EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 248/Första för säsongen...
Regn när man stack ut nosen idag. Tittade på prognosen på SMHI. Södra Öland visade bara sol hela dan. Bara att göra sig i ordning, packa fikaväskan och dra iväg. Vitsippor och gulsippor var i full blom, ja nästan överblommade i Vicklebulunden. Men svingödsel på åkrarna intill luktade en del, så vi väntade med fikat till längre fram, trodde vi. För väskan med kaffe och tilltugg stod kvar hemma, lol. Bestämde därför att dra direkt ner till Södra Udden och inta lunchen. Stannade för att titta på backsipporna vid Stora Frö. Efter lunchen och Södra Udden vidare tillbaka upp till Albrunna och lunden. Likadant där, full blom på vitsippor och gulsippor, fanns även lite blåsippor kvar där. Och så Arontorpsrosen förstås. Men den var precis i början av sin blomning.
Vicklebylunden.
Undrar ni varför jag inte visar några fina bilder på alla dessa blomster? Ärligt talat så tycker jag det är ganska ointressanta foto-objekt för mig idag. Det räcker mer än väl att se dom för min del. Har pysslat så mycket med den typen av fotografering för 30-40 år sen och behöver inte ta fler likadana bilder. Vykortsbilder på vitsippor, blåsippor och backsippor kan man köpa i kiosken istället. Ett passerat stadium för mig personligen. Så ni får nöja er med det jag gör numera. Första besöket på ön för säsongen blev det i alla fall. 
Albrunna lund.
Albrunna lund.
Albrunna lund.
Erotisk konst från vikingatiden, vid Albrunna.
//
EMAKS BETRAKTELSER 247/Som att blicka ut i universum...
Att se ner i Tomtsjöns mörka vatten, kan vara som att blicka ut i universum. Lika oändligt som bottenlöst och djupt...
EMAKS BETRAKTELSER 246/En magisk plats från hemmamarkerna...
Tomtsjön och Knapelid är en mytomspunnen plats. Sjön ligger innanför Helvetesviken i södra delen av sjön Rottnen. På toppen av berget Knapelid fanns en gång en sten. Under stenen fanns en guldskatt gömd. Trollen välte stenen och rullade den nerför berget i Helvetesviken, tog skatten och gömde den nånstans i skogen runt Tomtsjön. Ingen har hittat den än, men magin och mystiken känns när man vandrar längs stigarna vid Tomtsjön och Knapelid. En Summar Sumus från 1935 passade fint att fånga stämningen med...
Tomtsjön - 2018 04 22.
//
EMAKS BETRAKTELSER 245/Tre modeller...
Vasen längst till höger är lätt att hitta idag på loppisar och auktioner eller webbsajter som säljer retroprylar. Modellen heter B894 och är troligen en av de som tillverkades i mest antal exemplar på Strömbergshyttans glasbruk, i olika storlekar och med olika underfångsfärger. De andra två är svårare att få tag på, den runda B937 och den höga B930. B930 är helt nyinskaffad, har faktiskt aldrig sett den förut över huvud taget annat än i kataloger. Den lanserades 1959-60 men redan 1962 var den borta från prislistorna. Troligen gjordes den i väldigt få exemplar. Den fanns bara i två storlekar, 31 och 36 cm, och den enda underfångsfärgen den gjordes i var denna gyllengula variant. B894 är från 1958, de andra två från 1959-60. Design Gunnar Nylund, och förmodligen ritade han dom senast 1956. Bilderna är som vanlig fotade i en ljusbox med opalt vitt plexiglas. Här med en belysningsenhet underifrån. Bakgrunden har lite varmare ton än i bilderna från förra blogposten. Det beror på att jag fotograferat dessa under dagsljus och med ett fönster på baksidan där en brunröd rullgardin rullats ned.
EMAKS BETRAKTELSER 244/En kväll ägnad åt glasfotografering.
Och glaset kommer som vanligt när det gäller mig, nästan bara från Strömbergshyttans glasbruk. De här pjäserna är från tidigt 1930-tal till tidigt 1940-tal och av Gerda Strömbergs formgivning. Hon var framgångsrik formgivare redan under sin tid på Eda glasbruk i Värmland, dit hon och hennes make Edward Strömberg flyttade från Orrefrors 1927. När Eda gick i konkurs 1933 övertog paret driften av det nyrenoverade Lindefors glasbruk i Småland och döpte om det till Strömbergshyttan. Till att börja med arrenderade man bruket innan sonen Erik Strömberg köpte det av dåvarande ägaren Axel Träff kring 1945. Gerda Strömberg är utan tvekan en av våra allra främsta glasformgivare och utvecklade redan under 1930-talet de rena och massiva former som blev Strömbergshyttans signum ända till brukets nedläggning 1979.
Modell B8, 1933. Olivgrön massa.
Modell B8, 1933. Gyllengul massa.
Modell B316, 1941. Gulgröntonad.
Modell P12 med ljusmanchett P13, sent 1930-tal. Klar kristall.
Modell B338, tidigt 1940-tal. Blåtonad kristall.
Modell B221, sent 1930-tal. Blåtonad kristall.
Okänt modellnummer, troligen sent 1930-tal. Blåtonad kristall.
//
