Lite prylar, lite text och alltid bilder

Goa Gubbar och Gamla Moppar

Igår var det kanonväder när jag satt ute i solen och bytte bromsbelägg på Bumsen under lunchen. Efter arbetet visade det sig råda en smärre orkan ute, men jag åkte ändå iväg till Ulva Kvarn för att se om några fina gamla bilar och hojar dröjt sig kvar. De flesta bilar hade redan flytt när jag kom dit, men en del motorcyklar och moppar var kvar - vi som kör tvåhjuling tål sämre väder än bilister ;)

Jag vet inte riktigt vad det är, men den är fin!

BMW K100 - kallades the Flying Brick p.g.a. motorns placering och utformning

BMW R90S och Honda CB750F

Mustad Folkscooter III - en mycket märklig manick!

Den här är inte alls gammal, utan fabriksny med 0 Km på mätaren, men den är rackarns snygg (bortsett från reflexerna på framgaffeln) trots fullt modern teknik. Triumph Thruxton R heter den.

Så här ser Bumsen ut avklädd. Synnerligen praktiskt med inbyggd batterihylla vid elarbeten :)

Ha det gott!

Inlagt 2016-05-11 19:55 | Läst 12973 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.




"Har det någonsin skådats ett fulare fordon är Mustad Folkscooter III? Märkligt hög placering av motorn också, hög tyngdpunkt, borde rimligtvis medföra en något ostadig gång, speciellt i kombination med de pyttesmå hjulen. Det var inga designmedvetna italienare inblandade här."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Har det någonsin skådats ett fulare fordon är Mustad Folkscooter III? Märkligt hög placering av motorn också, hög tyngdpunkt, borde rimligtvis medföra en något ostadig gång, speciellt i kombination med de pyttesmå hjulen. Det var inga designmedvetna italienare inblandade här.
Svar från Anders F. Eriksson 2016-05-11 21:19
Nä, inga italienare alls - det var här de goa gubbarna kom in i bilden (förutom gubbarna i bilderna i bloggen alltså). Den tillverkades i Göteborg i ungefär 1000 exemplar av två där bosatta Norrmän. Tyvärr hade den en alldeles våldsam motoreffekt (1,3 Hk), vilket rent tekniskt var för högt för en moped så de skall alltså registreras som motorcyklar :D

Köregenskaperna är nog något speciella. Man får tyngdpunkten från en påhängsmotor och de små hjulen från en sparkcykel ...
ronny vervaart 2016-05-12 05:40
vill minnas att Mustarden var framtagen för fallskärmshoppare under andra världskriget,men som sagt är inte riktigt säker // Ronny
Mustad folkscooter - en oemotståndlig lockelse! En sanslöst underbar skapelse i mina ögon.
Fint o kul att kika på, den där Mustad Folkscooter ser verkligen lustig ut, hälsn, LO
Den där lilla gröna scootern ser ju helt bisarr ut. Vilken manick! Jag hade garanterat fotograferat den trots mitt totala ointresse för motorfordon :-)
Hälsningar Lena
Fina bilder på 2-hjulingarna, gillar speciellt R90s-en som var en dräpare på sin tid och självklart den engelska caféracern, det verkar vara ett stuk på frammarch även bland hemmabyggarna, kör själv Triumph för övrigt, ska försöka kompa ut tidigt i eftermiddag och ta en tur på de småländska småvägarna. Ha´t gott och kör försiktigt!
Mvh Glenn
2017-07-29 16:55   Petra
Skulle önska svar om du vet vad det är för mutter på
motorn på en mustard folkscooter? Alltså någon vänstergängad mutter?