Maggan mellan isbjörnar och pingviner
Molde och Hurtigruten...igen.
Om Molde finns det inte så mycket att säga mer än att de har ett ganska pampigt kulturhus som heter "Plassen". En bred och pampig trappa har det huset.
Trappen fortsätter ända upp på taket av kulturhuset.
Där uppe har man en fin överblick av den lilla staden Molde.
Domkyrkan har ett lite speciellt klocktorn, den här kyrkan byggdes 1957 eftersom den gamla kyrkan bombades och förstördes under andra världskriget.
Något som verkar vara mycket populärt i Norge är Pizza, fast jag tror att där kan man dessutom äta de dyraste pizzorna.
Fast den mest spektakulära byggnaden i Molde är nog hotellet Seilet som är utformat som ett segel.
I kväll sitter vi där uppe på balkongen på tolfte våningen och väntar på att Hurtigruten ska komma.
Färjorna till Vestnes kommer och går med jämna mellanrum och nu kommer dessutom Hurtigruten.
Det är fint väder när sydgående Kong Harald kommer inseglandes.
En extra bild till Bo-Lennart. Förstora gärna bilderna för de blir bättre då.
När Kong Harald har tuffat ut igen så dröjer det inte länge innan det nordgående fartyget kommer.
Nu är det Midnatsol som kommer.
När sista färjan för kvällen lämnar Molde...
Atlanterhavsvegen
Första gången jag åkte Atlanterhavsvegen var det kväll och ganska mörkt, det regnade och vi var hungriga och letade efter något ställe att sova på. Jag viste inte hur speciell den vägen var innan vi hamnade där, men hade hört att det var en vacker väg att åka. Eftersom vägen öppnades 1989 och var avgiftsbelagd i 10 år och det var första året utan avgift så har jag räknat ut att vi måste ha åkt där 1999. Ett bra tag sedan.
En orsak till att vägen byggdes var att fiskeindustrin i området var i behov av bättre vägförbindelser för att befrämja handel och export. Ser att det servas åt oljeindustrin också.
Skulle vara intressant att veta hur de bofasta här tycker om vägen och den ökade turismen i deras område.
I början av vägsträckan är själva vägen inte så spektakulär, men naturen är desto vackrare.
Atlanterhavsvegen är en 8,3 kilometer lång väg mellan Kristiansund och Molde, är utnämnd till nationell turistväg och inte bara det, utan den är också utnämnd till "århundradets norska konstruktion".
Vi stannar lite då och då för att få med oss lite foton av turen på vägen. Förra gången vi åkte här tog vi inte en enda bild. Var både för mörkt och blött. Här börjar vi ana lite av de speciella brokonstruktionerna.
Klättrar upp på en liten bergsknalle för att se om jag kan få en bättre vinkel.
Solen skiner, fåglarna sjunger...
Maskrosorna har blommat över...
...men hjortronblommen blommar för fullt.
Det är åtta broar som förbinder öarna på den här vägsträckan, men det är den här som ser mest speciell ut. 
Flyttar jag mig en liten bit så ser bron ut att svänga på ett annat sätt.
Jag går över till en annan liten bergsknalle.
Där blommar ängsullen. (eller om det är någon annan art av de olika ullgräsen)
Vi fortsätter en bit fram på vägen och där har det byggts en hel del sedan vi var här förut, en rejäl parkering och en gångväg runt ena sidan av ön finns här nu.
Fin utsikt ut över havet, bjuds det på från den gångbron.
Vi går runt ön och ser att i den här vinkeln ser bron inte alls så spännande ut.
Fortsätter att leta vinklar på bron.
Vi åker en bit för att få en annan infallsvinkel på bron och dessutom ska vi ju åt det hållet. Blir lite annorlunda härifrån, men jag vill högre upp och tar mig över vägen.
Här börjar det bli så som jag vill ha min bild.
Nu är jag nöjd och har fått de bilder jag ville ha.
Tar en bild på triften innan vi reser vidare mot dagens mål.
Resan går vidare mot nya mål.
Dags att lämna Trondheim och resa vidare, innan vi lämnar stan tar vi en sväng förbi hurtigrutkajen för att se vilka fartyg som är inne nu. I dag är det två fartyg inne, så som det ska vara. Både den nordgående och sydgående. Börjar nästan kännas som det är en resa i Hurtigrutens spår, inte planerat, det bara blev så.
Sedan är det dags att styra ut på vägarna igen. Vi undviker E6 även nu och tar den mindre vägen igen, trots att det skulle vara närmare att åka Europavägen, men vi är ju här för att se och inte skynda.
I en del fjordar som vi åker förbi finns det fiskodlingar...
...och mer sjötomt än så här kan det vara svårt att få.
Vi njuter av den vackra naturen och gör några fotostopp här och där.
Efter några mil är det dags för att färja igen.
Tittar lite på naturen vi åker förbi.
Men vi hinner med att testa färjans specialitet, en svele med kaffe därtill. Det var gott. 
Sedan upp på däck för att få lite bilder.
Färjeturen tar slut och vi fortsätter landvägen.
Gott om tunnlar är det i Norge och det var lite kul att se att vår GPS också visade en tunnel. Fast då det var nya tunnlar hängde den inte med utan bad oss vända eller ta någon avtagsväg där den trodde att vi var enligt kartan ovan jord.
Efter tunneln hamnade vi i Kristiansund, där ska vi inte övernatta men tittade lite på stan. Träffade på "Sillgutten".
Och mitt emot honom stod "Klippfiskkjerringa".
Kristiansund är en hamnstad där även Hurtigruten lägger till, men den har inte kommit hit ännu.
Norska älgar och en övertäckt bro.
Om man ska tro de norska varningsskyltarna för älg så ser älgen lite annorlunda ut här än i Sverige.
Fast de älgar vi såg i Norge såg mest ut som älgar gör.
Vi såg en del älgar i Norge men det var bara vid den här, som stod i det höga fjolårsgräset, som det gick att stanna för att få en bild.
För att ta sig från Brønnøysund så var man nu hänvisad till kustvägen, på grund av att den andra vägen som ledde ut till E6 hade rasat och inte öppnar förrän i juli. Bra det, för den vägen är mycket vackrare.
Färjorna hade inte anpassat sin tidtabell till den ökade trafiken så vid Vennersund, blev det över en timmes väntan. Fiket och kiosken var inte öppet så det blev att utforska omgivningen i stället.
Färjan låg inne och de passade på att öva lite med sin livbåt.
Och jag undrade vad det här var för hundras.
Det var en ganska kort färjetur och strax var vi på väg igen och kunde beskåda vackra vattenfall. Det här fallet påminde en del om De sju systrarna, som finns i Geirangerfjorden.
Strax innan vi når målet för dagens tripp så träffar vi på den här vackra bron, Hammer bru. Inte någon modern skapelse som den vid Brønnøysund, utan en mycket äldre och en av de få kvarvarande överbyggda broar. Redan 1891 fanns det en överbyggd bro här, men den här byggdes 1927.
Bron går över Søråa men är avstängd för biltrafik, men gå över den kan man göra.
Ser att väder och vind tär en del på målningen.
På läsidan ser den fräschare ut.
Och vi kommer fram till dagens mål och kan checka in på hotellet i Trondheim.
Visserligen hänger regnet i luften men vi tar en promenad före middagen.
Hamnar nere vid hamnen och träffar på "Han som visste vägen" Leif Eriksson. Det var härifrån Trondheim, som då hette Nidaros, som han seglade iväg och upptäckte Vinland. Fast om han var först att upptäcka landet kan ju diskuteras, tror att indianerna vill lägga in ett veto där.
Vi går förbi de gamla tullkammaren...
...och vid Clarion hotell kan man börja fundera om det är något fel på ögonens autofokus. Undrar hur de fönstren ser ut inifrån?
Vi ser också att Hurtigrutens Nordnorge ligger inne, Lofoten som skulle vara här samtidigt har förirrat sig iväg till Danmark.
Steinar Breiflabb.
Vad gör man en dag i Brønnøysund när man redan har avverkat Torghatten? Inte så mycket kom vi fram till, stan är inte så stor man promenerar runt den ganska fort men det finns ett Skulpturlandskap även här liksom i Sandnessjöen. Den här heter Steinar Breiflabb, även här letade vi en del innan vi insåg att det är stenhögen som ligger ute i fjorden som är skulpturen. Steinar är namnet på den och efternamnet Beriflabb betyder marulk på svenska och då jag förstod det så såg jag att den stenhögen föreställer ju en fisk.
Innan jag kom underfund med det så träffade vi på ett av stans original, då vi hade gått ner till kajen för att möta upp Hurtigrutenfartyget. Vi frågade honom om dessa stenar, men han sa att det är bara stenar som de skrapat ihop då de gjort farleden djupare.
Men om Hurtigruten och dess fartyg visste han mer. Han hade åkt med alla fartygen och kunde tidtabellen utantill.
I dag var fartyget försenat med en kvart, men se där kommer den till slut. Det är Kong Harald som kommer.
Fartyget lägger till och det är fullt med folk ute på däck som är nyfikna på lilla Brønnøysund.
Det stora fartyget lägger till.
Och passagerarna strömmar iland.
Vi lämnar kajen och skyndar bort mot den pampiga bron. Jag vill gärna ha en bild då fartyget passerar under bron.
Under tiden vi väntar på att den ska lägga ut passar jag på att titta lite på landskapet.
Ett stim fiskar simmar förbi oss.
Andra fiskar hänger på tork och ska bli klippfisk.
Så är det dags för Kong Harald att ge sig iväg.
Jag får min bild, fartyget, bron och i bakgrunden Torghatten.
Men hur är det, kommer det stora fartyget under bron?
Vi går tillbaka till vårt hotell för att äta deras specialitet, grillad klippfisk.
På väg tillbaka träffar vi på ett märkligt djur.
Nästa morgon lämnar vi stan, för färd mot nya mål och då får vi se Torghatten även från det här hållet. Det är nästan samma vinkel som man ser Torghatten då man åker Hurtigruten.
































