Vanligt folk
Tog fram min gamla Rolleiflex ur skåpet i dag och laddade med en Fuji Acros 100. Tog också fram en fin, analog Minolta Dynax 7. I den satt sedan gammalt en Fujicolor Superia 200. Kanske bästföredatumet redan passerats för den men den var oexponerad och då är det ingen ko på isen. På isen har däremot jag varit i dag ;). Tog en sväng på Valloxen här i Knivsta. En skolklass hade friluftsdag så det var ganska mycket folk på sjöns is. En del åkte skridskor runt den upplogade slingan runt sjön och några spelade hockey.
Jag var m a o helt analog i dag och det gick bra ;). Rolleiflexen kärvade efter ett tag ute i kylan men jag kunde göra slut på rullen. Kanske tiderna blev lite långa men det får vi se när filmen är framkallad. Minoltan gick som en klocka och det var inga problem alls att köra igenom Superian och dessutom en Fuji Acros 100 ;). Det blev en hel del bilder på fastfrusna båtar och bryggor. Dessutom tog jag bilder på killarna som spelade hockey. Har jag inget annat för mig i kväll så tar jag fram dosan och framkallar de svartvita rullarna.
Under tiden visar jag lite sommarbilder på vanligt folk som jag mött på mina vandringar här och där.


De här bilderna är digitala och konverterade till svartvitt med Silver Efex Pro II. Det finns ju andra sätt att göra sina digitala bilder svartvita men jag tycker det här arbetsflödet passar mig. I morgon blir det fotofika på Fotografiska. Om nu inte SJ:s tåg, eller Banverkets växlar för den delen, har frusit sönder ;).
På återseende
/Torbjörn






/Torbjörn
/Torbjörn
Från det ena till det andra. Såg att du kommenterade Bob Bovins senaste blogpost om sensorernas storlek och upplösning. Kan tyvärr bara kommentera guldmedlemmars bloggar (om de gjort det möjligt för utomstående) då jag inte längre är medlem på fotosidan. Han och du(?) verkar vara säkra på att kameraoptik inte kan återge högre upplösning än 100 linjepar per mm, och att senorutveckling och optikutveckling därför inte går han i hand. Detta motsägs dock av uppgifter på Carl Zeiss egna hemsida, där man skriver:
"Our tests using real lenses, real cameras, real film and standard exposure conditions returned the following results:
35 mm ZM lenses achieve up to 400 line pairs/mm on film. With ZF lenses we achieved about 300 lp/mm.
medium format lenses from Carl Zeiss for Hasselblad achieve up to 280 (250 mm Superachromat f5..6)
large format lenses from Carl Zeiss achieve up to 160 (75 mm Biogon f/4.5)"
Det kanske istället är så att sensorutvecklingen nu börjat komm i närheten av vad en traditionell kameraoptik förmår återge i upplösning? Skulle tro att Zeiss använde en film typ Technical Pan (ev Rollei ATP) när man mätte upplösningen för sina ZM och ZF optik. Den filmen har nämligen en maximal upplösningsförmåga på 400 linjepar per mm vid framkallning i specialframkallare till halvtonsnegativ, typ Technidol LC. Kanske kan man istället dra slutsatsen att kamerasensorerna äntligen kommit ikapp de finkornigaste filmernas maximala upplösningsförmåga?
Mvh, Nils/
http://gelatin-silver. blogspot.com
/Torbjörn
http://gelatin-silver.blogspot.com
Har även mejlat Bob om att hans uppgifter om optiken maximala upplösningsförmåga på 100 linjepar per mm, förmodligen är helt fel.
Mvh Heléne
/Torbjörn