EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 419/Ett negativ - tre lithprintar

Det ryska papperet Slavich Unibrom 160BP passar utmärkt att lithkopiera negativ från mina toycams på. Det är mest Diana jag har använt tidigare, men även Holga. Ingen av dom tillverkas längre. Jo Diana+ finns ju i nytillverkning från Lomography i Österrike, men den ger inte riktigt samma resultat som Diana original från 1960-talet. Jag gillar originalet bäst. Men Unibrom passar också fint för annat, te.x ett landskap från hemmaskogen vid Toragöl, fotograferat med en vanlig småbilds systemkamera. Kommer dock inte ihåg vilket av mina kamerahus som användes men jag gjorde tre printar i mörkrummet häromdan i alla fall, ingen blev likadan men alla godkända ändå. Lite olika kontrast och ljushet bara. Vet inte vem jag gillar bäst av dom?


Lith 60a, b och c - 2020. Toragöl i hemmaskogen vid Lessebo.

På kamerahuset satt en Zeiss Ultron 1,8/50mm från ca 1970 och filmen var Eastman Double-X 5222 från Kodak (en oslagbar film enligt min egen åsikt), så visst fungerar det även att kopiera i mörkrummet med Unibrom och negativ från vanliga systemkameror med optik som tecknar perfekt, också. Den första kopian till vänster blev lite skir och ljus med lägre kontrast, så jag selentonade den ganska länge för att få den lite mörkare. Detta gjorde att svärtans ton ändrades ganska mycket, på det sättet att den blev mera neutral, medan de ljusare partierna inte förändrades nämnvärt i tonen. Det är så selentoning brukar bli vid längre toningar, svärtan i skuggor och mellandagrar påverkas mest, medan de ljusare partierna nästan inte påverkas alls. De två sista printarna fick bara en kort selentoning på 20 sek, mest för att göra dom mera beständiga och stabila i silveremulsionen, vilket i princip bara påverkar marginellt så att svärtan djupnar något lite grand med lätt kontrasthöjning som följd, och den varma tonen som kom av lithkopieringen finns fortfarande kvar i hela gråskalan.
//

Postat 2020-05-16 18:17 | Läst 912 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 418/ART BY ART

Bilderna från den där utställningen jag skrev om i förra posten, blev till en egen liten utställning i mitt webbgalleri K888 GALLERY. Jag visar en av dom nya lithprintarna här, och vill du se alla sju samlade så finns dom i albumet ART BY ART. Jag tyckte det blev så pass intressant att de förtjänade att bli en separat utställning.


Lith 55 - 2020.

//

Postat 2020-05-11 20:32 | Läst 885 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 417/Lith as added value...

Jag fick en kommentar från en vän på fb när jag nyss lade upp de här tre nygjorda bilderna där. "Lith as added value". Lith som mervärde. Kanske är det så? Kanske är det inte så? I alla händelser så är det så alltmera (eller nästan alltid så numera) att jag tänker mig bilden som lithkopia redan när jag tar den. Hur det var med det då, när dessa bilder togs för några år sen på en konstutställning, vet jag inte? Men jag vet att jag gjorde ett par lithprintar av ett par av dom andra negativen från filmen, i mörkrummet samma år i alla fall. Ja den konstutställningen kommer man inte ihåg mycket av, har inte en susning om vem eller vilka som ställde ut? Det var ljus- och skuggspelet i lokalen som fångade mitt intresse istället. Jag hittar mina bilder varsomhelst där jag drar fram egentligen. Bilderna kommer till mig av sig själva känns det som, istället för tvärtom. Man försöker bara rama in det man ser och komponera mellan sökarens ramar, på ett så intressant sätt som möjligt.


Lith 51 - 2020.


Lith 52 - 2020.


Lith 53 - 2020.

//

Postat 2020-05-10 17:27 | Läst 887 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 416/Bilderna strömmar ut på löpande band från "coronamörkrummet".

Fortsätter det så här så blir det 150 lihprintar innan året är slut. Från "coronamörkrummet" verkar bilderna strömma ut på löpande band. Ikväll blev det nr 49 och 50 i ordningen för året. Två av nr 49 och en av nr 50, sen räckte inte framkallaren längre. Det gick åt 6st Unibrompapper i stl 24x30 från Slavich i Ryssland. Detta Unibrom 160BP med den matta ytan, har blivit ett av mina favoritpapper att lithkopiera på. Passar bra till negativ tagna med enkla toycams som Holga och Diana (vilka jag använde till dom här bilderna). Till synes ointressanta och simpla motiv kan bli så speciella och stämningsfulla då. Papperet ger inte heller så mycket färg i högdagern vid lithkopiering, utan bara en lite lagom gulbeige ton. Bilder finns att rama in överallt, den första från dammen mellan centrum och Djurhult här i Lessebo, den andra från Öland.


Lith 49 - 2020. Hålldammen vid pappersbruket i Lessebo.



Lith 50 - 2020. Kapellagårdens trädgård på Öland.

//

Postat 2020-05-10 00:31 | Läst 802 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 415/Notterydsskogen för några veckor sen...

Nygjord i veckan, en av bilderna från Notteryds "urskog", en lithprint som inte ser så lithaktig ut. Det beror på proportionerna med spädningen av de båda delarna A och B i lithframkallaren. Man kan få det att variera på olika sätt med olika proportioner. Den här bilden fick jag också skugga och efterbelysa en del på, och förvånasvärt hittade jag rätt med det redan vid första försöket. Man får väl "skylla på" erfarenheten man tillskansat sig genom åren. Nästa kopia blev dock något lite mörkare i skuggorna. När det gäller lithkopiering så styr man skuggorna med framkallningstiden och högdagrarna med belysningstiden. Och det är ganska svårt att dra upp bilden ur framkallaren i exakt rätt ögonblick med två olika kopior.  Lite partiell selentoning samt slutlig pyttekort selentoning av hela bilden, sen var det klart för slutsköljning, avskrapning, torkning och planing. Någon retusch av vita dammprickar behövdes inte på den här kopian. Vad gäller selentoningen så påverkade den bildtonen ytterst marginellt, mest att svärtan djupnade lite grand. Den varmbruna tonen kommer av lithframkallaren direkt.


Lith 48a - 2020. Notteryds urskog.

Fotograferad med Lomo LCA120 och Kodak Plus-X120, som framkallats i Fomadon R09. Kopian gjord på Forte Fortezo Tropical, ett papper som tål höga temperaturer och fungerar fint i tropiska förhållanden med hög värme. Därför också perfekt för lithkopiering, då den härdade emulsionen tål höga temperatur i framkallaren. Detta för att få ner de annars ganska långa framkallningstiderna som blir vid normal rumstemperatur. Med en del andra papper så kan emulsionen nämligen lossna och/eller skadas om framkallaren är för varm.

Och förresten så finns en del nyinlagt på mitt K888 GALLERY, bl.a en utställning med huvuddelen av mina lithprintar från 2019.
//

Postat 2020-05-08 23:07 | Läst 686 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera