EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 416/Bilderna strömmar ut på löpande band från "coronamörkrummet".

Fortsätter det så här så blir det 150 lihprintar innan året är slut. Från "coronamörkrummet" verkar bilderna strömma ut på löpande band. Ikväll blev det nr 49 och 50 i ordningen för året. Två av nr 49 och en av nr 50, sen räckte inte framkallaren längre. Det gick åt 6st Unibrompapper i stl 24x30 från Slavich i Ryssland. Detta Unibrom 160BP med den matta ytan, har blivit ett av mina favoritpapper att lithkopiera på. Passar bra till negativ tagna med enkla toycams som Holga och Diana (vilka jag använde till dom här bilderna). Till synes ointressanta och simpla motiv kan bli så speciella och stämningsfulla då. Papperet ger inte heller så mycket färg i högdagern vid lithkopiering, utan bara en lite lagom gulbeige ton. Bilder finns att rama in överallt, den första från dammen mellan centrum och Djurhult här i Lessebo, den andra från Öland.


Lith 49 - 2020. Hålldammen vid pappersbruket i Lessebo.



Lith 50 - 2020. Kapellagårdens trädgård på Öland.

//

Postat 2020-05-10 00:31 | Läst 962 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 415/Notterydsskogen för några veckor sen...

Nygjord i veckan, en av bilderna från Notteryds "urskog", en lithprint som inte ser så lithaktig ut. Det beror på proportionerna med spädningen av de båda delarna A och B i lithframkallaren. Man kan få det att variera på olika sätt med olika proportioner. Den här bilden fick jag också skugga och efterbelysa en del på, och förvånasvärt hittade jag rätt med det redan vid första försöket. Man får väl "skylla på" erfarenheten man tillskansat sig genom åren. Nästa kopia blev dock något lite mörkare i skuggorna. När det gäller lithkopiering så styr man skuggorna med framkallningstiden och högdagrarna med belysningstiden. Och det är ganska svårt att dra upp bilden ur framkallaren i exakt rätt ögonblick med två olika kopior.  Lite partiell selentoning samt slutlig pyttekort selentoning av hela bilden, sen var det klart för slutsköljning, avskrapning, torkning och planing. Någon retusch av vita dammprickar behövdes inte på den här kopian. Vad gäller selentoningen så påverkade den bildtonen ytterst marginellt, mest att svärtan djupnade lite grand. Den varmbruna tonen kommer av lithframkallaren direkt.


Lith 48a - 2020. Notteryds urskog.

Fotograferad med Lomo LCA120 och Kodak Plus-X120, som framkallats i Fomadon R09. Kopian gjord på Forte Fortezo Tropical, ett papper som tål höga temperaturer och fungerar fint i tropiska förhållanden med hög värme. Därför också perfekt för lithkopiering, då den härdade emulsionen tål höga temperatur i framkallaren. Detta för att få ner de annars ganska långa framkallningstiderna som blir vid normal rumstemperatur. Med en del andra papper så kan emulsionen nämligen lossna och/eller skadas om framkallaren är för varm.

Och förresten så finns en del nyinlagt på mitt K888 GALLERY, bl.a en utställning med huvuddelen av mina lithprintar från 2019.
//

Postat 2020-05-08 23:07 | Läst 854 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 414/En fin dag på Stora Alvaret.

Äntligen "vågade" vi ta oss till Öland. Anders Tegnells reseförbud fick oss att avstå i Påskhelgen. Men nu i söndags gav vi blanka fasen i det och tog köttsoppa med oss i matthermosen. Inte mycket turister på ön den här söndagen. Vi kände oss ganska ensamma när vi gick genom Albrunnalunden och ut på Alvaret. Förutom koltrastarna och bofinkarna i lövlunden då. Och inte att förglömma de drillande lärkorna uppe i skyn över det karga och magra Alvaret. Ett avlägset galande från göken kom också från lunden.


Lith 45 - 2020, Stora Alvaret Öland 2020 05 03.



Lith 47 - 2020, Stora Alvaret Öland 2020 05 03.

Första printen är gjord på Forte Fortezo papper från Ungern. Den andra på Orwo Universal B111 tillverkat i forna Östtyskland. Inget av dom tillverkas längre. Båda är fina att lithkopiera på. Fortezopapperet ger lite mera färgton medan Orwopapperet ger ganska svag brungrå ton när man lithkopierar. Vilket man gillar bäst kan nog vara en smaksak. De mera tekniskt inriktade lithnördarna kan nog styra tonen lite bättre än vad jag kan. Jag försöker kopiera med känslan i första rummet och avstår från att trassla in mig allt för mycket i tekniken. Kör mera med standardmetoder och försöker lära mig hur varje papper reagerar i stort. Någon exakt vetenskap vid lithkopiering har jag förstått är ganska svårt att applicera, när olika batchar av samma papper kan ha ganska olika egenskaper i lithframkallare, och t.om två kopior gjorda efter varandra kan variera i utseende. Fast det finns papper som är lite lättare att handskas med, t.ex Fomatone.

Nu ska jag också försöka lära mig second pass lith. Dvs framkallning i två bad, med blekning emellan. Fick t.ex väldig snöbollseffekt med en ny batch av Rollei Vintage 111 som jag också provade med dom här negativen från Alvaret. Jag har aldrig fått sånt med det papperet förut. Vissa batchar kan vara omöjliga på det sättet. Men då kan man först framkalla bilden i vanlig framkallare, sedan bleka den i olika grad med kopparsulfat för att slutframkalla den i en lithframkallare. Får se hur det ter sig?
//

Postat 2020-05-06 22:03 | Läst 1337 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 413/ Om Emaks och K888 (Gallery).

Emaks är det Kroatiska  företaget Fotokemikas pappersfabrikat för deras fiberpapper med klorbromsilveremulsion. Beteckningarna var K888, P888, K883, K881 och K885. Alla med olika ytor. De fanns i tre fasta kontrastgradationer och även i några PE plastbasversioner samt i tunt fiber (P). Sen hade de även ett rent bromsilverpapper, Efkebrom, som också fanns med olika ytor och även i plastversion (fick efter ett tag namnet Bromal). Senare kom även Varycon som hade variabel kontrast. Men Emaks är väl det mest kända sedan tester i fototidningarna i början av 1980-talet visade att K888 vad gäller djupsvärta sopade banan med de mera kända fiberpapperena från Kodak, Agfa och Ilford, vilka ett tag innan hade övergått till nyare tillverkningmetoder som kunde gjuta tunnare emulsioner med mindre silver. Detta föranleddes av att silverpriset steg snabbt och kraftigt vid slutet av 1970-talet. Men Fotokemika i dåvarande Jugoslavien hade kvar sin gamla maskinpark, delvis inköpt från tyska Adox. Den var från 1950-talet, och Fotokemika fortsatte tillverka papper och film med tjockare och mera silverrika emulsioner. Emaks hade dessutom tillsats av guldklorid i emulsionen. De fina papperena från öst, inte bara Emaks försåldes av Photax i Nybro och jag kommer ihåg hur jag var hemma hos ägaren och hämtade Emaks-papper i hans garage, som då enbart hade postorder i mindre skala. Jag fick senare också pappersprover på hela sortimentet, vilket är guld värt när man ska välja bildton och/eller yta. Fotokemika lade ner all tillverkning 2012, då maskinparken behövde renoveras men pengar saknades. Det nystartade tyska varumärket Adox, ägt av Fotoimpex i Berlin, satsade pengar de sista åren, men det krävdes så pass stora investeringar att företaget tvingades lägga ner helt. Fotokemikas film och papper såldes därför under den allra sista tiden under Adox namn. K888 är t.ex samma som Adox Nuance warmtone.



Själv har jag valt EMAKS som alias här på fotosidan, och K888 är mitt webbgalleri som jag nu förlägger till portfolion. FOTOGALLERIET I SKRUV, som funnits på min arbetsplats vid JGA Emballage sedan 2008, upphör till sin fysiska form och övergår nu till att bli K888 GALLERY. Jag har ett gammalt album med lithprintar inlagt där sedan tidigare. Det ska organiseras om och få nya bilder i lite större storlekar, men det gamla  får ligga kvar tills vidare. Nu finns ytterligare ett par mindre utställningar där, en med fotogram och en med lumen prints. Dessa kommer jag försöka komplettera efterhand. Sedan är det meningen att ytterligare utställningar ska komma till, allteftersom jag hinner få ordning på allt och få det att se snyggt ut. Det tar sin tid men håll utkik för det kommer hända saker där framöver, var så säker. Både utställningar som tidigare visats på Fotogalleriet i Skruv och en hel del nya, kommer att läggas in allteftersom det blir klart.

Mitt engagemang på fotosidan har varit ganska skralt de senaste åren, förutom just bloggen. Och den kommer jag fortsätta med. Vad gäller bilder, grupper, forum  och kommentarer etc, så har engagemanget inte direkt varit något att skryta med. Tiden räcker helt enkelt inte till när man ser bildskapandet i mörkrummet som första prio. Fotosidan var betydligt mera intressant vad gäller det för mig de första åren. Grupper för analogt foto, mörkrum och lithprinting på fb, är det jag lägger den tiden på idag. Min portfolio här på fotosidan har även den vilat i sin törnrosasömn, men nu är det meningen att få till ett bättre engagemang där i och med namnbytet till K888 Gallery. Det får bli min bildsida på nätet och jag ska försöka ha lite mera utställningar inlagda redan till sommaren.

Ett par helt nygjorda bilder ser du här. Det roliga med dom är att de är gjorda på gammalt utgånget Emaks P888 som jag köpte där i garaget i Nybro hos den då nyöppnade postorderfirman för 40 år sedan. Papperet var på rea och hade några år på nacken redan då, och det var inslaget i svart papper, inte svart plast. Hörnorna var nu lite ljusskadade så att det även "åt sig in" lite på själva bildytan när jag lithkopierade (svärtan sprider sig infektuöst när man nått snatchpointen) och hela papperet var lätt slöjat. Men lithkopiera på sånt papper går uppenbarligen ändå över 40 år senare, och lite extra vinjettering var inte till nackdel här.


Lith 43a - 2020. Borgholm, Öland.


Lith 44a - 2020. Borgholm - Öland.

//

Postat 2020-05-06 17:19 | Läst 1155 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 412/Från mörkrummet och om framtiden för Fotogalleriet.

Att fira Valborg i ett mörkrum är väl inget man ska skryta med? Men det gjorde jag i alla fall. Två bilder kom ut därifrån igår kväll. Den ena gjorde jag ytterligare en kopia av idag på förmiddagen, och sen kompletterades "serien" från Sandviksverket i Växjö, med en sista bild. Även den i två ex som inte riktigt blev likadana, men båda godkända och märkta a resp b. Negativen är 15 år gamla och aldrig kopierade förut, tagna med en Holga 120N och Tri-X. Jag tycker dom blev ganska skapliga som lithkopior på det ryska Slavich-papperet Unibrom 160BP matt.


Lith 40 -2020.


Lith 41b - 2020.


Lith 42b - 2020.

Mitt Fotogalleri som 2018 firade 10 år med utställningen "Post X Annos" kommer fortsättningsvis att fungera som ett webbgalleri. Det fysiska galleriet i Skruv upphör alltså. Jag går i pension till sommaren och slutar därmed min anställning på JGA Emballage, där galleriet har varit beläget. Samtidigt som det övergår till webbgalleri så kommer namnet "Fotogalleriet i Skruv" att ändras till Galleri K888. Och jag ska äntligen försöka få lite fason på min portfolio (som i princip varit inaktiv) här på fotosidan och förlägga webbgalleriet dit.  Så håll utkik på min portfolio, där kommer det hända lite framöver. Jag har redan ändrat namnet till K888 GALLERY och ett gammalt album med lithprintar finns kvar tills vidare.
Och en påminnelse: Missa inte mini-dokumentärerna som sänds fr.om ikväll kl 20.00 i SVT, HIMLENS MÖRKRUM, med Jean Hermanssons fantastiska bilder på arbetare som byggde Sverige på 1960- och 70-talet. Finns även på SVT Play.
//

Postat 2020-05-01 17:40 | Läst 1236 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
Föregående 1 ... 63 64 65 ... 145 Nästa