EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 356/Sista semesterfilmen...
Sista semesterdagen så framkallades den sista semesterfilmen och nu kommer den sista semesterbloggen. Jag lyckades med denna inräknad få ihop hela fyra poster under min fyra veckors ledighet. Visar här en bild från den nyframkallade filmen. Det var som dom andra semesterfilmerna, en Kodak Eastman Double-X 5222 med känslighet på 250ASA. Tidigare har jag framkallat den i för filmen speciellt framtagna Kodak D96, men här provade jag Microdol-X istället. Det fungerade ganska fint det också men tiden blev en chansning (11 min i spädning 1+3). Jag hittade nämligen inga tider för 5222 i Microdol-X. Negativen blev lite tunna så minst 12 minuter hade säkert behövts för att få rätt kontrast. Men digitalisera film med scanning fungerar ofta bra ändå. Det är mindre tolerant i mörkrummet om man ska göra pappersbilder.
Fikapaus vid sjön Innaren, juli 2019.
Nu är det bara att försöka komma in i rytmen igen och ta nya tag. Bestämde före semestern att försöka jobba heltid så länge ryggen håller sista året innan man drar sig tillbaka. Hade annars planer på att jobba halvtid nu men ryggen kändes ändå skapligt bra i juni när jag jobbade heltid efter sjukskrivningen, så det är bara att försöka löpa linan ut och hoppas man klarar ett år till. Det nya pensionssystemet ger ju alldeles för dåligt i pensionsutdelning så man får kämpa på så länge det går. Så är det bara. Vi som har de lägsta lönerna och även de mest slitsamma jobben, skulle annars behöva ta pension tidigare. Men det är bara dom som har mera välbetalda och kroppsligt mindre slitsamma jobb förunnat att kunna göra så, och även ha valfriheten att kunna jobba längre om man så vill. Det går inte med den typen av jobb jag har. De flesta av mina arbetskamrater har tvingats sluta tidigare och bara ett fåtal har kunna jobba något år extra.
//
EMAKS BETRAKTELSER 355/I Åsa-Nisses fotspår...
Jag kommer ihåg mitt första bio-besök, ÅSA-NISSE FLYGER I LUFTEN hette filmen, och det var i biosalongen på Hovmantorps Folkets Hus. I samma Folkets Hus hade jag tidigare fått lyssna på en uppläsning av BARNEN I BULLERBYN med en av ortens folkskollärarinnor. Ni kan nog gissa vilken föreställning jag tyckte var mest intressant? I alla fall så satte detta biobesök outplånliga avtryck. Att Expressens Alf Montan gett filmen världshistoriens kortaste rescension när den kom ut, "Far i frid", spelade ingen roll. Jag var fast för livet. Och svenska folket verkade tycka likadant.
Utsikt från kyrkan i byn Skirö, öster om Vetlanda. Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm och Eastman Double-X 5222.
Igår styrde vi kosan mot Åsa-Nisses marker kring Vetlanda. Det var där den första filmen från 1949 spelades in. Jag har läst annat också, men det är fel. I alla fall så spelades huvuddelen av scenerna i den första filmen in kring Vetlanda. Premiärerna brukade också traditionsenligt hållas på biografen Saga i Vetlanda, med huvudrollsinnehavarna på plats. Landskaps- och naturscenerna togs vid byn Skirö öster om Vetlanda. Sjöarna runt byn användes för fiske/båtscener och vägarna i trakten fick bli farleder för Nisses bil Eulalia I.
Inte Eulalia I men en MG/Rover P6 från 1963 framför en ladugård i Skirö. Den bilen kanske Åsa-Nisse hade behövt, för enligt uppgift var det den mest krocksäkra bilen på sin tid. Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm och Eastman Double-X 5222. 
Inte Ylen men Övrasjön vid Skirö. Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm och Eastman Double-X 5222.
Strax söder om Vetlanda finns en gammal handelsbod i byn Simnatorp, och den fick tjänstgöra som Sjökvistens affär. När jag tittade in genom fönstret igår så fanns affärens diskar och hyllor kvar och det stod lite grejor där. Det såg ut som man lämnat den den precis som den var. Från scenerna i filmen ser man handelsboden både inifrån och utifrån, så det råder inget tvivel om att det var här den första filmen från 1949 spelades in. Gallren i fönstrena är fortfarande samma (stöldskydd redan på den tiden?) men soffan nedanför fönstret där Knohultarn och Klabbarparen satt och pustade ut efter Åsa-Nisses vansinnesfärd med Eulalia I finns inte kvar, fast det står en annan träsoffa där nu istället.
Sjökvists affär/Handelsboden i Simnatorp söder om Vetlanda. Zeiss Ikon SL706 + Carl Zeiss Distagon 4/25mm och Eastman Double-X 5222.
Nedanför fönstret på en soffa satt Knohultarn och Klabbarparn och pustade ut efter Nisses vansinnesfärd med Eulaia I. Zeiss Ikon SL706 + Carl Zeiss Ultron 1,8/50mm och Eastman Double-X 5222.
Det här blir ju lite som kulturturismen som uppstått efter en del andra filmer och böcker. Man ska besöka platserna där filmerna spelades in eller där handlingen utspelat sig, och nog skulle man kunna spinna vidare på det här med den första Åsa-Nissefilmen i Vetlanda? Trakterna kring Skirö och Simnatorp är ju väldigt vackra platser och tack vare att vi åkte dit igår så fick även Waynes Coffee och Willys i Vetlanda lite extra inkomster.
Landskap i trakterna kring Skirö. Var det här Åsa-Nisse kom farandes med sin Eulalia I? Zeiss Ikon SL706 + MIR-24M 2/35mm och Eastman Double-X 5222.
//
EMAKS BETRAKTELSER 354/Det finns alltid något i trädgården...
Ja, alla årstider faktiskt. Nu är allt i full blom, en del överblommat och i sjön är det så varmt att man knappt vill gå upp när man badar. Minst 25 tror jag, fast idag var det kallare i luften, bara kring 18-20. Efter förmiddagens utflykt till paradiset, ja vi kallar platsen där vi badar för det för vi är oftast helt ensamma där, så blev det några rutor i trädgården. Vid "paradiset" hade jag en analog kamera med och tog några bilder med den. Filmen ska framkallas i morgon tillsammans med några andra filmer jag tagit tidigare. Det är ett lugnt flöde av bilder när man fotar analogt tycker jag, fast jag gör inte så mycket annorlunda när jag fotar digitalt. Det blir inte jättemycket fler bilder måste jag erkänna. När man tar blombilder kan det dock bli lite flera, för då vill man säkra att skärpan satt där man vill ha den på åtminstone någon ruta.
Rudbeckia (Solhatt).
Jag har en del analoga kameror och optik som jag använder regelbundet, den äldsta optiken är från mitten av 1930-talet. Den som satt på X-T2:huset i eftermiddag var dock inte så gammal, bara kring 50 år. En Carl Zeiss Dynarex 3,4/90mm som tillverkades de allra sista åren i Voigtländerfabriken i Braunschweig före nedläggningen 1972. Det är i grunden en tidigare Voigtländerformula som Zeiss modifierade lite grand till de sista kamerorna som man tog fram i Braunschweig, Icarex 35 och SL706. På full glugg ger den mjuka och fina resultat som passar att ta trädgårdsbilder med. Den lite mjukare återgivningen finns med även om man bländar ner och jag gillar den. Det blir snyggt även i svartvitt med film tycker jag. Detta var före Zeiss tog fram sin sexskiktiga T* antireflexbehandling, vilken innebar att bilderna blev mera distinkta och fick högre kontrast. 
Fröställning av Rudbeckia (Solhatt).
Dom här lite äldre objektiven med några år på nacken ger oftast mjukare toner. Likaså kan de vara behäftade med diverse linsfel som inte är så välkorrigerade som på dagens optik, men det ger bara karaktär åt bilderna tycker jag. Allt fler digitala fotografer har upptäckt det och när man även fått tillgång till adaptrar för i stor sett allt gammalt som finns, så har priserna på gammal optik som man för ett antal år sen kunde köpa för spottstyvrar, i vissa fall stigit rent hutlöst. Bra då att man redan har en del som kan användas både analogt och digitalt, men ett och annat nytillskott av retro-prylar har det också blivit. Några saker har man fått av kompisar också som hittat fotprylar när de rensat ut vinden och liknande.
Förresten så börjar det närma sig Planket på Lilla Mejtens Gränd på Söder också. Vill ni se lite av mina bilder så kan ni komma dit på lördagen den 17:e augusti och titta. Men bilderna byts ut och det kommer nya bilder av andra fotografer på söndagen, så ta en tur dit då med. Jag kommer troligen visa några mörkrumsprintar, men jag har inte bestämt helt ännu vilka det ska bli. Vi får se. Välkomna dit i alla fall!
//
EMAKS BETRAKTELSER 353/Uppsala - vad hittar man där.
Trots att jag snart är pensionär och reste mycket i min ungdom på orienteringstävlingar runt om i Sverige, så har jag aldrig varit i Uppsala. Antingen har man bara rest förbi på väg norröver, eller så har vägen norröver gått längre inomlands. Efter några dagar i Stockholm beslutade vi därför att ta in på ett hotell mitt i Uppsala och det här är lite av vad jag hittade i byn. Med på semesterresan den här gången var en Praktica PLC3 och några objektiv till den, samt mobilen för färgbilder. Mobilbilden här är dock omgjord till svartvitt med pålagt korn, för att harmonisera bättre med de andra svartvita bilderna som jag fotade med film och som därför inte är lika "vassa" och distinkta som mobilbildens original.
Uppsala högar. Iphone 6s + pålagt korn.
Engelska parken/Carolinaparken. Praktica PLC3 + Carl Zeiss Distagon 4/25mm. Eastman Double-X i D96.
Fyrisån. Praktica PLC3 + Carl Zeiss Distagon 4/25mm. Eastman Double-X i D96.
Uppsaladomen. Praktica PLC3 + Carl Zeiss Distagon 4/25mm. Eastman Double-X i D96.
Den här Distagonen 4/25mm förresten, verkar när allt klarnat och rätats ut, vara ett av de mest sällsynta objektiven som tillverkats i historien. Lite nördigt för gemene man kanske, men mina efterforskningar i tre olika böcker: Carl Zeiss kameraregister 1902-2012, Voigtländer Report 2 samt Kadlubeks Objektiv-katalog, tyder på att endast ca 20-30 objektiv av den gluggen togs fram, och då som en liten prototypserie i M42 vilken uppenbarligen aldrig kom ut på marknaden utan såldes av Zeiss som kvarvarande lager efter att man abrupt stängt fabriken i Braunschweig sommaren 1972 (el. -71). Det finns också uppgift om att några få, eller något enstaka ex, också togs fram med Icarex BM-fattning, då som prototypoptik till en annan prototyp nämligen kamerahuset SL707 med fullöppningsmätning, vilket var tänkt att komma efter M42-huset SL706. SL707 hann dock inte bli realiserad innan Zeiss stängde Voigtländers fabrik i Braunschweig för gott. Men ca 8000 exemplar av SL706 tillverkades i alla fall och det blev den sista kameran som producerades i denna anrika anläggning. Formulan/beräkningen för Distagon 4/25mm använde Zeiss förresten också till ett av objektiven för sin Instamaticmodell Contaflex 126. Den 25:an gjordes i en serie på 275 exemplar enligt "Carl Zeiss kameraregister 1902-2012".
//
EMAKS BETRAKTELSER 352/Rabarber och brudslöja
Två av de senaste proven och försöken med lumen printing, en teknik som går tillbaka till fotografins barndom i det tidiga 1800-talets England. Fungerar lika fint idag som då. Förhoppningsvis ska det kanske kunna bli något matnyttigt av detta så småningom...

//
