcka, och ett rör som man skjuter in linsen i och fäster med skruvar. I den andra änden sitter oftast en M42-gänga och den kan man kombinera med diverse mellanplattor för olika kameramodeller. Projektoroptiken brukar ofta ha standarddiameter på 62,5 och 82,5mm, men det finns även andra mått. Det finns adapterrör för båda storlekarna att handla från bl.a Ukraina, om man inte är händig och fixar till ett bygge själv.
//

Postat 2019-12-10 20:40 | Läst 1074 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 385/Att frilägga saker med full glugg och bokeh...

Kanske lite tjatigt det här, men visst blir det snyggt att poppa fram detaljer med hjälp av bokehn på full glugg. Den här 50 år gamla Ultronen 1,8/50mm verkar dessutom vara högst kompetent redan fullt öppen. Att det blir speciellt med större sensor/negativformat har man ju förstått, men det går att få fram såna här poppa ut-effekter även med fullformatsensor/småbild 24x36. Bilden i förra posten t.ex, men den var ju tagen på ganska kort avstånd. Hur blir det då med fokus ställt på lite längre? Det beror givetvis på gluggens ljusstyrka och dess konstruktion. Ultronen tycker jag blir behaglig, trots inte allt för hög ljusstyrka. Jag tog några provbilder på jobbet idag.







Men det finns ju annat med högre ljusstyrka att använda. T.ex en Porst 55mm/1,2. Har inte använt den så mycket men den ska provas mera, speciellt nu när man skaffat fullformat och slipper använda brännviddsförkortaren (som ju inte förbättrar bildkvalitén) för att få ut brännvidden. Även de gamla filmprojektorlinser jag fått tag på måste bli mera utvärderade i digitalt fullformat. De är ju ganska ljusstarka och saknar bländare så man har inte mycket annat att välja på än full öppning, Har hittat ett 10-tal såna med olika brännvidder och konstruktioner som jag försöker lära mig, hur de tecknar motiven i olika situationer och miljöer. Dom har jag annars kört en del analogt svartvitt med i höst. Lite kortare brännvidder kring 50-70mm, men även vissa uppåt 90, kan vara omöjligt att få fokus med på längre avstånd när man använder spegelreflexer. Med spegellöst fullformat försvinner det bekymret. Intressant med de här filmprojektorlinserna är inte bara att de är ganska ljusstarka, utan även att de ofta har konstruktioner av Petzval-typ som ger en del säregna effekter som kan utnyttjas bildmässigt. Vi får se vad det blir av det framöver, men spännande är det i alla fall.
//

Postat 2019-12-09 21:15 | Läst 1121 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera