EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 396/ Så här vid midnatt...
Börjar skriva lite medan jag väntar på att "Lith 6 - 2020" ligger och planas i den gamla värmemonteringspressen, vilken jag använder som planpress för bilder efter att dom torkat. Efter sköljning så lägger jag bilderna på en glasskiva eller en rostfri plåt, där vattnet skapas av med en gummiskrapa. Sedan hängs bilden i en klädnypa för att torka. Därefter planar jag den i den gamla värmepressen med en skiva av syrafri kartong mot bildsidan och baksidan neråt mot plåten. Sen när den legat där en stund och temperaturen nått det inställda läget 90 grader, är den klar. Såvida jag inte behöver pricka i några dammfläckar med retuscheringsfärg. Med matta och halvmatta papper fungerar det fint att pricka damm med blyerts eller speciella färgpennor. Till blankt papper får man använda en fin mårdhårspensel och speciell retuschfärg. Nedfällbart förstoringsglas i en ram runt pannan, eller en förstoringslampa (typ läshjälpslampa för synskadade), är också rekommendabelt.
Ja, traditionellt silvergelatinpapper i fiber är ju en del jobb med, men det blir ju så mycket snyggare än dessa tråkiga plastpapper som jag inte alls gillar. Blankt plastpapper t.ex, blir ju spegelblankt vilket är hemskt att titta på. Blankt fiberpapper som lufttorkas blir däremot otroligt snyggt och inte alls något man kan spegla sig i. Och de halvmatta eller matta papperena är också mycket snyggare än motsvarigheterna i plast. Jag vet bara ett plastpapper som har varit något så när. Det är Fortes Polywarmtone i sidenmatt yta, men tyvärr är fabriken i Ungern som tillverkade det nedlagd, och papperet för länge sedan försvunnet från marknaden.
Lith 6 - 2020 fotade jag i Stockholm i somras med min Praktica PLC 3 och jag tror det var Zeiss Distagon 4/25mm som satt på huset. Filmen var Efke KB100. Papperet är Rollei Vintage 111 (Fomabrom Variant 111) och lithframkallaren Moersch Easylith. En framkallare som fungerar ypperligt till det här papperet, och fö. även till de flesta andra papper jag provat också. Rollei/Foma-papperet ger som synes ett skarpt och tydligt korn, samt en snygg färgton som jag gillar. Detta är nog ett av mina absoluta favoritpapper att kopiera på, både vanligt svartvitt och numera även med lith. Jag trodde först inte det funkade som lithpapper och har därför inte provat det förrän nu. Det verkar inte användas speciellt mycket av de som pysslar med lith och när jag läste gurun Tim Rudmans kommentar i lithprintinggruppen på fb förra året, om att det bara var Fomatone-emulsionen och Slavichs Unibrom 160BP som fungerar som äkta lithpapper av de som finns på marknaden idag, så hade jag inte en tanke på att prova det även som lith. Men där ser man att man ska nog inte lyssna allt för mycket till andras erfarenheter, utan att först ha provat själv. Som jag bedömer det fungerar Rollei Vintage 111/Fomabrom Variant 111 precis som ett äkta lithpapper ska uppträda.
//
EMAKS BETRAKTELSER 395/Året inleddes i dunkelkammaren...
Precis som natten till Nyårsafton, så har jag denna första dag på nya året 2020, vistats några timmar i dunkelkammaren. På tyska heter mörkrum "dunkelkammer" och det kan ju passa bra att kalla det så då det var ett tyskt papper som användes idag, Agfa MCC 118. Hade en gammal öppnad 25-pack 20x25cm liggandes. Fick den av en fotograf för många år sen, och den har inte legat i frysen utan i vanlig rumstemperatur. Troligen tillverkad långt innan Agfas nedläggning 2006, för det blev slöja i basen som ni kan se av bilderna. Vad jag känner till så ska Agfa MCC inte vara tonad i basen utan vara relativt vit. Men till lithkopiering fungerar det ändå även med lite slöjat papper, och i värsta fall kan man tillsätta en skvätt antislöjmedel i framkallaren. Provade dock ett gammalt Kodabromidpapper nu i helgen som var alldeles för gammalt, där hjälpte det inte med bensotriazol heller. 
Lith 1 - 2020.
Lith 2 - 2020.
Som vanligt kör jag med Moersch Easylith som lithframkallare, har även haft en del andra fabrikat tidigare men denna tycker jag fungerar bra till dom flesta papper. Vill man dämpa ner färgtonen kan man köra bilden i en andra pappersframkallare av vanlig typ som fått lite tillsatser. Och sen finns även Moersch SE5 lith som man kan variera lite mera för att påverka i olika riktning, men som sagt, Easylith har fungerat bra för mig med alla papper jag provat. Även med detta Agfapapper som jag tycker fick en snygg ton direkt. Negativen har ett par år på nacken och vad jag kommer ihåg är dom tagna i Växjö med min Contax S2 och Tessar 2,8/45mm pancake.
//
EMAKS BETRAKTELSER 394/Nytt År - Nya Betraktelser
Dagens fina väder hoppas man ska båda gott vad gäller 2020. Nya betraktelser lär komma och i natt var jag uppe och lithkopierade, lite som att förbereda sig för Nyårsnatten möjligen? Men det blev tre skapliga bilder i alla fall, två visade tidigare i bloggen som vanliga scannade och datorberabetade svartvitnegativ. Den sista aldrig gjort något av förut. Sten, spik och sedel i lithversion, blev det i natt. Här på det kroatiska papperet Fotokemika Varycon KG.
Ha ett fint 2020!


//
EMAKS BETRAKTELSER 393/Lith 53, 54, 55 och 56 - 2019
Papper: Rollei Vintage 111 (Fomabrom variant 111). Framkallare: Moersch Easylith i spädning 30ml+30ml och vatten upp till 1000ml. Bilderna är tagna i höst på Eastman-Kodak Double-X 5222, och jag har möjligen visat ett par av dom tidigare här i bloggen som scannade negativ? De bilder som jag gjort på det här papperet och som jag visat i föregående blogposter, är tagna med Tri-X och Fomapan 400 och dom negativen har mera tydligt och större korn. Double-X 5222 har inte lika markant korn som dom två filmerna, och jag tycker att med detta Rollei/Foma-papper i lithförfarande, ger 5222 möjligen ett något lite finare korn? Men kornigt blir det ändå.




De två första printarna fick inte så markant färgton som de två sista, och jag tror det beror på att lithframkallaren började bli förbrukad när de sista två gick genom badet samt att det ibland blir så när framkallaren är färsk, att de ger mindre färg. En del brukar tillsätta en skvätt gammal och använd lithframkallare som sparats för att "få igång den", eller så kan man låta framkallaren stå i skålen och oxidera några timmar innan man sätter igång. Men det gjorde jag inte idag. Den sista bilden fick en framkallningstid på en hel halvtimme, för då hade framkallaren dessutom svalnat ner från de ca 35 gr jag brukar blanda till den i, till rumstemperatur. Det blir lite tröttande att stå och vänta så länge på att något ska hända och när den första tonen började skönjas som en rektangulär svagt och jämnt svärtad ruta, så tog det ytterligare 20-25 min innan allt var klart. Ja det är som det är och det får man stå ut med, för resultaten kan ju bli så härliga med lith.
Fö. undrar jag vad det är för mening med att numrera bilderna vid uppladdningen? De kommer ju lik förbannat i omvänd ordning när man väljer flera på rad. Så man får istället välja dom en och en ändå, för att de ska komma rätt. Eller har numreringen ingen funktion?
EMAKS BETRAKTELSER 392/Lith 52a - 2019
Det blev en nummer 52 också, innan året är till ända. Och här är det 52a som visas. Gjorde ytterligare en i ett försök att få en likadan, men det blev inte riktigt som den första (dock inte dålig) så den får beteckningen 52b. Det är lite enklare med vanlig mörkrumskopiering. Även om det inte är lika enkelt som att göra fotoutskrifter av samma fil exakt lika, så är det mycket enklare att kopiera på vanligt sätt och få samma resultat än när man lithkopierar. I alla fall med det här papperet kanske ska tilläggas. För det finns papper som är lättare att arbeta med, precis som det finns papper som är svårare att upprepa resultaten med. Detta Rollei Vintage 111/Fomabrom Variant 111, hör nog till den senare kategorin.
Bilden är från Stockholm och Söder tagen 2013. Ett negativ som aldrig blivit något av förrän nu. Tycker motivtypen kan passa bra för sånt här lite mera grafiskt utseende som detta Rollei/Foma-papper ger. Gamla negativ kommer till heders som lithkopior, det är inte första gången det blivit så för mig, och nog inte sista heller...
//
