Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Vildmarkståget 2023. Örnsköldsvik - Stockholm.

Sista dagen på vår resa, känns lite sorgligt och vemodigt att det snart är slut, men nu ska vi njuta av alla kvarvarande stunder.

Från järnvägsstationen slänger jag iväg en sista blick mot Ting 1.

Ett första stopp i dag blir i Härnösand. Stationsbyggnaden har fått en tillbyggnad vid sidan om för att även kunna betjäna busstrafiken.

Jag tar en liten sväng mot stan. Regnet hänger i luften så jag vänder tillbaka till tåget.

Men maken går vidare och tar lite bilder, stan ser lite öde ut.

Det finns ett bilmuseum här, dit kommer vi nog gå nästa gång vi kommer till Härnösand.

Vårt tåg tuffar vidare, där har vi toaletter i gammal stil i alla fall i vår vagn. Där ser man spåret om man kikar ner i toan.

Den här skylten kom upp första dagen, jag lovar, jag gick aldrig fel. Men någon kanske gjorde det...

Åker man tåg så måste man även ha biljett och självklart är det viktigt att konduktören kommer och kontrollerar att man har rätt biljett och klipper de. Det gör man naturligtvis även på vårt tåg. Extra viktigt om det är en junior ombord.

Sådan här vattenkaraff kommer jag ihåg från barndomens tågresor, bredvid fanns det pappmuggar som var veckade på ett finurligt sätt. Vek man ut dem blev de helt platta, var en rolig lek och gjorde att alla barn var väldigt törstig då de åkte tåg. För bara hämta en mugg att leka med, vågade man inte.

På allt roligt kommer ett slut, sista måltiden och då tackar vi av personalen i köket och restaurangen med sång.

På vägen mot Stockholm, stannar vi både i Gävle och Uppsala släpper av folk. Sedan i Stockholm, efter kramar och tack så skingras vi alla.

Till slut ett varmt och stort tack till alla våra medresenärer och alla personal .

Ett extra stort tack till Heike och Thomas som ordnade allt så bra för oss och såg till att allt fungerade. Toppenreseledare! Extra stor kram till er båda.

Kan även rekommendera den resan med det varmaste. Den kommer troligtvis gå i oktober och kanske även nästa år.

Postat 2023-05-17 22:03 | Läst 1479 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Vildmarkståget 2023. Kiruna - Örnsköldsvik.

I dag far vi söderut, så vår hemfärd har börjat. Vi kliver på tåget i Kiruna och nu har vi vårt eget tåg igen.

Så här ser Kiruna station ut nu.

Känns skönt att vara tillbaka ombord igen, sitta i de sköna fåtöljerna och se landskapet sakta förändras. Vi passerar Gällivare igen och tuffar på ut mot kusten. Ska nu följa Malmbanan till Boden.

Men nu spanas det efter ren igen , Wille har fortfarande inte sett någon vit ren. Hoppet har inte tappats, och plötsligt då vi sitter i barvagnen, med kameran kvar i vår salong, så står det tre renar nära spåren och tro det eller ej men två av dem är vita. Lyckan är fullständig, nu har han tur i dubbel bemärkelse eftersom det sägs att man får tur om man ser en vit ren.

Den här renen är till Wille, inte fotograferad på den här resan utan förra hösten då jag var i Arjeplog. Den får symbolisera de vita renar vi såg.

Sedan dröjer det inte så länge innan vi är i Boden. Där gör vi ett stopp.

Bodens järnvägsstationsbyggnad är ganska lik den i Gällivare. De är byggda i samma nationalromantisk stil. Huset är en kulturbyggnad och märkt som byggnadsminne.

Där inne har de ett mysigt café, kunde inte testa det för det var stängt, men det såg fint ut när jag kikade in.

Gångtunneln vid stationen är rikligt dekorerad med väggmålningar.

Här kan man lära sig en hel del om järnvägen i norr.

Man kan även lära sig Gällivarevisan, den texten skulle vi haft då vi var på väg till Gällivare.

Den mest kände resenär som bytt tåg i Boden är förmodligen Lenin. Efter februarirevolutionen 1917 reste han från sin exil till Ryssland via den då enda öppna vägen, via Haparanda.

Norrtåg kommer in och även åker.

Sedan är det vår tur att åka vidare.

Vi äter gott, umgås och har det allmänt trevligt. Det är första maj och i dag har personalen vita uniformsmössor på sig.

Vi kommer till dagens slutmål och beger oss till vårt hotell.

Beger oss sedan ut på stan för att bland annat betrakta stadens nya sevärdhet. Ting 1, i höstas utsågs det till Ångermanlands fulaste hus. Fast jag tycker nog att det är en ganska kul byggnad. Färgglad i alla fall.

Det är byggt ovanpå en betongklump som är det gamla k-märkta tingshuset från 1967.

Tidigare var det väl hoppbacken mitt i stan som var det mest spekulativa.

Det ser verkligen ut som om backhopparna ska landa mitt i centrum.

Vi bor vid hamnen, med vacker utsikt över Örnsköldsviksfjärden.

Den stora kranen vid hamnen har de sparat som minne.

Postat 2023-05-17 11:07 | Läst 1261 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Vildmarkståget 2023 Valborg i Jukkasjärvi - Ishotellet.

Innan det är dags för att åka ut till Jukkasjärvi passar jag och maken på att titta lite på nya Kiruna. Stadshuset Kristallen och hotellet ligger bredvid varandra. Där inne finns även ett länskonstmuseum, men det är inte öppet. Stadshustornet känner jag igen, det är samma som stod bredvid det gamla stadshuset. Då vi kommer ut börjar klockspelet spela.

Hotellet bredvid är byggt i väldigt modern stil och designen ska vara inspirerad av Kebnekaise och Lapporten.

Jag blir inte så värst imponerad av nya Kiruna, det känns trångt och som att gå omkring på en byggarbetsplats. Med så mycket mark där uppe så skulle de nog kunnat göra det lite luftigare. Så som det var i gamla Kiruna.

Ganska folktomt är det också. Ser bara några få personer.

Ser det som är kvar av Tuolluvaara gruva, den lades ner 1982 på grund av olönsamhet till följd av stålkrisen. Den cylinderformade gruvlaven är en av Sveriges näst högsta existerande gruvlave.

Tror att huset som jag ser där borta är det där det var norrskensforskningsstation förr. Där såg jag min första datamaskin, och då var det verkligen en maskin. Den var så stor att den tog upp ett helt rum. Fast det var 1967.

Vi återvänder till hotellet för att åka upp till baren, det är Kirunas enda skybar. Den har panoramafönster och betydligt bättre utsikt än från vårt rum. Här ser man mer än en ventilationstrumma.

Baren är stängd för bartendern har inte fått nyckeln till spritskåpet så vi får nöja oss med utsikten.

Vi drar iväg till Jukkasjärvi istället. Bussen står klar för att köra oss dit. Själva ishotellet är stängt, det har varit ganska varmt innan vi kom så där inne är det rasrisk. En stor snöhög är uppkörd framför porten så ingen ska förirra sig in där.

Ishotellet smälter, men utställningen består. Jag går in, häng med på en rundtur.

Först kommer man in i en stor sal där isbaren finns. En hyllning till Börje Salming har de gjort här.

Klart vi måste ha en drink i de berömda isglasen, tänker först ta en G&T men kommer på att det måste vara något med färg i för effektens skull.

Dags för en skål "in the rocks" och inte "on the rocks". SKÅL! Vantar är bra att ha på, för annars glider glaset ur handen.

Klart Wille ska ha lite dricka också.

Lite mingel.

I taket hänger en kristallkrona av is.

Men nu har vi minglat klart och går in till utställningsrummen.

En lång korridor  leder oss dit, ser lika ut som i stora ishotellet.

Jag kikar in in alla rum, de är ganska  många, och här följer en del av dekorationerna där.

Det här rummet heter Dreaming in a Dream. I beskrivningen står det; "När du går genom sviten hörs ljudet av en storm som närmar sig och plötsligt dyker olika skulpturer och figurer upp, redo att dela sin historia med dig. Ett av dem är ett fantasidjur, som väger 350 kilo, lika snäll som hon är tung". Stormen hörde jag inte men tur att de skrev att det här djuret var snällt.

En stenbock hittar jag i ett rum.

Även väggarna är vackert dekorerade i flera rum.

Hoppas det här inte är en bortglömd gäst som smält ner i isen.

En del figurer i konstverken gör sitt bästa för att ta sig ut ur isen.

Det här rummet heter Dancers in the dark.

Jag går igenom rum efter rum och fascineras av alla konstverk. Det här är sviten “You Are Here”, en hyllning till alla som vågar drömma och välja sin egen väg I livet.

"Tidig vår" .Ögonblicket då de första skotten bryter igenom snön. Vattnet som droppar från den smältande isen.

Lämnar utställningen och går ut. Ett gäng har samlats till ett litet isparty.

Min vän Marie har aldrig varit till Jukkasjärvi kyrka och vi tycker att hon borde få se den fina altrartavlan av  Bror Hjort, så vi går dit. Fast det enda hon får se är kyrkan utifrån det var låst. Så här ser den ut i alla fall. Tagen ett annat år när vi bodde på Ishotellet.

Vi går tillbaka och Wille sörjer inte för en låst kyrka, snarare tvärtom när det finns massor av snö att busa runt i. Klättra på kullar...

...rulla nedför kullar,

och pulsa i så djup snö att den når över knäna. Ser så kul ut att jag nästan hoppar ner i drivorna jag med.

Men nu är det middag. Jag har ätit underbart god och vacker mat här. Den serverades på is och björktallrikar var så otroligt fin dekorerad, så mina förväntningar är höga. Då hette stället Jukkasjärvi Värdshus, nu tydligen med ny ägare och heter Ishotell restaurang.

Tyvärr slås mina förväntningar i spillror. Det är inte Vildmarkstågets arrangörer som rår för det, de måste få en eloge för att de tyckt att vi skulle få älgkött till middag. Tyvärr var den tillagad av någon som inte visste att älgkött måste koka minst en timme längre än nötkött för att bli mört.

Vår mat kallas för gulasch och serveras i tråg. Däri ligger kött, grönsaker och potatis. Jag ska låta er slippa bilder på maten. Men köttet var så segt att jag kunde inte skära igenom det, än mindre tugga. Jag smakade bara på röran, den var inte god och åt inte av den sedan.

Desserten var i alla fal god och snygg.

Efter den måltiden var vi hungriga, vi rådgjorde med Wille om hur vi skulle göra, trodde han tyckte att en valborgsmässoeld lockade . Men han hade inte ätit och var hungrig och det var 1,5 timme kvar tills elden skulle tändas, så sagt och gjort, vi beställde en taxi och for tillbaka till Kiruna. Vi hade tur för en bil hade just avlämnat folk i Jukkasjärvi.

Tillbaka i Kiruna tänkte vi äta på hotellets restaurang Mommas, tyvärr bara buffé där som inte lockade våra smaklökar.. Ut på stan för att se om det fanns något och där hittade vi en pizzeria som var öppen. Det blev en souvaspizza, kan aldrig bli fel med renkött. Fast vi fick inte sitta där och äta för de skulle stänga, vi var de sista kunderna.

Bar våra pizzor tillbaka till hotellet. En öl till skulle vara gott. Nere i entréplanet finns en bar, den var stängd. Upp till takbaren, där fick vi köpa öl, men inte äta våra pizzor. Slutet gott, allting gott för vi tog vår öl och pizzor och satte oss i lobbyn och åt. Gott var det.

I morgon åker vi söderut.

Postat 2023-05-15 11:54 | Läst 1346 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Vildmarkståget 2023. Vilhelmina - Arvidsjaur.

Ny dag på Vildmarkståget, vi vaknar upp i Vilhelmina med fin utsikt mot Volgsjön.

Efter en stärkande frukost är det en guidad vandring i Kyrkstaden. Min kropp är inte i bästa form för promenader än och jag har varit dit förr, så jag avstår men maken går dit för att få några bilder

Han hittar även en staty i naturlig storlek på Lapp-Lisa, hon hette egentligen Ann-Lisa Öst. Var född i Vilhelmina församling och blev mest känd för sången Barnatro.

Här kan vi tydligen välja väg, i Östersund har vi nyss varit och visst kan Hamburg locka, men nu vill jag norrut så jag tar min ryggsäck och går till tåget.

Vårt fina ånglok har återvänt till Östersund och i dag ska Järnvägsmuseets fina diesellok T43 235 från 1962 dra oss mot Arvidsjaur.

Personalen som tar hand om oss på tåget, står redo på perrongen. Så fina i sina uniformer.

Vi hoppar på tåget igen och undrar vad vi ska få uppleva den här dagen. Vi har en junior med på resan. Min goda väns barnbarn William, jag kände honom inte före resan, men är så glad över att få lärt känna denna fina lilla kille. Undrade i förväg om han skulle uppleva resan lite tråkig och långsam, men han verkade trivas och må bra.

Bland medpassagerarna fanns det några som gärna ville underhålla honom.

En i vår salong var trollkarl och innan resan var slut så var även Wille riktigt skicklig att trolla.

Margareta med konstnärliga talanger inspirerade honom att teckna.

Här försöker Wille rita av någon utan att titta på pappret eller pennan.

Så fanns det lite andra sysselsättningar också.

Blir man riktigt trött går det att sova också.

Får man en överraskning vid lunchen så piggnar man till, den snälla personalen ombord hade lagt fram ett fint lok och en nyckelring. Såg att det var några av herrarna som kastade lystna blickar och nog gärna hade velat få ett likadant tåg.

Tiden går fort och i dag hade vi fikastopp i Sorsele.

Vi pulsar iväg till det gamla stationshuset som innehåller Café, inlandsbanemuseum och även en liten shop.

Ett sympatiskt ställe som även respekterar människor och serverade en utsökt god apfelstrudel med lite annorlunda fyllning.

Före fikat hastade jag och maken iväg till bron över Vindelälven, blev lite snopna när det var snö och is över hela.

Så spanar vi lite extra på dagens lok innan det är dags att åka vidare.

All mat ingick i resan, även fika. Så gott som alla dagar var den mycket god, men ett bottennapp av all den mat vi fick på tåget var nog queneller gjorda på braxenfärs.

Vi var dock ganska eniga om den godaste middagen ombord var renskaven.

Fast nu har vi kommit fram till Arvidsjaur.

Spanandet efter ren gav inget resultat i dag heller men här får vi ändå träffa på en stor ståtlig älg.

Vårt lämmeltåg drar iväg till hotell Laponia. Väskorna behövde vi bara dra till bussen som transporterade dem till hotellet, vi själva gick.

Vi traskade genom byn och här hos Anna-Lisa hade vi kunnat handla lite souvenirer, men det var stängt.

Här hade vi lite längre väg att gå till hotellet, men fram kom vi.

Dag tre har gått mot sitt slut, vi kryper trötta och nöjda till kojs och drömmer om tåg, renar och snö.

I morgon drar vi vidare på vår färd.

Postat 2023-05-08 19:55 | Läst 1345 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Vildmarkståget 2023. Östersund - Vilhelmina

Vår resa med Vildmarkståget går vidare.

Vi vaknade upp till ett nypudrat Östersund, staden hade fått en rejäl dos med snö innan vi kom och i natt har det kommit lite till vilket gör att det är ganska halt ute. Bäst att gå försiktigt ner till stationen.

Vårt tåg är inte riktigt klart ännu, men vi är klara och lite spända på att få se vårt nya lok som dra oss till Vilhelmina.

Så ser det ut att vara dags för påstigning och alla drar sig mot perrongen.

Spår 3 ska vårat tåg gå på men för att komma dit måste det backa en bit och växla över till rätt spår.

Kommer det inte snart!

Jodå, här kommer vårt tåg med nytt lok för dagen, fast ett ganska gammalt lok. Det är ångloket E2 094 som är byggt 1907 som ska tjänstgöra i dag. Först backar det och vi får en fin bild av dagens skönhet.

Strax kommer det tillbaka på rätt spår.

Längst bak har vi ett diesellok från järnvägsmuseet T43 235, det är med för att vi ska ha el och värme ombord. Det skymtar lite på bild 3. Här i Östersund står även Inlandsbanans nya ellok, Elektra.

Det är många som jobbar här.

Ett ånglok måste ha erfaren lokförare och där inne i loket får man lite patina av arbetet.

Med rälsdunk och pustande ånga tuffar vi iväg på nya äventyr, första upplevelsen är att få se vad vi får för gott till fikat i dag. Smarriga havtornspraliner var det i dag.

Vi har ett stopp i Lit och Hoting. I  Hoting får vi två nya passagerare de ska förbereda vår ostprovning.

Kul att se att även stinsen är klädd i tidsenliga kläder för att matcha vårt tåg.

I Hoting finns det tid för hågade att besöka loket, jag lovar att det är inte bara lilla Wille som ville in där.

Kön var lång, mest herrar.

Det går åt mycket kol för att driva ett ånglok, eldaren  fick skotta rejält. Det går åt 200 kg kol/mil.

I Hoting finns det ett gammalt lok som står som prydnad.

I Sikås bor det visst en man som gillar att visa upp sig tämligen lättklädd, i dag tyckte han nog att det var för kallt att var ute i bara mässingen.

Vi ser att ånglok väcker intresse, många är ute och fotograferar utefter vägen och till och med hundar verkar gilla tåg.

Nu är det dags för ostprovning. Ida och Johan från Norråker har kommit ombord med massor av tallrikar med ost. Ida berättar för oss om alla ostar och hur de tillagats.

Vi får prova vit fårost från Rafsjögårdens Gårdsmejeri, Fagerhamns ost på obehandlad komjölk från Hillsands Getgård och Hilsands Blå, till det ett kex med västerbottensost i från Neom Fjellä. Goda alla tre.

Omtänksamheten på det här tåget är väldigt stor, har man en junior ombord som inte uppskattar vin och ost så ser de till att han får en egen bricka att provsmaka, en som är mer i juniormodell.

Ånglok behöver vatten så när det är dags för påfyllning stannar vi vid en älv för påfyllning. Personalen pulsar ut i snön för att se var det är bäst att komma ner till vattnet.

På andra sidan tåget där fanns det gott om vatten.

Ner med slangar och pump.

Nu börjar vi spana efter ren, vi spanar och spanar. Mycket spår efter ren och andra djur men ingen ren, kanske vi får syn på några i morgon.

Men lite fågel såg vi.

Så småningom kom vi fram till Vilhelmina, men först måste vi bestämma om vi ville ha röding eller oxkind till middag. Hekie tar upp beställning. Lätt val för mig.

Middagen blir på Bergmans Fisk & Vilt, där snöade det.

Den middagen var utsökt, jag hade valt röding fiskad i Malgomaj, gott var bara förnamnet.

En smarrig dessert fullbordade kvällen.

Wille gillar inte fisk så han valde oxkind, den var inte så god så när personalen såg att han inte ätit serverades han en hamburgare istället. Den försvann i ett nafs. God var hans bedömning.

Kan man ha det så mycket bättre på en tågresa, jag tror inte det.

Det var dag två på vår resa med Vildmarkståget.

I morgon ska vi se lite av Vilhelmina och sedan tuffa vidare mot nya spännande mål.

Postat 2023-05-07 19:22 | Läst 984 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera