Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Hämtat Leif och blivit glatt överraskad i Storfors.

En tidig morgon tog jag och maken tåget från Stockholms central mot Karlstad. Tåget gick i tid och vi fick  en trevlig och skön tågresa med räkmacka som färdkost. Mysigt att få en räksmörgås med handskalade räkor och inte en plastinbakad variant som inte smakar mer än just plast.

Framför vårt tåg åkte att annat tåg som tydligen hade något fel och inte kunde köra så fort, det sinkande vårt tåg med en kvart. Eftersom vi satt bra och inte hade något anslutande tåg att passa så gjorde det inget.

Anledningen att vi skulle till Karlstad var för att hämta hem min nya bil.

Han (bilen alltså) heter nu Leif är manligt blå eftersom den här modellen inte tillverkas i rött. Vi har redan blivit goda vänner jag och Leif.

Innan vi lämnade bilhallen kom försäljaren Jonas och överlämnade en flaska med nästanskumpa.

Första bilturen med nya bilen blev till Filipstad för att hälsa på goda vänner som bor där. Där blev vi bjudna på nybakad apfelstrudel.  Mums!

För att slippa köra hem i mörkret tog vi in på ett hotell i Storfors. Ett litet mysigt ställe med en stor portion charm.

Har du tänkt dig att bo på hotell i Värmland så kan jag varmt rekomendera Hotell Storfors. Vi hade inga höga förväntningar, utan bara ett ställe att övernatta på, men vi blev glatt överraskade.

Vänligt bemötande och trevliga rum, vårt rum hade t.o.m en välfylld videohörna.

Vacker frukostmatsal med god service är en bra start på dagen.

När dessutom de löskokta äggen verkligen är perfekt löskokta då är det ett bra hotell.

Spännande och charmig inredning med överraskande detaljer.

Jag tror det är änglar som intrett det hotellet...:)

Hade inte haft något emot att stanna kvar någon natt till, men nu var det dags för oss att bege oss hemmåt.

Vi hinner stanna till och titta lite på Storfors spruthus. Där inne finns det ett brandmuseum men det var stängt så här dags.

Blir nog ett besök här i Storfors på sommaren, såg ut att vara en trevlig plats.

Nu åker vi hem.

Det var inte så svårt att hitta rätt väg.

Postat 2011-01-16 21:07 | Läst 9507 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

Fotofika i Stockholm

Hade tänk mig en tur in till stan i dag. Solen sken men väglaget var inte det bästa. Eftersom det regnat hela natten var vägarna här där jag bor mer som en enda stor skridskobana än något man borde ut och gå på. Fick ganska hårdhänt erfara det också när fötterna bara gled undan och jag och kameran for i backen med en skräll. Tur det är en tålig kamera för den höll. Men skam den som ger sig en tur in till den stora staden Stockholm blev det ändå.

Fast den som hade tänkt sig en tur på den här cykeln den skulle nog bli ganska kall om rumpan, med det här sadelskyddet.

Ett försök att lägga staden för mina fötter.

Fast om man besöker Kulturhuset så är det inte så svårt, där hittade vi hela Stockholm med kommande byggen dessutom.

Den riktiga staden kan ses lite från ovan där uppe i Kulturhuset.

Vi var riktigt kulturella och tittade på alla utställningar vi kunde hitta där.

Se men inte röra, men fota gick bra.

Och så tittade vi lite mera.

Men nu var det sagt att det skulle bli fotofika, då ska det vara det också men när man varit så kulturella som vi nu varit blir man mer hungrig än att bara en fika räcker. Fick bli en mustig fisksoppa ute på Djurgården istället.

Sedan var vi stärkta för mer kulturellt, fast på Grönan gick vi inte. Stängt för säsongen.

Det fick bli Liljevachs och Eleganten Einar istället.

Sedan tog vi spårvagnen hemmåt.

Någon Stockholm Skyline kunde jag inte få till för på spårvagnen var vi inte ensamma, där var så trångt så det gick inte att få upp kameran och fota den fina solnedgången vi såg genom fönstret.

Postat 2011-01-09 18:39 | Läst 7780 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Var ska man gå?

Snöeländet kallas det av en del, vi andra säger vinter. Det verkar som om snöröjarna har problem med var de ska göra av all snö som plogas bort från vägarna. Jag som vill använda trottoaren ibland tycker att de  borde låta bli att lägga den på just trottoaren.

Den stora snöhögen på den här bilden, det är där trottoaren finns....någonstans inunder alla snö förstås.

Blir trångt om utrymmet då bilarna kommer.

Jag klarar av att ta mig fram bland dessa snöhögar och hoppa undan för bilarna, men de som har svårt att gå och behöver rullator för att ta sig fram de kommer inte långt på vår gata.

Jag gillar vinter och snö men tycker nog att gångtrafikanterna kan få lite mer utrymme och att det inte läggs upp stora högar på trottoaren.

Inte alla som kan ta sin tillflykt till taken...;)

Postat 2011-01-08 08:54 | Läst 6673 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Solförmörkelse

Hörde på radion i morse att det skulle bli solförmörkelse i dag. Typiskt att vi ska ha mulet i dag då, var min första tanke. Satte mig i stället och gjorde i ordning en fågelmatbehållare som jag sett på TV att man kan göra av en hink och ett extra lock. När den var klar gick jag ut för att hänga upp den och ser att det kommer en sol uppklättrandes borta vid horisonten.

In efter mina specialfilter för att se om det syntes något av solförmörkelsen och det gjorde det. Så här såg jag den.

Tack Inger för de bitar av röntgenfilm, som jag fick av dig efter förra förmörkelsen, som jag nu kunde hålla framför kameran.

Postat 2011-01-04 10:17 | Läst 7693 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Hägrarna i Solna.

Tyckte att det var dags för ett besök vid hägrarna, var ganska länge sedan jag var dit. Många hägrar hade samlats vid vattenhålet i dag, räknade dem och kom fram till 52 stycken.

Många hade också samlats där för att titta och fotografera, och nu när vi hade strömming med oss som arvode till modellerna, samlades det ganska många på platsen.

Mutade med så gott arvode poserade hägrarna villigt för oss.

Fast en del var lite blyga och kikade under lugg.

Har man varit till frissan och fixat frisyren så är det inte så dumt att bil fotograferad.

Andra tyckte det var ganska så kallt. Det syntes på långt håll att den här hägern tyktes säga "Jag fryser!".

Den här saknade nog långkalsongerna.

Även små hägrar måste gå i skola. Lektionen i dag gick ut på hur man gör för att få ströming utan att anstränga sig.

Hoppsan, vart tog näbben vägen?

Du kan väl dela med dig lite!

Fast jag menade  inte sååå lite!

Lite kallt om fingrarna att fota fåglar på vintern så en fika vid Gröna stugan satt inte ivägen efteråt. Den här "snoggisen" snögåsen (nej jag sa inte smörgås)  låg i trappen ner till stugan och där tyckte den att den låg bra.

Postat 2011-01-02 16:49 | Läst 7314 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera