Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Hurtigruten - Girangerdalen

Norgers fjordar är sååå vackra och i mina ögon är nog den vackraste just Geirangerfjorden.

Vad är då en fjord egentligen. Jo det var förståss inlandsisen, som när den drog sig tillbaka, som grävde ut stora fåror och dalar i fjällmasivet. Ute vid havet lämnade isen ifrån sig stora mängder med sten och la där liksom en tröskel som stängde ut det kalla vattnet från havsdjupet utanför och det varma vattnet i skiktet ovanför kunde tränga in i fjorden. Fjordarna är därför oftast isfria på vintern.

På fjällväggarna klamrar sig många jordplättar fast och där ligger det en hel del gårdar, många är nu övergivna men fram till femtiotalet så var de i full bruk. De ligger otroligt vackert och jag skulle nog kunna tänka mig att tillbringa flera månader där, men kanske inte bo där året om.  Ostört läge är det i alla fall.

Den globala uppvärmingen till trots så är det snö kvar långt ner i fjorden och det blir fina speglingar i vattnet där fantasin kan få fritt utrymme.

...och tittar man på bergväggarna så förstår man också var alla sagor om troll kommer ifrån. Nog ser jag ett troll här.

Vi fortsätter in i fjorden och kommer till "De sju systrarna". I dag så rikligt med vatten så det ser ut som om de samlats till en gemensam dans och ser ut att vara bara tre.

På andra sidan fjorden ser vi "Friaren". Han blev så besviken när ingen av systrarna var intresserad så han tog till flaskan. Den syns där ganska så tydligt mitt i vattenfallet. Jag tycker det ser ut att vara en "Absolut".

Ett poppulärt ställe att ta en paddeltur på.

Vi närmar oss Geiranger.

Till höger uppe på en klipphylla ligger en gård med så högt och brantläge att det behövdes stegar för att komma dit och barnen var fastbundna med rep då de var ute på tomten och lekte för att inte riskera att falla ner i fjorden. Kan var lite svårt att se huset och gården, men titta mitt i bilden så ser man en stuga. Tog bilden så här bara för att visa hur högt upp det var.

Här syns en liten del av vägen upp till gården. Dessa stegar som syns där, de var väldigt ofta uppdragna för reparation när skattmasen kom för att inkassera kravet.

Framme i Geiranger var det en del som for iväg på utflykt för att få uppleva Örnvägen och Trollstigen. De kommer åter till vårt fartyg i Ålesund.

Örnvägen

Vi övriga vänder åter för att få se Geirangerfjoden från andra hållet och nya motiv dyker upp. som den här klipphyllan som ser ut som en predikstol eller kanske ett troll.

Men den moderna tiden visar att inte allt är vackert i Geirangerfjoden numera. Stora fula märken och hål blir det när mineraler ska utvinnas.

Men trots allt så är det det vackra som finns kvar i minnet från turen in i Geirangerfjoden, tur att vi valde sommarrutten för dit in gör Hurtigruten ingen tur på vintern.

Efter att ha plockat upp utflyktsfolket i Ålesund så fortsätter vi till Molde för ett kort stopp. Molde ligger omgivet av 87 snöklädda fjälltoppar och vid hamnen ligger ett lite ovanligt bygge som visar sig vara ett hotell.

Molde blommar.

...och någon frågade i förra inlägget var regnet var, det kommer säkert eftersom de även har ett regnskapskontor. Att det finns sol i Norge det har redan sett.

Inger är i alla fall beredd på regn och på en resa med Hurtigruten så bör man vara rustad för vinterklimat.

Postat 2010-06-13 10:51 | Läst 6727 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Hurtigruten, fortsättning på resan.

Vi fick en lugn natt över Stadshavet, där kan det ibland det gunga rejält. Under natten passerade vi Florö och Målöy men då sov jag.

Vaknade till en lugn morgon med spegelblankt vatten i ett vackert landskap, stärkt av en god och riklig frukost gick jag ut på däck för att ta några bilder.

Ett kort stopp för att lasta av lite varor gör vi i Torvik som ligger inte så långt från det välkända fågelfljället Runde.

Det är en så vacker och stilla morgon så jag stannar ute på däck med min kamera.

Ser att molnen har lite svårt att lämna fjälltopparna, de fastnar där och det ser nästan ut som vulkaner som vaknat.

Första hamnen där vi hinner gå iland och titta lite är Ålesund.

Där är de tydlig stolta äver sitt nordliga läge.

Kustvakten ligger inne i hamn.

Konst eller konstigt?

Lite konst i vattnet. Speglingar i vattnet av det blå huset i bakrunden på förra bilden.

Återvänder till vårt fartyg och vi styr kosan tillbaka en bit för nu ska vi in i Geirangerfjorden. Kommer om det i nästa blogginlägg.

Postat 2010-06-11 09:50 | Läst 5383 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Den hurtiga rutten

Vad är de säger på TV-reklamen om Hurtigruten, tror det var något om att "En gång ska det bli av". Så sa jag också ganska länge och en dag bestämde jag mig att nu är det den dagen. Så sagt och gjort vi bokade resa och drog iväg till Bergen.

När vi kom till Bergen var det feststämmning. Det var 17 maj och alla var så finklädda och då menar jag ALLA.

Fast inte riktigt alla var på festhumör. Vår taxichaufför var på lurendrejhumör istället. Vi frågade ordentligt vad det kostade att åka från flygplatsen till Hurtigrutterminalen och fick priset 400 Nkr. Lät ju vettigt tyckte vi och hoppade in i taxin. Men framme vid terminalen kom han plötsligt på att det var helgdag och vi hade nog varit fem i bilen och då skulle det kosta 700 Nkr istället. Efter mycket dividerande fram och åter, frågor till andra förare vad den resan borde kosta och när vi ville att han skulle köra oss till polisen, så gick det bra med det förutbestämda priset. Vart den femte passageraren tog vägen det fick vi dock aldrig någon klarhet i.

Men lite trubbel så här i början på resan skulle inte få förstöra vårt festhumör. Vi drog ut på stan. Kom visserligen för sent för att få se Barntåget men vi fick se alla finklädda människor.

Nu var vi hungriga och letade reda på ett ställe att äta något gott. Gott var det!

Dags för inchekning och ombordstigning på vårt hem för 12 dagar framöver. M/S Nordlys.

Så lämnar vi Bergen.

En av alla oljeriggar.

Nu har vi 34 hamnar och världens vackraste sjöresa framför oss. Vissa hamnar kommer vi se på dagtid och andra anlöper vi på natten, men förhoppningsvis så får vi se de på dagen på södergående resan.

Innan vi kryper till kojs den här första dagen så hinner vi med att avnjuta en härlig middagsbuffé.

Postat 2010-06-10 12:54 | Läst 7077 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera