EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 441/Glasfabriken...

Inte mycket att orda om bilderna. Jag tog dom igår när vi gjorde en utflykt till det fd glasbruket i Orrefors. Fabriken lades ner för något 10-tal år sen, efter att New Wave Group tagit över den konkursmässiga koncernen Orrefors-Kosta/Boda. All avancerad glasblåsning koncentrerades till enheten i Kosta och det enklare och mera maskintillverkade (som de sista åren producerades i den helt maskinella Orreforshyttan) förlades i produktion utomlands.  Men nu finns det en liten sudioglashytta uppbyggd, där det bedrivs manuell glasblåsning, och utanför den ligger en nyanlagd jättefin trädgårdsanläggning. Sen finns ju museet kvar och det drivs av föreningen Glasrikets Skatter. Men det var inte dessa som fångade mitt fotografiska intresse igår, utan det en gång så anrika brukets anläggningar med sin ödslighet och början till förfall. Trots att här bedrevs lagerverksamhet av ett designföretag till alldeles nyligen, så är det den ödsliga stämningen man slås av när man går omkring där med kameran. Och man fascineras av hur allt får en annan betydelse när människan tar sin hand från det man en gång byggt upp...

Bilderna är scannade negativ, fotade i småbild på Eastman 5222. Det är meningen de ska bli mörkrumskopior av dom så småningom. Men det får bli en uppgift för mig när pensionärslivet börjar om 10 dagar. Nu gör frun och jag lite dagsutflykter i närområdet istället.

























//



Postat 2020-07-30 11:50 | Läst 1924 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 440/ Man känner vördnad inför det som finns...

Efter att ha gjort över 60 lithprintar i mörkrummet under våren-försommaren och ytterligare några vanliga svartvita mörkrumkopior, så har jag använt min digitalkamera lite. Omväxling förnöjer, heter det ju. I alla fall så förundras jag över naturen och det man kan se i den egna lilla rutan, på tomten och i närområdet. När jag igår hämtade Kungsmynta (Oregano) i trädgården, så tittade den här lille 7-8mm långa krabaten upp på mig, med sin lysande orange färg. Tillsammans med mängder av bin och en del fjärilar, så smaskade den på det Kungsmyntan har att ge. Både vi och insekterna gillar tydligen denna växt som en krydda i tillvaron. Jag gick in och hämtade digitalkameran, som för stunden hade en gammal Carl Zeiss-Voigtländer Dynarex 3,4/90mm i BM-fattning adapterad. Har några mellanringar till denna i BM så jag satte på en av dom och gick tillbaka ut. Jodå, den lille krabaten satt kvar och jag tog några bilder. Man känner verkligen vördnad inför detta märkliga som finns, både i det smånna och i det stora. Den lille verkade kommunicera med mig på nåt sätt, för han tittade upp så fint när jag riktade optiken mot den. Och den satt stilla som vilken proffsig fotomodell som helst, medan jag tryckte av några exponeringar. Sen fortsatte den att kalasa på Myntan tillsammans med bina och fjärilarna, och jag gick in för att redigera det jag precis fått mig till dels...



//

Postat 2020-07-28 22:00 | Läst 1446 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 439/Behöver vi alla dessa nya objektiv?

Nu blir det lite tekniskt nörderi och bilder som jag tog mest för att testa optiken.
Jag är ingen fantast av nya optikkonstruktioner. De tenderar helt enkelt att bli lite för perfekta, utan karaktär. Men kan ett objektiv tillverkat vid slutet av 1970-talet, och med en formula som togs fram 1960, dessutom med en brännvidd och närgräns åt det mera extrema hållet, vara nånting att ha? Carl Zeiss Jena Flektogon 4/20mm verkar i alla fall fungera bra på en Canon RP, och jag tror den fungerar lika bra på mina M42-kameror laddade med film. Närgänsen på 16cm gör Flektogonen till en fantastiskt kul macro-optik dessutom. Skärpan i hörnorna är väl lite luddig om man detaljstuderar filerna i 100% på full glugg. Och den vinjetterar en del också, men inte så mycket som man skulle kunna tro för en vidvinkel av den här brännvidden. Jag tycker den är helt ok och bländar man ner så försvinner mycket av både luddigheten i hörnen och vinjetteringen. Den är i princip också helt distorsionsfri som jag kunnat se. Givetvis finns objektiv med både bättre antireflexbehandling och bättre hörnskärpa, men det är något som jag inte tror har avgörande betydelse för bilden. Speciellt inte om man mest bara gör bilder i max stl 30x40cm på papper. Jag har ytterligare en äldre 21 mm i M42 på gång. Den är från ungefär samma tidsperiod. Vi får se vad den duger till?











Vad gäller Flektogonkonstruktionen, så är den från 1950, framtagen av Harry Zöllner vid östtyska Zeiss Jena. Hans Flektogon 35mm var en av de två första retrofocusobjektiven i historien, vilket gjorde det möjligt att tillverka vidvinklar även för SLR-kameror med spegel. Samtidigt tog franska Angieneux fram en liknande retrofocusknstruktion för vidvinklar, fast det var inte riktigt samma tekniska lösning. Men det ska jag inte ge mig in på att försöka förklara. Huvudsaken är att de fungerar.
//

Postat 2020-07-28 17:14 | Läst 1710 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 438/En bild från Årsta.

Jag visar den mest för att den är tagen med Ferrania P30. Fick jobba mycket med negativet både vid scanning och efterarbete, för att det skulle bli något användbart. Här är den framkallad i Fomadon R09. Och den blev i princip lika kornlös som när jag framkallade i D96. Vidhåller att den har en känslighet på 20 ASA/ISO och inte 80 som tillverkaren uppger. Här är hela filmen exponerad efter 80 och de flesta rutorna på filmen har dålig skuggteckning. Denna fungerade ändå att scanna, men i mörkrummet blir det nog värre. Gillar bilden själv, så det var tur att det åtminstone gick att digitalisera negativet.



Kamera: Zeiss Ikon SL706 + Carl Zeiss Skoparex 3,4/35mm (eller var det Ultronen 1,8/50mm?).

Postat 2020-07-22 20:16 | Läst 1496 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 437/Sånt som kommer i ens väg...

"From my ongoing project" och sen ett kryptiskt namn/rubrik på det hela. Ja så brukar det presenteras när man lägger ut bilder på diverse medier från det man håller på med. Men mitt projekt är "ongoing" hela tiden. Visst händer det att man letar upp och återkommer till miljöer man sett eller besökt tidigare, men det mesta är sånt man passerar eller stöter på under den vanliga/normala resan genom livet. Så något fotograferande i projektform, där man letar efter en viss typ av bilder som ska passa på temat, det blir det inte så ofta för min del. Det är helt enkelt sånt som passerar i min väg som blir förevigat med kameran. Och här är två såna bilder. Fotograferade när vi stannade för att äta matsäcken som vi hade med oss på hemvägen från Stockholm förra veckan. Och i dessa Coronatider letar man sig inte in på ställen där folk brukar stanna, utan man svänger in på nån avkrok och då kan sånt här dyka upp. Bara att komponera och trycka av.


BW13 - 2020.


BW14 - 2020.

Som oftast är det mörkrumskopior och här är de gjorda på Fomatone MG 532II. Kamera var Praktica PLC3 + Zeiss Jena Flektogon 2,4/35mm, och filmen Eastman Double X 5222. Den bästa film jag någonsin använt. Hade funderingar på att själv köpa ändbitar från filmbolag, som blivit över från filmproduktion för många år sen. Man kunde då köpa dom skitbilligt. Tyvärr blev det aldrig av. Nu finns sånt här att köpa, både i 10m, 30m och 100 m rullar och även färdigladdat på kasett, från firmor som tar rejält betalt för kalaset. Synd att man inte fick fingrarna ur då för många år sen, det hade man kommit undan mycket billigare med.
//

Postat 2020-07-21 09:34 | Läst 822 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
Föregående 1 ... 58 59 60 ... 145 Nästa