EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 369/En Zeiss Jena Kipronar provad...

Jag skrev ju om att jag hittat en del gamla projektorobjektiv för 35mm biofilm och nu har några av dom kommit med posten. Bl.a en Zeiss Jena Kipronar 1,9/140mm, vilken fick sitta på ett av mina kamerahus med M42-fattning idag. Jag har också fått adaptern för 62,5mm-M42, vilken också har focusering i en snäcka. Det är en snubbe i Ukraina som gör och säljer såna. Optiken såg rätt anskrämlig ut i både frontlins och bakre lins, men jag har rengjort så gott det går, men det är skador och mattering i T-behandlingen som inte går att göra något åt. Det sitter också en hel del prickar på insidan av frontlinsen som jag inta kan ta bort utan att skruva isär optiken. Men det vågar jag inte, är rädd att jag förstör något. För att få focus på oändligt fick jag också kapa av en del av den bakre tuben (precis som på Visonaren som kommit tidigare) med en metallsåg, så att optiken kommer tillräckligt långt in. Och som synes av bilderna så fungerar det faktiskt att ta bilder med en sån här anskrämlig gammal skrothög (för det är säkert vad många skulle kalla den). Oavsett de oreparerbara skadorna på linserna och att det är allmänt flammigt och dimmigt så blir det fint resultat, om än med lite lägre kontrast. Det får man kompensera vid exponering och framkallning av filmen och/eller i datorn.





Kipronaren är en Petzval-konstruktion som ger sköna effekter i form av häftigt skärpesläpp samt swirl i bokehn. Rätt utnyttjat kan det bli riktigt bra. Idag blev det bara landskap och halvmacro men det finns många andra möjligheter att använda en sån här optik kreativt. Porträttfoto och människor i helbild mot en lämplig bakgrund, kan nog fungera ganska bra tror jag.

Postat 2019-10-15 21:18 | Läst 866 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 368/En tur i skogen nere vid sjön.

Igår blev det en tur i stan, och idag en liten tur i strandskogen nere vid sjön. Kameran följer med som för det mesta. Ja mobilen har man ju alltid med sig även om man för ovanlighetens skull inte skulle ha nån annan kamera med sig. Jag växlar vilt mellan digitalt och analogt, och nu när höstfärerna kommit, även mellan färg och svartvitt. Och ibland har jag svårt att bestämma mig för om jag vill ha kornstruktur i bilden eller inte. Digitalt så får man skruva upp ISO rejält om man vill ha korn/struktur, och sen kan man lägga på en filmprofil i efterarbetet om man vill. Men bäst ser det ut med äkta varan i så fall, som här med en Fomapan 200 i kameran.

Jag framkallade i Microdol-X för jag har några liter sån tillblandad som måste förbrukas innan den blir för gammal. Tidigare har jag kört den i Rodinal och som jag upplever det verkar Fomapan 200 ge bättre resultat i den framkallaren, men det kanske bara är inbillning? Efke KB100 var i alla fall inte bra i Microdolen, det kunde jag konstatera i början på veckan. 200-filmen som satt i kameran idag är en av de sista rullarna jag har kvar i den känsligheten. Jag har ju börjat använda Eastman Double-X 5222 istället som 200/250ASA-film. Den gillar jag verkligen och kommer säkert fortsätta att använda den. Lagom korn som inte är för markant, och en sagolikt fin teckning i skuggorna på 200 ASA som gör att den funkar bra även på 400 och lite till.



Vill jag ha slätare bilder analogt, utan struktur, så är det den stora kameran som får arbeta, Pentax 67 alltså, med negativformat på 6x7cm. Men den har (tyvärr) blivit allt mera arbetslös sedan jag skaffade min digitala kamera. Digitalt är, vad gäller slätheten, ganska likt analogt mellan- och storformat tycker jag. Men ändå är det något med film som det digitala inte har. Digitalt blir för perfekt och vasst på något sätt.

Bilden från dagens tur har jag också funderingar på att försöka lith-kopiera i mörkrummet (detta är scannat negativ), och då på ett papper som inte ger så grov struktur i svärtan utan blir mera som vanligt, fast med lith-ton. Emaks K888 är ett sånt papper så det får kanske bli det? Men det krävs nog lite arbete  med det negativet i mörkrummet. När jag redigerade bilden i datorn så fick jag göra en del partiella justeringar av ljuset och det lär det krävas även i mörkrummet.
//

Postat 2019-10-13 23:19 | Läst 875 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 367/Några porträtt när vi var i stan idag.

Jag tog några bilder vid besöket i Växjö idag. Hösten börjar bli fin nu och klär in både staden och oss själva i sköna färger, innan det gråa november kommer. Kul att prova på lite porträttfoto också, och försöken med Helios 1,5/85mm fortsätter. Fast nu satt den på min digitala kamera. Projektor-optiken som jag skrev om i förra bloggposten får vila tills M42-adaptern kommer, och sen hoppas jag att det inte dröjer allt för länge innan de andra projektorgluggarna som jag hittat, anländer. Vore fint om man fick prova dom innan höstfärgerna försvinner. Modell även idag var min kära hustru, Margreth.



//

Postat 2019-10-12 21:40 | Läst 907 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 366/Gammal projektoroptik för biofilm på en M42-kamera.

Jag hittade ett gammalt östtyskt projektorobjektiv från 1960-talet. Ett Rathenower Optische Werke Visionar 109 mm f1.6 som användes till 35mm-projektorer (biofilm). Har beställt en M42-adapter också men den har inte kommit, så jag tog några bilder bara genom att hålla optiken mot kamerahuset. Fast det gick inte få focus på oändlighet. Måste därför kapa av optiken i bakändan. Det finns god marginal för att göra det (säkert 2-3cm) och det kommer räcka mer än väl. Adaptern är ett rör med innerdiameter på 62,5mm (standardmått för 35mm projektorer) som sitter i ett annat rör med helicoidsnäcka, och som i sin bakända har en skruvgänga för M42. Man fäster optiken i det första röret med en skruv och sen kan man focusera som vanligt. Det finns även adaptrar utan helicoidsnäcka och då får man helt enkelt dra den fram och tillbaka i röret för att focusera.

Har även kommit över några andra gamla projektorobjektiv som jag väntar på att få prova. Sen kan man ju fråga på biografsalonger, om de har några kvar, det var ju inte så länge sen man gick över till digitala projektorer. En biograf här i hemtrakterna skänkte bort sina 35mm-projektorer innan jag frågade, men annars så kan de ofta gå till skrot eller något lokalt museum. Synd att inte återanvända dom, för de kan ge ganska fin bakgrundsoskärpa och en del andra effekter som man kan utnyttja bildmässigt, även om skärpan inte alltid är perfekt och lika vass som på modern optik. Fullt tillräckligt ändå, i alla fall för mig.







Efke KB100 satt i min M42-kamera, som den här gången var Icarex 35S TM. Jag framkallade den här första testfilmen i Microdol-X 1+3 men det var ingen bra kombination, såvida man inte vill ha ett tydligt framträdande korn i bilderna. Men jag har några liter nytillblandad Microdol-X i koncentrat som jag måste göra slut på innan den blir för gammal. Dessutom blir framkallningstiderna med KB100 i Microdolen extremt långa i jämförelse med många andra filmer. Betydligt finare och mera moderat korn får KB100 med Adolux ADX tvåkomponetsframkallare. 

Det var annars mest bakgrundsoskärpan jag var intresserad av att se med den här Visionaren från Rathenower. Och den verkar vara ungefär som jag räknat med, inte något swirl som det ser ut, men ända med karaktär. Skärpan kanske inte är perfekt men i dom här bilderna spökar nog filmkornet en del, samt att jag tagit bilderna på fri hand med optiken tryckt mot kamerahuset på 1/250 och 1/500. Inte direkt optimalt för att undvika skakningsosärpa. Jag får återkomma med nya bilder när adaptern kommit.

Sen har jag upptäckt en sak. Förut när jag laddade upp bilder med 900 pixels höjd så visades dom bra här i bloggen. Nu så händer något med bilderna och de ser lite luddiga ut. Undrar om det beror på någon förändring på fotosidan, för på min dator ser dom inte luddiga ut med 900 pixels höjd när jag tittar med Windows fotovisare eller i ps. kanske är det därför någon påpekade att skärpan inte var bra i förra blogposten? Finns det kankse någon optimal storlek man ska ladda upp bilderna i för att de ska få rätt skärpa, för nu fungerar det inte så bra längre med 900 i höjd?
//

Postat 2019-10-10 11:36 | Läst 828 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 365/Försök att ta ett porträtt med en märklig glugg

Gårdagens promenad hemmavid med ett ryskt porträtt-tele, Helios 40-2 1,5/85mm, resulterade i några bilder på min äkta hälft. Jag körde på full glugg och fick tider mellan 1/500 och 1/1000 med den 250 ASA Eastman Double-X 5222 som satt i kamerahuset (Zeiss Ikon SL706). Ja jag kör analogt fortfarande, men den här typen av bilder kanske passar bättre digitalt eller med finkornigare film/större filmformat? Provade därför att brusreducera bort lite av kornet i bilderna, fast jag tror resultatet blivit ungefär likadant om jag kört med en en T-Max 100/EfkeKB100 och framkallat för finaste korn istället. Helios-optiken är lite märklig, för den ger ofta swirl i bokehn, som alla andra gluggar med formula av typen Zeiss Biotar. Originalet, Zeiss Jena Biotar 1,5/75mm, ligger dock lite väl högt i pris (kring 20.000 SEK för en begagnad) och då är det extra kul att Zenit-fabriken i Ryssland tagit fram en helt ny Helios 1,5/85mm till ett betydligt mera moderat pris. Dessutom i gedigen byggkvalitét.



Nu har jag också kommit över några projektorobjektiv till 35mm filmprojektorer, som ska bli intressant att prova med adaptern till mina M42-kameror, när dom anländer. Alltid spännande att se vad man kan få ut av dom, tror det kan bli snyggt. Man behöver inte köpa nya prylar hela tiden, de gamla är byggda för att hålla länge och återanvändning är mera miljövänligt. Fast Biotar-75:an var lite väl dyr...

Postat 2019-10-06 13:18 | Läst 4281 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera