Tobbes blogg

Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Kävsta

När mina grabbar var små var de ofta hos mormor och morfar i Lycksele. Ofta åkte hela familjen tillsammans hela vägen men ibland möttes vi halvvägs. Halvvägs betydde i det här fallet Sundsvallstrakten. Vid Kävsta, några mil upp efter Indalsälven, brukade vi träffas. Där fanns stugor att hyra och en liten restaurang. Vi stannade över natten och sedan åkte vi åt var sitt håll. Här är några bilder från 1981 då Fredrik ska upp till Lycksele några veckor.

Kävstabron och Indalsälvens mörka vatten

Fredrik och morfar Evert går en inspektionsrunda

Ur mörkret dyker två kanotister upp

Evert fixar matbordet

Efter en lång resa smakar det gott med lite mat

Kamera: Pentax Spotmatic med Super Takumar 3.5/35 mm. Film: Plus-X, framkallad i D76.

/Torbjörn

Postat 2010-01-30 19:04 | Läst 6196 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Rapport från min altan

Meteorologerna hade lovat sol idag så jag planerade att ta en tur till söders höjder. Vaknade dock med jätteverk i min vänstra fot och kunde med näpp och nöd ta mig till toaletten. Har haft inflammation i en tå en vecka efter slarvig nagelklippning med slö sax. Dumt nog slet jag bort den nagelbit som kluvits. Blev tvungen att gå till Vårdcentralen där doktorn med allvarlig min skrev ut penicillin. Jag har nu klämt ut massor av var i två dagar så jag hoppas kunna gå ut en sväng på söndag. En liten tur blev det i all fall i dag. Jag öppnade altandörren och gick ut i solen ett tag. En bit framför min altan står en rad med oxlar. I dag satt ett gäng med koltrastar och åt av de bär som fanns kvar. Kring grannens fågelbord flög några blåmesar. I snön ser jag spår efter fåglar, katter och hundar. Kanske har också en hare skuttat förbi. Grillen blev aldrig inställd i förrådet i höstas utan står där kall och skräpig. Från oxlarna har det blåst in en massa löv. Solen skiner så härligt på mig och visst kan man känna lite värme. Om man känner efter.

Grillen kastar sin slagskugga på väggen

En fågel har varit på besök

En annan har åkt kana på snön

Vinbärsbusken Stor-Klas har det kämpigt nu

För några dar sen strök grannens katt Minor förbi här

Blir nog tvungen att måla till sommaren

Från oxlarna har massor av löv blåst in

Blåmesen kikar in i grannens lilla stuga

Innan jag går in kastar jag längtansfulla blickar på grillen

/Torbjörn

Postat 2010-01-23 19:55 | Läst 5861 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Brand i Uppsala 1975

I tidigare bloggar har jag visat bilder från de stora rivningarna i Uppsala centrum under första halvan av 70-talet. Det hände att en del av de gamla husen eldhärjades. Jag vet inte om bränderna var anlagda men i många av husen bodde utslagna människor så jag kan tänka mig att i många fall var det rena olyckshändelser. Jag minns inte heller om några människor kom till skada. I det kvarter jag bodde i då brann några gamla hus ned.

1975

Utbränt gammalt hus

Kamera: Pentax Spotmatic med Super Takumar 3.5/35mm. Film: Tri-X, framkallad i Microdol-X

/Torbjörn

Postat 2010-01-13 20:44 | Läst 6503 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Skidåkaren som flög fram och koltrasten som vägrade flyga

Jag har varit kraftigt förkyld några veckor och kameran har liksom jag fått vila. I söndags kände jag mig piggare och tog med mig kameran på en tur över åkrarna ned till sjön Valloxen. Trots 17 minusgrader var det en hel del folk i farten.  En del var ute med sina hundar. Vi har fått ganska mycket snö och det uppskattas naturligtvis av både hundar och hundägare. På sjön försökte några åka skridskor på den mycket knaggliga isen med ganska dåligt resultat. Bättre gick de för dem som åkte skidor i det fina spåret runt sjön. Jag fäste mig särskilt vid en karl som verkligen låg i och åkte varv efter varv. Han riktigt flög fram.

På hemvägen såg jag en liten rönn som fortfarande bar på flera klasar av rönnbär. Jag gick av från stigen för att komma lite närmare. När jag var nästan framme såg jag den. Koltrasten. Jag var väldigt nära. Den satt uppburrad och stirrade stint på mig. Den vägrade flyga. Försiktigt retirerade jag tillbaka upp på stigen. Nu när det är så kallt ska man inte störa fåglar och annat vilt. De behöver all energi för att hålla sig varma. Om jag lyft kameran när jag stod alldeles intill hade den förmodligen blivit skrämd och flugit sin väg. Nu fick jag nöja mig med en bild i ett sämre läge.

Skidåkaren

Skidåkaren som flög fram

Koltrasten

Koltrasten som vägrade flyga

/Torbjörn

Postat 2010-01-12 17:55 | Läst 5667 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Under vajande fanor och flammande apeller

Jag har alltid tyckt att det är något visst med första maj. Man är ledig och så är det första dagen i vårmånaden. Nu är det ju inte alltid vårväder den dagen utan ofta är det grått och kallt. Det som alltid förgyllt dagen är arbetarrörelsens demonstrationståg. Tyvärr så har det varit ganska glest i leden de senaste åren. Jag tycker fortfarande att det är en mäktig känsla att se människor bära på fanor och apeller och höra när orkestern klämmer i med Internationalen och Arbetets söner. Bastrummans dån riktigt känns i maggropen när tåget passerar. Det är fint. Här visar jag några bilder från förstamajtåget 1981 i Uppsala. Tåget gick från Vaksala torg till universitetet. Det var snöglopp och snötäcket var decimetertjockt. Kallt och ruggigt med andra ord.

1981

Här har tåget marscherat några hundra meter

Det var kris även 1981. Vaksalagatan

Trumsektionen i aktion. Vaksalagatan

Här passerar tåget Stora torget

Tåget passerar Nybron. I bakgrunden backen upp mot Carolina Rediviva

Bygg nytt och riv det gamla!

Handelsanställda demonstrerar

Byggfackens apeller

En stolt fanbärare

Kvinnor och män sida vid sida

Årets nykomling!

Apell för de förtryckta

Apell för den nybildade, och fria, polska fackföreningen Solidaritet

Aktuella internationella frågor 1981

Även barn och ungdomar demonstrerade

Ungdomsorkestern

Män som hatar kvinnor?

Kamera: Pentax Spotmatic med Super Takumar 3.5/35mm, 1.9/85mm. Film: Tri-X, framkallad i D76

/Torbjörn

Postat 2010-01-09 21:36 | Läst 6836 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera