Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Från idyllen vid Svaneholms slott till otäcka vibbar vid Sövdesjön

Jag packade ryggsäcken med kaffetermos och smörgåsar och åkte från mitt tillhåll i Skurup mot Svaneholms slott. Det hade regnat så jag kom iväg sent på eftermiddagen. Väl framme så gick jag direkt till kaféet för att fika. Den medhavda matsäcken kunde ju komma till användning senare var tanken. Kaféet ligger inrymt i slottets borggård och är utsmyckat med flera skulpturer. Tyvärr skulle det snart stänga så jag tog en runda i omgivningarna i stället. Det ovanligt formgivna slottet ligger vackert vid en liten sjö och omges av en stor park.

Jag hoppade in i bilen igen och körde vidare. När jag kom fram till Sövde såg jag den fina sjön nedanför vägen. Jag körde ned till stranden och hoppade ur. Inte en människa i sikte. Jo, ett par kom strax efter mig men de stannade bara en mycket kort stund. Märkligt att inte stranden är full med barn som badar tänkte jag där jag stod och såg ut över sjön. Solen sken och det var varmt i luften. Vid en av bryggorna låg det fullt med båtar men jag kunde inte se en enda båt ute på sjön. En man stannade till och gick ut på bryggan där han pysslade med sin båt en stund. Sedan åkte han sin väg.

Jag drack mitt kaffe och gick sedan ut på en av de två bryggorna där en husbåt låg förtöjd. Där låg också två små segelbåtar, Laxe och Mulle, och guppade lätt på vågorna. Det hade börjat blåsa. Det är något som inte stämmer här tänkte jag medan jag svepte med blicken över den vackra sjön. Varför är det så folktomt här? Det borde inte vara så en sådan vacker dag. Jag fick otäcka vibbar och vände om.

När jag kom in till stranden såg jag det. Intill ena sidan av bryggan var det fullt med gröna, giftiga alger. I den här sörjan finns cyanobakterier som inte alls är hälsosamma att få i sig och lär dessutom vara cancerframkallande. Sjön är förgiftad. Förmodligen på grund av övergödda åkrar och dito skogar som omger sjön. Det allt varmare klimatet påskyndar sedan processen.

"Den kraftiga algtillväxten kan störa andra delar av vattnets ekosystem. Alger som dör och sjunker till botten stimulerar tillväxten av förruttnelsebakterier. Dessa kan orsaka syrgasbrist i djupare vatten, vilket i sin tur leder till fiskdöd. Syrgasbristen orsakar även kemiska förändringar i bottenslammet, som kan leda till utsöndring av giftiga ämnen. Några alger kan dessutom producera nervgifter. De höga koncentrationerna som uppstår vid algblomning gör att det kan (det) vara livsfarligt att dricka av det påverkade vattnet." (Källa: Wikipedia)

Nu förstår jag med ens varför inga barn badar i den vackra sjön med de fina stränderna.

Det var med mycket blandade känslor jag gick tillbaka till min bil. Den otäcka känslan, likt ett varsel om stundande oår, kunde inte riktigt lämna mig när jag slutligen kör därifrån. Vi måste naturligtvis få ett stopp på den här utvecklingen och alla kan göra någonting i sin vardag. Jag är väl inte bättre än någon annan men jag försöker i alla fall så gott det går att leva miljövänligt. Min bil går på etanol, jag åker med allmänna kommunikationsmedel så mycket som möjligt och jag äter inte särskilt mycket kött. Tro inte att våra politiker ska fixa det här. Deras målsättning är att i första hand bli återvalda. Det är på oss det kommer an.

På återseende

/Torbjörn

Inlagt 2012-08-15 10:16 | Läst 2682 ggr. | Permalink

"De somriga bilderna får en dov eftersmak när man läser texten till! Nej det är inte acceptabelt att vi förstör naturen, och du har helt klart en poäng när det gäller våra folkvalda!"

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Tänkvärt och bra skrivet. Det är kanske så här vi kan påverka, genom att visa bilder på eländet. Jo, jag vet, det är inget nytt men ändå viktigt att dokumentera. Det vi inte har sett finns inte. Som naturfotograf sätter man sig i bilen, fylld med prylar, för att sedan avbilda den orörda och vackra naturen Hmmmmm... /Frode
Svar från pic-tor 2012-08-15 10:49
Tack så mycket Frode. Det som hotar vår existens borde naturligtvis engagera alla människor och vara en ständig fråga på allas agendor. Men nyheter tenderar i dag att vara styrda av modet och sådana här larmrapporter blir i det perspektivet fort omoderna.

/Torbjörn
De somriga bilderna får en dov eftersmak när man läser texten till!
Tänkvärda ord det där Torbjörn. Vi gör oss av med en bil nu i dagarna och använder cykeln istället.