Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Lok(o)motiv

Det förekommer en hel del bilder på lok och tåg här i bloggen. Ofta är det tågkunniga personer som gör det och man får lära sig ett och annat. Själv har jag mycket blygsamma kunskaper om tåg. När jag växte upp hade jag en kompis vars pappa jobbade "efter järnvägen". De bodde i ett gammalt SJ-ägt hus alldeles intill järnvägen och inomhus kändes vibrationerna väldigt tydligt när tågen passerade. Både pappan och min kompis kunde naturligtvis en hel del om tåg och allt som kunde relateras till tåg. T ex tidtabeller.

Jag hade, och har fortfarande, mycket stor respekt för tåg. En gång hängde jag och några kompisar på vajerstaketet som löpte vid sidan av järnvägen. Vi pratade och stojade och gungade fram och tillbaka på det slitna staketet och stolparna vickade med. Vi märkte inte tåget som var på väg. Precis innan det passerade oss tryckte lokföraren på signalen. Han hade naturligtvis sett oss och ville göra oss uppmärksamma på det annalkande tåget. Kombinationen av den mycket starka signalen och luftpuffen från tåget gjorde att vi alla flög baklänges och hamnade på marken. Rejält lomhörda och uppskrämda fortsatte vi med vårt kojbygge.

Kanske ett RC-lok?

Min kompis berättade en gång att RC-loket var på väg. Det skulle tydligen vara ett enastående lok och han berättade allt han visste om det. Tyvärr var det inget som fastnade hos mig och allt är nu glömt. Men det gör inte så mycket, jag åker tåg ovetandes om vilken typ av lok som drar det. En fråga i det sammanhanget. På tågen mellan Stockholm är det två lok kopplade till tågsättet. Jobbar bägge loken eller är det enbart det första?

På återseende

Torbjörn

Inlagt 2014-03-15 13:42 | Läst 3948 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Tåg väcker många minnen och i ditt minne var det ju tur att ni klarade er med blotta förskräckelsen. Bodde en gång mitt emot byns station men de enda minnen förutom stationens lastbrygga som jag lärde mig cykla på så är det nog trampdressingen som jag minns bäst.
Fin bild på det snöiga loket.
Svar från pic-tor 2014-03-15 16:08
Tack Margareta. Det är något visst med tåg och allt som förknippas med tåg. Inte minst järnvägsstationer. Vi satt en gång på Vännäs station och väntade på rälsbussen till Lycksele. Förutom min hustru, jag och lillpojken Fredrik, satt där också en ensam sammanbiten kvinna. Hon visade mycket tydligt att hon inte tyckte om barn. Fredrik kunde inte sitta still utan for omkring och tittade på allt som där fanns. Till kvinnans stora förtret naturligtvis. Så blev Fredrik kissnödig och Eva tog med honom in på toaletten – en sådan där som kostade en krona. Jag mötte dem sedan i dörren så att även jag kunde kissa på samma krona. Det skulle jag inte ha gjort. När jag kom tillbaka var det fullt gräl mellan hustrun och den sammanbitna kvinnan. Kvinnan hade minsann sett vad vi gjorde och hon intygade flera gånger att hon kände personer i den högsta SJ-ledningen. Naturligtvis skulle hon anmäla oss för det där tilltaget. Vi hade mycket svårt för att hålla oss för skratt – hela vägen till Lycksele. Från SJ har jag inget hört.
Margareta Cortés 2014-03-15 17:05
Ajdå. Nu har du avslöjat ert brott SJ (och alla andra bolag förknippade med tåg) har ont om pengar så de hör nog av sig. Kan bli dyrt med ränta på ränta och penningvärdeförändringen... ;)
Ja det är ett Rc6-lok. Bägge loken jobbar, det bakre regleras med SMS som här betyder seriell multipelstyrning. Det finns en kabel för styrningen genom vagnarna som du säkert har sett. Även högtalarutropen går genom den kabeln. På din bild ser du en liten grå dosa under en av frontrutorna som är lokets anslutning till kabeln. I andra änden av loket kan man se kabeln som ansluter till närmast vagn.
Svar från pic-tor 2014-03-16 19:15
Tack så mycket för din intressanta kommentar Gunnar.
Fin lokbild från dig!
Svar från pic-tor 2014-03-16 19:16
Tack Dan. Nybörjartur :).
Fin bild på lok och plattform i snövädret,loket blev ombyggd till Rc 6 1994 och fick svart färg 2009..
Svar från pic-tor 2014-03-16 19:17
Tack så mycket Bo-Lennart. Det är märkligt vad många tågkunniga det finns här på FS.