EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 222/Går även fota färg med Mitakon...
Tror inte jag visat nån färgbild med Speedmastern förut, så här kommer en. Även den från dagens långtur i skogen. Fast jag fotade den med svartvitt på skärmen (Acros). Men sparades även som raw-fil.
//
Emaks betraktelser 221/ En lång runda i skogen...
Lite vår i luften idag faktiskt. Och jag hann lite längre innan jag tog upp kameran ur väskan för att börja arbeta med den. Men när den väl kom upp blev det bilder. En liten göl i skogen utanför Lessebo och sen var man fast nån timme där längs strandkanten mot skogen. Tur att man har Gore-Tex i kängorna, annars hade det inte blivit roligt idag. Stått där ute 3-4 km från värmen i huset, med blöta fötter i det nollgradiga vädret, inget man vill vara med om - skyttegravsfot tror jag det kallas.
Toragöl, Lessebo - 2018 01 27.
Mitakon-normalen på 35mm satt på X-T2 huset, och givetvis körde jag på full glugg 0.95, som för det mesta med denna kinesiska skapelse. Gillar den skarpt. Har blivit mångas favorit, vilket är lättförståeligt. Den ska få arbeta mera framöver är det tänkt, och med lite olika saker. Förhoppningsvis ska den kunna leverera några bilder till jubiléumsutställningen på Fotogalleriet i Skruv senare i år. Tio år sen den första utställningen sommaren 2008! Tänk vad tiden rinner iväg? Bäst att försöka göra det man vill (och kan) medan man är frisk och har hälsan. Försöka utveckla sig så långt det går och inte fastna i det gamla allt för mycket.
Ha en fin helg!
//
EMAKS BETRAKTELSER 220/Pentax 67 med 105mm/2,4
Har funderingar på att sälja min stora Pentax 67 mellanformatsutrustning, men nu tror jag ändå att jag sparar en del av den - huset och 105mm. Resten får väl gå iväg till nån som behöver dom bättre? 105:an har ett rätt häftigt skärpesläpp på stora bländaröppningar som jag nog vill utforska lite mera, lite som en 3d-effekt. Har inte fotat så mycket med Pentaxen under sista åren, men innan dess blev det en del. Har t.ex en fin bildserie på Stig Anders Svensson i Råskog (även känd som Hästmannen) tagen med 105mm. Men här en annan bild från Gransholm utanför Gemla som visar lite av 3d-effekten. Kommer inte ihåg om det var Plus-X 120 eller Tri-X 120 som satt i kameran, men det spelar nog inte så stor roll vilket.
EMAKS BETRAKTELSER 219/Mata Hari negativ nr 579 - 68, Metro Goldwyn Mayer 1931.
Det kändes lite extra spännande när det här negativet med Greta Garbo och Ramon Novarro kom från USA. Att hålla i ett av de 8x10 tums negativen som exponerades i storformatskameran under produktionen av filmen Mata Hari 1931, är som att komma bakom själva bilden och ett steg närmare ögonblicket då den togs. Enligt uppgift gjordes 133 exponeringar under inspelningen och detta är negativ nummer 68 av dom. Produktionen är nr 579 för filmbolaget Metro Goldwyn Mayer. Stillbildsfotograf under inspelningarna var Milton Brown (1895 - 1948).
Originalnegativet i storlek ca 20x25cm, som satt i kameran när bilden togs under inspelningarna till filmen Mata Hari 1931, här avfotograferat på ett ljusbord.
Den inverterade bilden med huvudrollsinnehavarna Greta Garbo och Ramon Novarro.
2015 hade jag en utställning, kallad SUPERSTARS, på mitt Fotogalleri på jobbet vid JGA Emballage i Skruv. Då gjorde jag en lithkopierad kontaktkopia av negativet som sedan scannades och skrevs ut i stl 70x90 cm, Den blev väldigt grovkornig och speciell men jag valde ändå den för utställningen. Utöver denna så hade jag även bilder gjorda från andra storformatsnegativ som jag kommit över, Anita Ekberg, Ingrid Bergman, Helan och Halvan och ytterligare ett på Greta Garbo från filmen Anna Karenina 1935. 
Kontaktkopierad och svagt koppartonad lithprint.
De flesta bilder på utställningen SUPERSTARS var annars gjorda från 6x6 original-negativ som jag köpt (inklusive fullständiga bildrättigheter och copyright), fotograferade av den kände Hollywoodfotografen Harry Langdon jr (kolla gärna länken med den intressanta intervjun med honom om hans liv som fotograf). Cher, Diana Ross, Tom Jones, George Clooney, Johnny Cash, Priscilla Presley, Richard Burton m.fl fanns på dom och flertalet kopierades på 30x40 - 40x50 papper, några i större format. Fast mest speciella känns ändå de här äldre och stora 8x10 tums negativen, varav tre styck är originalen som exponerades i kameran vid fotoögonblicket, och två duplikat-negativ från filmbolagen.
EMAKS BETRAKTELSER 218/Samma stråk i 35 år...
Kameran fick följa med på dagens tur längs sjön. Det känns fint att åter ha lite snö, men tyvärr verkar det som det ska bli töväder i veckan som kommer. Landskapet förändras med snön och man hittar nya motiv och bildutsnitt, trots att man gått här längs sjön Läen i Djurhult i snart 35 år, med olika typer av utrustning. Allt från Dianor i plast till Pentax 67 och nu digitalt. Snabbredigerade bilder, jag får lägga ner mera tid på dom om jag ska göra utskrifter, men det blev rätt skapligt för webbgluttande ändå tycker jag.
Det digitala är numera så pass överlägset det analoga rent tekniskt, att en kamera med 1,5x sensor ger minst lika bra bilder som analogt mellan- eller storformat. Och väldigt likt också med sin kornlöshet och upplösning. Bara småbild utmärker sig med det traditionella kornet, och den speciella karaktären är i sig så pass speciell att det är värt att fortsätta fotografera med 135-formatet av den anledningen. Men Fujifilms tekniker är på väga att göra även den som vill ha traditionellt filmkorn lycklig, tror jag.
Vad gäller den här typen av landskapsbilder så är det ju dessutom så pass mycket smidigare att fota dom digitalt. Man slipper dra tunga stativ med sig och man kan ta bilderna på fri hand. Man ser också bilden i svartvitt med två ögon på skärmen och man slipper byta film stup i kvarten. Min Pentax 67 ger bara 10 bilder på en 120-film. Men film/framkallningspriset är inget jag ser som nån nackdel för analogt. Framkallar man själv och printar i mörkrum som jag gör, så blir totalkostnaden likväl billigare analogt. I alla fall om man vill ha pappersbilder digitalt, av samma kvalitét och hållbarhet som en fiberkopia från mörkrummet. Det argumentet med dyrare för analogt foto, köper jag helt enkelt inte. Det är ju tvärtom, för mig personligen i alla fall. Fördelen med det digitala är smidigheten som jag ser det. En nackdel är dock att man inte får samma häftiga skärpesläpp med en 1,5x sensor. I så fall får man gå upp till mellanformatsensor.



//
